Gå til innhold

[Løst] Oppgradere ram/minne i eldre bærbar pc, verdt det?

Anbefalte innlegg

Har en 6,5 år gammel HP bærbar pc som til tider jobber tregt, spesielt hvis jeg har flere programmer gående samtidig, flere faner på nettleseren gående osv, skal egentlig lite til før det begynner å gå tregt, og da begynner prosessoren å jobbe mye... I følge oppgavebehandleren er ram forbruket temmelig høyt hele tiden egentlig, selv på tomgang. Maskinen er forøvrig formatert så der er ikke virus som lager noe trøbbel/treghet.

Spørsmålet her er jo om det har noen misjon å oppgradere kun minnet på denne maskinen, eller om den rett og slett er "ferdig" ellers også etter all bruken disse årene?

Dette er maskinen jeg har:

https://www.komplett.no/hp-pavilion-dv6525-154wxga-go8400m/337040#!tab:extra

Har kun 1gb ram, kjører windows 7 32bit. Støtter 4gb ram og det er jo det som kan bli aktuelt å oppgradere til.

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde heller investert de pengene i ny PC.
Ved å kjøpe nye deler til så gamle maskiner forlenger du stort sett brukstiden minimalt da andre ting også begynner å bli utdaterte og går i stykker. Deletilgangen til så gamle maskiner er også minimal.

Lenke til kommentar

Kjøper du en ekstra 2GB DDR2 SODIMM må du ta ut en av de gamle 512MB, da får du totalt 2,5GB for kr 379:

https://www.komplett.no/crucial-ddr2-so-dimm-pc6400-2gb-cl6/344664

Jeg har ikke hatt tid til å lete etter billigste butikk, du finner kanskje billigere. Et annet alternativ er å kjøpe brukt til 1-200 kr.

Hvis du fortsatt vil bruke maskinen en stund vil bytte til SSD hjelpe mye på responsen.

Jeg har en like gammel ThinkPad T60 surfemaskin jeg bruker daglig (men den er nok litt bedre på flere områder hvis du sjekker signaturen min).

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Hadde heller investert de pengene i ny PC.

Ved å kjøpe nye deler til så gamle maskiner forlenger du stort sett brukstiden minimalt da andre ting også begynner å bli utdaterte og går i stykker. Deletilgangen til så gamle maskiner er også minimal.

Ja det er jo det som er, kan godt hende resten av maskinen er sliten også. Alikevel så har jeg lyst å prøve med nye rambrikker, men å koste på denne noe mere enn det, det gjør jeg ikke. Håper på at denne maskinen kan holde ca 1,5 år til med nye rambrikker, da jeg ikke har så lyst å kjøpe ny bærbar enda. Jeg har forøvrig en stasjonær som brukes til spilling og andre tyngre oppgaver, så går stort sett i surfing på nett med denne bærbare, bare synd den er så treg straks den får flere ting å gjøre samtidig.

Kjøper du en ekstra 2GB DDR2 SODIMM må du ta ut en av de gamle 512MB, da får du totalt 2,5GB for kr 379:

https://www.komplett.no/crucial-ddr2-so-dimm-pc6400-2gb-cl6/344664

Jeg har ikke hatt tid til å lete etter billigste butikk, du finner kanskje billigere. Et annet alternativ er å kjøpe brukt til 1-200 kr.

Hvis du fortsatt vil bruke maskinen en stund vil bytte til SSD hjelpe mye på responsen.

Jeg har en like gammel ThinkPad T60 surfemaskin jeg bruker daglig (men den er nok litt bedre på flere områder hvis du sjekker signaturen min).

Takk for tips, men kommer nok til å oppgradere til 4gb (som er maks mulig på maskinen) når det først skal gjøres. Blir vel enten disse:

https://www.komplett.no/crucial-ddr2-so-dimm-pc6400-4gb-cl6/354470#!tab:extra

Eller disse:

http://www.pixmania.no/b-rbart-pc-minne/corsair-minne-for-b-rbar-pc-value-select-4-gb-sett-2x-2-gb-ddr2-sdram-pc2-5300-cl5-vs4gsdskit667d2/00478193-a.html#CodePromo=oui&srcid=1911

Disse siste koster forøvrig 699,- på komplett, så er en del billigere på Pixmania akkurat der.

