Gå til innhold

Dark Souls II til PC i april


Anbefalte innlegg

 

Jeg bryr meg lite om hvor fantastisk dette spillet er på konsoll, når jeg kommer til å kjøpe PC-versjonen, og derfor logisk nok viser litt bekymring med Dark Souls 1 på PC som grunnlag.

Dark Souls 1 er et fantastisk spill på PC, det er der logikken din bryter litt for meg. ;)

 

 

Det kjører på latterlig lav oppløsning, er låst til 30 FPS, mus-sensitiviteten er helt ødelagt, tastaturet har et helt snodig oppsett og ytelsen er ikke noe bedre enn PS3-versjonen. Og så bruker det Games for Windows Live. Omtrent det siste spillet som ble lansert med GFWL, og dette var rundt tiden da Microsoft allerede hadde erklært GFWL død, og det var bare måneder før de offisielt annonserte at de skulle legge ned GFWL helt. Og mens mange andre spill siden har patchet vekk GFWL-kravet, så har ikke From Software gjort det med Dark Souls. Så spillet kommer til å bli uspillelig om noen få måneder. Ja, en kjempeflott port. ;)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, en kjempeflott port. ;)

 

Jeg har aldri sagt porten er god, jeg har sagt at selv med alle feilene du nevner er spille rett og slett jævlig bra, et hode høyere enn alle andre rollespill som har kommet ut de siste årene.

 

Ang G4WL stemmer det ikke at spillet ikke vil fungere når 'tjenesten' legges ned, men onlinedelen får vel et trøkk. Kjipt å evt miste muligheten til å lese/legge ned beskjeder, eller sjansen til å summone noen, men å påstå det blir uspillelig? Synes du virkelig at onlinedelen i DS var avgjørende for det spillet(sammen med mus/tastatur-styring)? Jeg synes det var en kul funksjon som jeg utnyttet med av særdeles lite.

 

Det kan virke som om problemet ligger i din preferanse for mus/tastatur, ikke DS. At et spill laget for kontrollerstyring ikke føles allverden med tastatur er ikke annet enn normalt. Ang oppløsning og framerate - ja. Det var rett og slett et dårlig valg fra From sin side og de skulle tatt en måned ekstra og ryddet opp i det surret.

Lenke til kommentar

Ikke for å "hive bensin på bålet" her, men kan ikke si meg enig i at online delen ikke er viktig for Souls spillene. Selv om en ikke driver med PvP i det hele tatt, så bidrar det på flere måter til å gjøre denne ganske så unike serien til det det er. Co-Op, PvP, beskjeder, atmosfæren osv..

En annen ting jeg har lyst å pirke litt på er kategoriseringen av Dark Souls som et RPG. Dette er et taktisk action spill med RPG elementer. 90% av fokuset ligger på den taktiske mestringen for å overleve og komme videre.

Men ja, nå skal jo DS2 bruke Steamworks, så tipper From integrerer DS1 over.

http://www.joystiq.com/2014/01/17/games-for-windows-live-is-dying-we-check-the-life-support-of-ga/

Lenke til kommentar

Istapp, er enig med deg i klassifiseringen av DS som RPG. Det er ganske vagt. Men i dets forsvar, så finnes det svært få rollespill i dag som faktisk kan kategoriseres fullt og helt som et RPG, etter hvordan den originale klassifiseringen fungerte. Det å ha et skill-tree og få experience er ikke hva som gjør et spill til et RPG.

Deadringer, alle spillene som krever at man går online første gang for å aktivere dem, vil bli uspillelige for de som kjøper det etter shut-down. Har du et spill registrert fra før, kan du være heldig og ha mulighet til å få det til å fungere etter GFWL har forsvunnet, ved å legge til noen dll-filer, men selv det er ingen garanti. Problemet er at selve GFWL vil bli inaktivt, så når du installerer et spill for så å installere GFWL - som installasjonen krever at du gjør - så vil du bare bli sittende fast i en loop hvor installasjonen spør om å laste ned GFWL, men ikke klarer å finne stedet å laste ned GFWL fra.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, jeg er helt enig i at onlinebiten er viktig i DS1. Jeg er derimot uenig i at spillet er uspillbart i offlinemodus.

 

Nei nei, uspillbart er det ikke. Det er jo flere som spiller offline med vilje. Selv gjør jeg ikke det hvis jeg kan unngå det. Men helt klart fint å ha muligheten til det.

Lenke til kommentar

Deadringer, alle spillene som krever at man går online første gang for å aktivere dem, vil bli uspillelige for de som kjøper det etter shut-down. Har du et spill registrert fra før, kan du være heldig og ha mulighet til å få det til å fungere etter GFWL har forsvunnet, ved å legge til noen dll-filer, men selv det er ingen garanti. Problemet er at selve GFWL vil bli inaktivt, så når du installerer et spill for så å installere GFWL - som installasjonen krever at du gjør - så vil du bare bli sittende fast i en loop hvor installasjonen spør om å laste ned GFWL, men ikke klarer å finne stedet å laste ned GFWL fra.

Om spillet blir uspillbart og derfor umulig å selge når live taes ned klarer jeg ikke se for meg at From Software ikke kommer med en eller annen oppdatering. Ellers vil de jo tape penger på alle som ønsker å kjøpe spillet etter nedleggelsen av G4WL. Selv har jeg ikke dykket så dypt inn i G4WL-problematikken, men jeg regner med at eventuelle workarounds vil dukke opp relativt fort.

Lenke til kommentar

De har blitt spurt om de har tenkt å gjøre noe, og de har svart at de "ser etter løsninger", men at de ikke har noen planer. Og med tanke på at de ikke gjorde mer research når de produserte PC-versjonen, så er det slettes ikke så ulogisk å tenke seg at de ikke bryr seg særlig. For mange utviklere er det uansett bare de første månedene som virkelig teller, og etter det ser de på spillet som verdiløst. Til tross for at det slettes ikke fungerer sånn. I alle fall ikke på PC, hvor spill som er flere titalls år gamle fortsatt kan selge godt så lenge de kan kjøres på moderne OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...