Gå til innhold

Skipselektriker fagprøve!

Anbefalte innlegg

Hei.
Prøver meg med å slenge den inn her og.

En av oppgavene jeg fikk på forberedelses delen min til fagprøven neste uke gikk sånn her:

Som åpen maritim installasjon på stige skal du legge en kabel fra IT fordelingen og ut til frekvensomformer og motor. Monter frekvensomformeren etter vedlagt orginaldokumentasjon ( Brukermanualen til Siemens Micromaster 420, første resultat når du søker på google).
Start og stopp av omformeren skal skje via bryter i dør. Turtallet reguleres av potensiometer i dør. Motoren skal kun kjøres i en dreieretning. Montasje og oppsett skal følge fabrikantens anbefalinger.

Har aldri koblet opp en frekvensomformer før, og mitt spørsmål da siden jeg ikke finner noe særlig koblingsskjema osv om denne her, skal det være kontaktor inni bildet?

Fant ett bilde og der viser det at man har med både filter og kontaktor før frekvensomformeren, men vet ikke sikkert at dette er til denne eksakte typen omformer...
De er veldig sparsomme på informasjon i oppgaven, så vet ikke om det er en en-fas eller tre-fas motor, eller hva den skal brukes til...

Trenger hjelp fort!

post-333875-0-53754900-1394112715_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontaktor trenger ikke inngå i et frekvensomformer-system. Man har som regel: Sikringbryter --> Frekvensomformer (styrt lokalt og fra styringssystem (PC)) --> Motor.

Motoren kan startes og kjøres fra IAS (Integreated Alarm System), og om nødvendig kan man kjøre det lokalt direkte på frekvensomformeren.

Slik det ser ut for meg, erstattes her start/stopp fra IAS, med start stopp fra en bryter, og dermed må du nok ha med en kontaktor, slik at start/stopp bryteren din styrer spolen på kontaktoren din (kommer an på hvordan frekvensomformeren du skal koble opp fungerer, dette må du sjekke!!)

Jeg tenker da på at du må finne ut om frekvensomformeren din kan oppereres kun med en bryter, og at frekvensomformeren ordner all annen styring, slik at du slipper en kontaktor. I de fleste frekvensomformere jeg har jobbet med, trenger man ikke kontaktor, da de er så avanserte at man styrer dem fra IAS.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Kontaktor trenger ikke inngå i et frekvensomformer-system. Man har som regel: Sikringbryter --> Frekvensomformer (styrt lokalt og fra styringssystem (PC)) --> Motor.

Motoren kan startes og kjøres fra IAS (Integreated Alarm System), og om nødvendig kan man kjøre det lokalt direkte på frekvensomformeren.

Slik det ser ut for meg, erstattes her start/stopp fra IAS, med start stopp fra en bryter, og dermed må du nok ha med en kontaktor, slik at start/stopp bryteren din styrer spolen på kontaktoren din (kommer an på hvordan frekvensomformeren du skal koble opp fungerer, dette må du sjekke!!)

Jeg tenker da på at du må finne ut om frekvensomformeren din kan oppereres kun med en bryter, og at frekvensomformeren ordner all annen styring, slik at du slipper en kontaktor. I de fleste frekvensomformere jeg har jobbet med, trenger man ikke kontaktor, da de er så avanserte at man styrer dem fra IAS.

IAS er totalt irrelevant i denne oppgaven (hvor A'en forøvrig står for automation, ikke Alarm) ettersom det er spesifisert start/stopp-bryter samt turtallregulering via brytere og potmeter i dør.

Kontaktor er neppe nødvendig med mindre man ikke vil ha spenningsatt DC-linken uten at omformeren skal være i drift (kan ikke helt se for meg hvilke omstendigheter dette skal være).

Lenke til kommentar

Har skipselektriker fagprøve, men fikk da en "hus elektrisk" oppgave, så IAS er urelevant :p

oppgaven går i sin helhet sånnher:

1. Tema fra fellesmoduler for elektrikerfaget
1.1 Bygg en fordeling og installasjon i henhold til NEK400:2010, beregnet på IT- Nett for et industri/kontorbygg, med tilhørende utstyr: KV/OV vern, overspenningsvern, 4 stk. 2-fas kurssikringer, egen kurs for bad.
Egen kurs for frekvensomformer.
Den ene kursen skal brukes til en panelovn som monteres på vegg. Ovnen skal ha termostatstyring med nattsenking. Dette utstyret monteres i fordelingsskapet.

2. Tema fra maritim fordypning, elkraft
2.1 Som åpen maritim installasjon på stige skal du legge kabel fra IT fordelingen og ut til frekvensomformeren og motor. Monter frekvensomformeren etter vedlagt orginaldokumentasjon (Manualen som blir første resultatet når du søker på micromaster 420 på google :p )
Start og stopp av omformeren skal skje via bryter i dør.
Turtallet reguleres av potensiometer i dør.
Motoren skal kun kjøres i en dreieretning.
Montasje og oppsett skal følge fabrikantens anbefalinger.

Endret av Nek3000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...