Gå til innhold

[Løst] Oppgradere ram/minne i eldre bærbar pc, verdt det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSD-en kan nok gjenbrukes. Men flere og flere nye PC-er kommer jo nå med SSD som standard.

Jeg har oppgradert en del tilsvarende PC-er for folk tidligere og selv om de blir bedre så tar det ikke helt av. Finner man noe brukt, slik jeg gjorde på den siste jeg oppgraderte, så kan det fort lønne seg. Jeg fant minne som passet da ps.no hadde "konkurssalg" og en brukt prosessor fra ebay. SSD hadde jeg liggende fra før og PC-en gikk fra å være nesten ubrukelig til fullt brukbar. Dog fremdeles ubrukelig til spill og tunge programmer.

Lenke til kommentar

Har nå testet batteriet, det var dårlige greier det også. Gikk ganske fort ned fra 100 prosent til 50 prosent, og fra 50 prosent og ned til 6 så var det ett skikkelig "dropp". Det holdt 20 minutter så var det kveld...

Blir nok ny bærbar etterhvert ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan jo legge til at jeg endte opp med å prøve med en ny ram brikke først. Bestilte en 2 gb brikke fra ebay, så jeg har nå totalt 2,5 gb med ram. Den hjelper faktisk godt på og maskinen har nå kommet opp til et akseptabelt nivå ytelsesmessig for de oppgavene jeg bruker den til. Billig var den også, 125 kroner.

Lenke til kommentar

Nei det var ikke dumt, men faren er at du kan risikere at maskinen ikke liker å blande forskjellige ram brikker.

Men den billigste 2GiB brikken jeg finner koster 279, så hvorfor ebay?

Men nok om det, neste en samsung evo 250GiB ssd disk og du vil få nytt fly?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Fordi kr 125 er under halv pris av kr 279. Maskinen støtter mest sannsynlig ikke AHCI mode. I legacy mode får du ikke samme hastighet på SSD'en. Forbedring vil det være, men noe jetfly blir det ikke.

Lenke til kommentar

Joda hehe jeg er da ikke idiot? Men er det gratis å sende den tilbake om du får problemer? Skjønner dere ikke. Husk vi har gode garanti ordinger i norge, har du det på ebay? Nei og lønna er og høyere, garantien er heller ikke gratis. Du og jeg betaler for den.

Og barna våre betaler for den ekstra miljøbelastningen det er når vi ikke tenker gjenbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det var ikke dumt, men faren er at du kan risikere at maskinen ikke liker å blande forskjellige ram brikker.

Ja jeg tenkte litt på det, men det ser ut som det går bra å ha to forskjellige brikker. Den billigste 2 gb brikken jeg finner i Norge koster 259 hos Pixmania, men det er kun for brikken. Siden varen koster over 200 så kunne de ikke sende i brevpost så da snakker vi fraktpris på ca 133, og da totalt ca 392. På Dustin koster det 279 for brikken og frakt 99, totalt oppe i 378. På Komplett har de mulighet til å sende i brevpost så vidt jeg vet, men der koster jo den billigste 2 gb brikken 379, så da hjelper det jo ikke at frakta er billig, hadde jo blitt rundt 400 uansett.

Som sagt, på ebay betalte jeg 125 for brikken inkludert frakt. Eneste tydelige forskjellen på brikken fra ebay og de i Norge er at ebay brikken ikke er noe merke (crucial, corsair osv) på, ellers er det akkurat samme spesifikasjoner som på Corsair brikken jeg så på her i Norge.

Når pc`n er så gammel og det at jeg faktisk ikke viste om det ville bli noe bedre med ny brikke, så fristet det ikke å bruke 400 på noe som jeg kunne risikert ikke ble noe bedre. 125 er ok å koste på denne sliteren og det var verdt det, så det vil jeg anbefale til andre som vil piffe opp sin gamle maskin litt.

SSD disk blir det ikke på denne, det blir det når jeg en eller annen gang skal ha meg helt ny bærbar :)

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar

Du får ikke mange nye PC'er til kr 125, så oppgradering var vel ikke så dumt som mange ville ha det til :)

Oppgraderingen var slettes ikke dum nei, dette er noe jeg vil anbefale til andre også som sliter med det samme som min maskin sleit med. Nå er maskinen oppe på et tilfredstillende nivå ytelsesmessig til de oppgavene jeg bruker den til, som stort sett består av surfing på nett. Surfing på nett kunne jo faktisk være en ganske stor oppgave for maskinen før denne oppgraderingen og da spesielt hvis f.eks virusprogrammet eller andre programmer skulle oppdatere seg samtidig som man surfet, da ble det tungt. Nå er det lett :)

Lenke til kommentar

Flott du ble fornøyd.

Gjenbruk er bedre for miljøet enn resirkulering.

Selv kjøpte jeg nettopp et sett brukte 2x4GB DDR2 SODIMM for kr 450 inkludert frakt på QXL.

Man tar selvfølgelig en sjanse ved å kjøpe brukt, men det er større sjanse for gevinst enn hvis man kjøper Flaks-lodd på butikken.

Lenke til kommentar

Du får ikke mange nye PC'er til kr 125, så oppgradering var vel ikke så dumt som mange ville ha det til :)

Oppgraderingen var slettes ikke dum nei, dette er noe jeg vil anbefale til andre også som sliter med det samme som min maskin sleit med. Nå er maskinen oppe på et tilfredstillende nivå ytelsesmessig til de oppgavene jeg bruker den til, som stort sett består av surfing på nett. Surfing på nett kunne jo faktisk være en ganske stor oppgave for maskinen før denne oppgraderingen og da spesielt hvis f.eks virusprogrammet eller andre programmer skulle oppdatere seg samtidig som man surfet, da ble det tungt. Nå er det lett :)

Hvis du vil ha en enda raskere maskin kan du prøve en lettvekts linux versjon, eksempelvis Xubuntu eller Lubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...