Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skipselektriker fagprøve!

Anbefalte innlegg

Hei.

En av oppgavene jeg fikk på forberedelses delen min til fagprøven neste uke gikk sånn her:

Som åpen maritim installasjon på stige skal du legge en kabel fra IT fordelingen og ut til frekvensomformer og motor. Monter frekvensomformeren etter vedlagt orginaldokumentasjon ( Brukermanualen til Siemens Micromaster 420, første resultat når du søker på google).
Start og stopp av omformeren skal skje via bryter i dør. Turtallet reguleres av potensiometer i dør. Motoren skal kun kjøres i en dreieretning. Montasje og oppsett skal følge fabrikantens anbefalinger.

Har aldri koblet opp en frekvensomformer før, og mitt spørsmål da siden jeg ikke finner noe særlig koblingsskjema osv om denne her, skal det være kontaktor inni bildet?

Fant ett bilde og der viser det at man har med både filter og kontaktor før frekvensomformeren, men vet ikke sikkert at dette er til denne eksakte typen omformer...
De er veldig sparsomme på informasjon i oppgaven, så vet ikke om det er en en-fas eller tre-fas motor, eller hva den skal brukes til...

Trenger hjelp fort!

post-333875-0-71587400-1394112365_thumb.jpg

Endret av Nek3000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noe hokus pokus.

Omformeren har en egen tilkobling for ekstern turtallregulering, og der kobler du potmeteret mellom +24V eller +10V (som regel en felles pluss på enten 24 eller 10 V) og på rett analoginngang.

Kontaktoren er uvanlig, men kan være grei å ha.

Filteret er der for å absorbere THD fra likeretterbroen i omformeren (5., 7., 11. og 13. harmoniske hovedsaklig).

Husk at kabler til motor skal være skjermet (og kun jordes i en av endene).

Motoren er nok garantert trefase. Enfase brukes kun i hjemmet :)

Lenke til kommentar

Okei, tusen takk for godt svar!! :)

Med andre ord så trenger jeg ikke å tenke på kontaktor ? All styringen av motoren skjer jo gjennom frekvensomformeren, så en kontaktor er vell kanskje bare for å kunne ha et motorvern som ekstra beskyttelse ? Og da må jeg jo eventuelt koble A1-A2 i serie med startknappen ?

Endret av Nek3000
Lenke til kommentar

PS: samme gjelder start/stopp-brytere.

Det er sikkert egne digitalinnganger for start/stopp, og bryteren kobles da mellom den inngangen og delles pluss (10 eller 24V).

Okei, tusen takk for godt svar!! :)

Med andre ord så trenger jeg ikke å tenke på kontaktor ? All styringen av motoren skjer jo gjennom frekvensomformeren, så en kontaktor er vell kanskje bare for å kunne ha et motorvern som ekstra beskyttelse ? Og da må jeg jo eventuelt koble A1-A2 i serie med startknappen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...