TheodorBjork Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Hva er egentlig en ferje? Er det avhengig av lengden på reisen? Kan man f.eks si at det går en ferje mellom norge og island? Eller er det da, dermed, et skip eller båt?Ikke spør meg hvorfor jeg lurer på dette. Bare svar Lenke til kommentar
Salior Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Et skip som frakter biler og passasjerer blir ofte kalt ferge, om det er over fjorden inni Norge eller over til Island Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) "Ferge" er også et verb, og betyr omtrent det samme som "frakte", men jeg vil si det forutsetter persontransport, ikke bare gods. På den annen side finnes det jo godsferger. Ei ferge er et fartøy som ferger, så det er bruken som avgjør. Endret 6. mars 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
tobixen Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) Ordet "ferge" er langt eldre enn bilen. Før i tiden kunne "ferge" innebære en robåt som fraktet folk over en elv. En ferge er et skip (eller en båt), men for at det skal kunne kalles "ferge" er det en forutsetning at den følger en fastlagt rute, samt at den kan brukes for allmennheten, med eller uten vederlag. Endret 6. mars 2014 av tobixen Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 ferge er som en buss.skip er som en bil eller lastebil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå