NiceHorse Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Min far er folkeregistrert i ett land i Norden, men har bodd her i snart fem år. Han har ikke vært i jobb i noen år grunnet allvorlig skade. Han får AAP, prøvd alle behandlinger som går og har prøvd på jobb som NAV har gitt honom uten å klare de. Nå i uka fikk han brev fra NAV der di og NAV:s overlege har konkludert med at han aldri mere kan jobbe med noe som helst. Nå skal han søke om uførepensjon. Det han og jeg lurer på, er om han må være folkeregistrert for å få uførepensjon? Han har som sakt bodd her i snart fem år, betalt skatt til Norge, har norskt fødelsnummer, bankkonto og får AAP. Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Trodde egentlig man måtte være folkeregistrert for å få noe som helst støtte fra nav. Men i og med at han får aap så må man tydeligvis ikke det da. Så da vil jeg tro at han blir ufør når aap tiden er ute. Kan ikke se noen grunn til at han kan få aap men ikke bli ufør. Lenke til kommentar
NiceHorse Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Takk for svar! De sa de på Skattetaten også, når han forrige uka skulle folkeregistrere seg. NAV ville at han skulle folkeregistrere seg for å søke om ufør. Problemet nå er at han har fått innvilget AAP til september. Og da lurte Skattetaten hvordan han skal kunne klare seg om han nå ikke får mere AAP eller blir ufør. Han har rett og få AAP til desember 2015. Kan de beslutte at han ikke får bo her lengre pga. usikkerheten runt penger fast at han kommer fra ett land i Norden, har bodd her så lenge, har bankkonto og fødselsnummer? De kan vell ikke de? Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Jeg vet dessverre veldig lite om det. Vil absolutt ikke tro det når han har bodd her så lenge. Når han har opparbeidet seg retten til AAP så vil jeg tro at det også gjelder andre rettigheter. Håper du får svar fra en som kan litt mer enn meg. Lenke til kommentar
NiceHorse Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Han har ju advokat til hjelp. Hun såg ikke noe problem. Men man kan ju aldri være sikker når det gjelder NAV og sånne ting. T.ex. så fikk han ikke noen sykepenger fra NAV på 13 måneder. De sa at han ikke bodde her fast at jobben, venner, lege, jeg, tannlege, m.fl. skrev på papir at han bodde her. Men takk fo hjelpen i hvertfall! 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 T.ex. så fikk han ikke noen sykepenger fra NAV på 13 måneder. De sa at han ikke bodde her fast Det var sannsynligvis feil av NAV å nekte sykepenger til din far fordi han ikke var/er folkeregistrert her. Din far er medlem av den Norske folketrygden og har rettigheter til sykepenger som beskrevet her: https://www.nav.no/Sickness+benefit+for+EEA+citizens.190043.cms Lenke til kommentar
NiceHorse Skrevet 15. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2014 Det var feil, ja. De sa de til og med på det lokale NAV-kontoret.Men det er ordnet nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå