Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU led lyser rødt , ved oppstart, starter i 2sekunder så skrur seg av

Anbefalte innlegg

Det første jeg tenkte når du forkalrte situasjonen var at en komponent har kortsluttet. Når HKet gjør POST-sjekken, så vil den skru på og gå gjennom alle komponentene. Om nioe har kortslutning så vil det kunne utløse automatsikringen til en av railene til PSUen, og dermed skru av maskinen for å forhindre videre skade.

At du sier du har luktet noe svidd var vel strengt talt et svært viktig poeng du burde delt med oss fra starten av! Det er jo svært vesentlig.

Ta ALT ut av kabinettet, inkludert hovedkortet og PSUen. Du bør nå gå over hovedkortet (og eventuelt andre komponenter) for å se om du kan se eller lukte deg frem til hvor det kan ha skjedd noe (se etter svi-merker). Dette kan være lett og det kan være vanskelig. Snu gjerne på hovedkortet for å se om det er noen metalldeler/skruer etc.. som ligger på det.

Når du har funnet den, så bør du se om noe virker skadet, ta eventuelt bilde av det.

Finner du ingenting eller alt ser greit ut, så prøver du å starte med hovedkortet liggende på en vanlig borplate eller lignende (ikke metall). Du kobler da til kun det essensielle. Altså:

PSU + Hovedkort + RAM + CPU + CPU-kjøler.(du starter så maskinen ved å kortslutte koblingen som du kobler start-knappen på kabinettet til. eller at du setter kabinettet ved siden av og kobler på knappen.

kk, jeg gjorde alt det du sa, fant ingen tydlige skader på hovedkortet. skjedde det samma ved oppstart, skrur seg bare av igjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta ut batteriet på hk i 10min og se om det hjelper

hva mener du med det?:) jeg er ingen ekspert :)

Både under og over?

Lukter det svidd noen steder? bare å finne frem nesegrevet og pløye HKet etter svi-lukt.

fant ingen svidde steder. eller lukt, dette skjedda da får noen uker siden, så lukta har vel forsvunnet

Lenke til kommentar

hva mener du med det? :) jeg er ingen ekspert :)

Batteriet til biosen bare for og være sikker på at den er tilbake til standar. 10 min ute og trykk gjerne på power knappen noen ganger.

Lenke til kommentar

Ok.

Men for all del, det er nok meget mulig det hovedkortet er ødelagt (foreløpig av ukjente grunner). Potensielt kan det også være strømforsyningen som på et eller annet vis virker som blir overbelastet.

tenkte det selv, har prøvd med et annet strømforsyning , da skjedde det samma, og la merke til at noen pinner innpå der cpu skal ligge er bøyd,

Endret av vizzar
Lenke til kommentar

Ok.

Men for all del, det er nok meget mulig det hovedkortet er ødelagt (foreløpig av ukjente grunner). Potensielt kan det også være strømforsyningen som på et eller annet vis virker som blir overbelastet.

tenkte det selv, har prøvd med et annet strømforsyning , da skjedde det samma, og la merke til at noen pinner innpå der cpu skal ligge er bøyd,

Åssen har de klart og blitt bøyd når du bare har flytta pcen da? snodig

Lenke til kommentar

Batteriet til biosen bare for og være sikker på at den er tilbake til standar. 10 min ute og trykk gjerne på power knappen noen ganger.

kk har tatt den ut nå, får håpe hehe :=)

Ok.

enten har de alltid vært sånn, ellers har jeg ikke peiling,

Lenke til kommentar

kk har tatt den ut nå, får håpe hehe :=)

Ok.

enten har de alltid vært sånn, ellers har jeg ikke peiling,

Okey :) Husk ta ut strømkontakten av psuen!!!

Endret av Jofrode
Lenke til kommentar

Ok.

Vel, der har du forklaringen din. De må ligger 100 % i riktig posisjon, eller så risikerer du å svi av både HK og CPU. Er det noen pinner som avviker fra resten, så har du bøyde pins. Det er godt mulig det er det du har gjort, og kommer da av at du var litt klønete når du tok av beskyttelsen, eller under montering. Vibrasjoner under flytting kan da ha ført at noen av de allerede litt bøyde pinnene har kommet utenfor sitt område og kortsluttet noe.

1. Du prøver å bøye pinnene med en nål eller noe veldig skarpt. Krever konsentrasjon og presisjon.

åper du funker.

2. Du kjøper nytt HK og satser på at det funker. I verste fall har du vært så uheldig at du har ødelagt PCUen også, men som regel så er det bare HKet som har blitt ødelagt. Når du har bøyd pinner så får du ingenting på reklamasjonsrett/garanti, så det er nok bare å glemme. Men om CPU er ødelagt så kan man alltids prøve seg på å få den dekket, selv om dette i praksis ikke går innen garanti/reklamasjonsrett det heller.

Men tror det skal en del til for at du har ødelagt CPUen. (du kunne ha kjørt VCC inn på noen signalbaner, noe som kan bli ganske ille)

Lenke til kommentar

At kabinettvifter og chipsetvifter og andre vifter starter for så å stoppe igjen betyr kun at det distribueres 12v til de et øyeblikk føre PSU stenger den 12v rail ned igjen (eller at det bare blir stående sånn).

Man trenger strengt tatt hverken minne , prosessor eller grafikk subsystem for at det skal kunne skje.

Så det der er ikke noe tegn man skal stole på som "om at PCen virker - alt starter jo" - som man ser

ofte skrevet rundt om i forum når noen har bygdt seg ny pc selv.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

At kabinettvifter og chipsetvifter og andre vifter starter for så å stoppe igjen betyr kun at det distribueres 12v til de et øyeblikk føre PSU stenger den 12v rail ned igjen (eller at det bare blir stående sånn).

Man trenger strengt tatt hverken minne , prosessor eller grafikk subsystem for at det skal kunne skje.

Så det der er ikke noe tegn man skal stole på som "om at PCen virker - alt starter jo" - som man ser

ofte skrevet rundt om i forum når noen har bygdt seg ny pc selv.

hva ment du helt med det?, jeg har fått den til å funke med en annen motherboard assa psuen, så den funger, men kommer bare driver not found nå, prøvd alt jeg kan, men får ikke fiksa det :),

Lenke til kommentar

Mange som tror at ting fungerer med følgende utsagn :

Alt virker , systemet starter , vifter , får ikke bilde på skjermen.

Greia mi er jo at ingenting virker , nesten alt kan ha en feil.

Det da uten noe måleinstrument , kun verifisert med hørbar viftelyd og kanskje visuell.

Vent - jo 12volts viftene er eneste man med sikkerhet kan si virker som de skal.

Det finns dusinvis av slike førsteposter ifb med sammensetning/bygg av egen pc.

Derfor innlegget...

Lenke til kommentar

Mange som tror at ting fungerer med følgende utsagn :

Alt virker , systemet starter , vifter , får ikke bilde på skjermen.

Greia mi er jo at ingenting virker , nesten alt kan ha en feil.

Det da uten noe måleinstrument , kun verifisert med hørbar viftelyd og kanskje visuell.

Vent - jo 12volts viftene er eneste man med sikkerhet kan si virker som de skal.

Det finns dusinvis av slike førsteposter ifb med sammensetning/bygg av egen pc.

Derfor innlegget...

aaaa, skjønner litt mer greia nå, men trur hele hovedkortet har ryktet, siden får ikke fart på den uansett hva , har kobla ut kobla om alt , enda ikke vil på, så jeg bytta hovedkort og fikk fart på sakene, har bare andre problemer nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...