SSD disk hadde helt sikkert hjulpet, men det vil jeg ikke koste på denne sliteren. Din maskin er en god del kraftigere enn min, så den funker vel knall til daglig surfing :)

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar

Har en 6,5 år gammel HP bærbar pc som til tider jobber tregt, spesielt hvis jeg har flere programmer gående samtidig, flere faner på nettleseren gående osv, skal egentlig lite til før det begynner å gå tregt, og da begynner prosessoren å jobbe mye... I følge oppgavebehandleren er ram forbruket temmelig høyt hele tiden egentlig, selv på tomgang. Maskinen er forøvrig formatert så der er ikke virus som lager noe trøbbel/treghet.

Spørsmålet her er jo om det har noen misjon å oppgradere kun minnet på denne maskinen, eller om den rett og slett er "ferdig" ellers også etter all bruken disse årene?

Har kun 1gb ram, kjører windows 7 32bit. Støtter 4gb ram og det er jo det som kan bli aktuelt å oppgradere til.

Anbefaler at du setter inn en ssd disk jeg gjorde dette på min billige Asus og ytelsene steg med flere 100%.

Lenke til kommentar

Rart hvordan det blir etter noen år. Har en lignende laptop bare med 512 ram og den er helt ufattelig latterlig absurd treg. Den er stort sett ubrukelig og det tar en hel evighet å åpne nettleseren. Jeg forstår bare ikke hvordan gamle pc'er blir så voldsomt mye tregere etter endel år. Samme opplegget med et par stasjonære jeg har stående. Klart de er reinstallert.

Laptopen var jo en ok film og surfe maskin back in the day, og de stasjonære kunne jeg faktisk spille endel spill på. Nå er det stort sett umulig.

Husker q9650 med geforce 275 var en drøm for noen år siden, nå drar den knapt counter-strike source. Men klart siden jeg sitter på en ganske ny pc nå og er vandt med det føles alt annet tregt men likevel.

Jeg har heller ingen god erfaring med å hive i mer ram i laptoper eller stasjonære for den sakskyld. Like tregt.

Kanskje det er ssd'en sin "feil".

Endret av Everket
Lenke til kommentar

En grunn til at gamle datamaskiner går tregere år for år er stadige oppdateringer av Windows.

Vista som denne maskinen ble levert med er det dårligste MS har levert på lenge. Den ble litt bedre av oppdateringer, men samtidig fyller den disken med gamle filer som er erstattet av nyere oppdateringer. Etter å ha installert SP1 og SP2 ligger det fortsatt mange GB med gamle filer, disse kan slettes ved å kjøre kommandoen COMPCLN:

http://bcrawfordjr.wordpress.com/2009/08/08/windows-vista-service-pack-2-clean-up-tool-compcln-exe/

Mine gamle maskiner kjører enten Win 7 eller 8.1, det er bedre enn XP og Vista som er forsøkt lappet på til de blir trege.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Man bør merke seg følgende.

Det er stor forskjell på intel maskiner med intel core duo T serie fra samme tidsperiode (2006) som disse mobile turion fra amd.

Og det var fremdeles XP som var mainstreem OS. (Vista kom 2007).

Husker dette godt , turion skulle konkurrere med Pentium og celeron og var vel egentlig dårlig på mye i sammenlikning.

Lenke til kommentar

Amd Turion x64 hadde jeg også i en stor 17" bærbar fujitsu/Siemens fra 2007.

Satt inn max med mere minne men det hjalp ikke stort , var like treig .

Ikke bruk noe penger på den er mitt råd.

https://www.google.no/webhp?hl=no#hl=no&q=amd+turion+slow

Takk for info og linken, var det jeg fryktet, resten av maskinen er "ubrukelig" også. Da skal jeg heller vurdere en ny, blir fort kostbart å bytte ut deler på denne gamle.

Anbefaler at du setter inn en ssd disk jeg gjorde dette på min billige Asus og ytelsene steg med flere 100%.

Jeg tviler ikke på at det blir bedre med ssd, men jeg vil ikke koste på den dette. Jeg sitter fortsatt igjen med en svak/sliten prosessor. Skulle jeg byttet både ssd og rambrikker så snakker vi fort en del kroner, og da tror jeg det er bedre å legge litt penger til i det og få en helt ny pc. Men takk for tipset, og hadde maskinen hatt en bedre prosessor og mer minne enn det den har så kan det godt hende jeg hadde oppgradert til ssd.

Rart hvordan det blir etter noen år. Har en lignende laptop bare med 512 ram og den er helt ufattelig latterlig absurd treg. Den er stort sett ubrukelig og det tar en hel evighet å åpne nettleseren. Jeg forstår bare ikke hvordan gamle pc'er blir så voldsomt mye tregere etter endel år. Samme opplegget med et par stasjonære jeg har stående. Klart de er reinstallert.

Laptopen var jo en ok film og surfe maskin back in the day, og de stasjonære kunne jeg faktisk spille endel spill på. Nå er det stort sett umulig.

Husker q9650 med geforce 275 var en drøm for noen år siden, nå drar den knapt counter-strike source. Men klart siden jeg sitter på en ganske ny pc nå og er vandt med det føles alt annet tregt men likevel.

Jeg har heller ingen god erfaring med å hive i mer ram i laptoper eller stasjonære for den sakskyld. Like tregt.

Kanskje det er ssd'en sin "feil".

Ja, det går utrolig tregt her også til tider. Såpass tregt at det setter tålmodigheten kraftig på prøve. Er en veldig stor forandring når jeg bruker stasjonær maskinen, den har ssd og er veldig kjapp på alle områder.

Prossesoren høres svak ut, hvis det er en 6.5 år gammel HP LAPTOP, kan hende det er amd ja.

Det er en Amd Turion 64 x2, treg sak...

Lenke til kommentar

En annen ting jeg må sjekke på den er batteriet, jeg har de siste årene ikke hatt bruk for batteriet så det har vært tatt ut og jeg har heller fått strøm rett fra kabelen. Er jo trossalt kjekt å ha litt batterikapasitet i en bærbar, så viss batteriet også er elendig så er det enda en god grunn til å bytte hele pc`en ut. Skal få ladet batteriet opp og få det sjekket.

Lenke til kommentar

Jeg har flere HP'er med Turion 64 x2 som fungerer utmerket med 3-4GB RAM. Hvis resten av maskinen er OK, er minneoppgradering verdt investeringen spør du meg. Jeg ville dog klart meg med 512MB + 2GB. Med 3GB ram (2,87GB usable) viser Windows 7 Experience Index 4,6 for prosessor og 4,9 for minne. Skjermkortet er Radeon X1300, som er relativt svakt. Kjører Netflix, TV2 Sumo, NRK Nett-TV og lignende problemfritt.

Lenke til kommentar

SSD er ikke så effektiv med XP eller Vista siden disse mangler TRIM og enkelte optimaliseringer for HDD kan gjøre mer skade enn gagn på SSD.

Skal man oppgradere en gammel maskin på lavt budsjett kan det lønne seg å kjøpe brukt, jeg har kjøpt både DDR2 og SSD brukt til enkelte maskiner.

En annen mulighet med lavt budsjett er å kjøpe en nyere brukt maskin. Jeg kjøpte nylig en brukt ThinkPad T500 til kr 800 for å ha den som reservemaskin, den hadde både Win 7 og Office ferdig installert.

Lenke til kommentar

Jeg har flere HP'er med Turion 64 x2 som fungerer utmerket med 3-4GB RAM. Hvis resten av maskinen er OK, er minneoppgradering verdt investeringen spør du meg. Jeg ville dog klart meg med 512MB + 2GB. Med 3GB ram (2,87GB usable) viser Windows 7 Experience Index 4,6 for prosessor og 4,9 for minne. Skjermkortet er Radeon X1300, som er relativt svakt. Kjører Netflix, TV2 Sumo, NRK Nett-TV og lignende problemfritt.

Spørs hva man legger i "utmerket" da.

Å bruke en liten evighet og bli varm av laste en avis side grunnet flash reklamen , eller flash spill på facebook var ikke "utmerket" i min bok.

Vel , det var iallefall min erfaring , tror det var ML-32 jeg hadde. Og denne var en lappis fra jobben jeg "overhalte" for å ha som ektra hjemme laptop til fruen så det var vel rundt 2009/2010 og med innlagt Win7.

For har jeg hartt mye AMD processorer opp gjennom årene fra socket a til 939 i stasjonære men disse mobile X2 turion jeg vært borti syns jag var skuffende.

Mulig jeg er for kravstor - men ...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er klart at en gammal treig laptop 2,5" IDE hdd (ikke SATA engang) er av de største flaskehalsene i eldre bærbare PC.

Eks:

Fujitsu 60 GB,Internal,4200 RPM,2.5" (MHV2060AT) Hard Drive

Det er noe man ikke kommer unna selv med mere installert minne.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har win7 32bit installert nå ja, men jeg har både xp, vista, og win7 64 bit liggende. Blir kanskje å prøve med en 2gb brikke sammen med den gamle 512mb brikken... Jeg får se, har ikke bestemt meg enda, er batteriet elendig (skal testes senere) så har jeg enda en grunn til å heller kjøpe ny.

Angående ny maskin, er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt ny bærbar uten operativsystem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...