Hyuki Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) Hei, jeg har nylig begynt å lære meg C# og holder på med kapitellet om For-loops. Men jeg har ett lite problem. for (int i = loopStart; i < loopEnd; i++) Den skal, som noen kan se, telle opp fra Start Loop til End Loop. Jeg la inn en multiplier for å kunne gange også, men den fungerer bare dersom tekstboksen under Multiplier har en verdi, og ikke er tom. Så jeg lurte på hvordan jeg sier til C# at dersom tekstboksen under Multiplier er tom, så er verdien 1? Jeg prøvde å bruke null, men det så ikke ut til å fungere. :/ Dette er koden som holder på med loopen: private void button1_Click(object sender, EventArgs e) { int loopStart; int loopEnd; int multiplier; int outputValue; int answer = 0; bool isNumber = false; loopStart = int.Parse(textBox1.Text); loopEnd = int.Parse(textBox2.Text); multiplier = int.Parse(textBox3.Text); isNumber = int.TryParse(textBox3.Text, out outputValue); // Prøver å oversette det i boksen til et tall, om det ikke er mulig, er den 'False'. listBox1.Items.Clear(); // Fjerner alt i tekst-boksen. for (int i = loopStart; i < loopEnd; i++) { if (!isNumber) { answer = answer + 1; listBox1.Items.Add(answer.ToString()); } else { answer = answer + 1 * multiplier; listBox1.Items.Add(answer.ToString()); } } * Kommentarene er bare notater til meg selv. Endret 6. mars 2014 av Hyuki Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) Bytt ut med denne og det skal virke int loopStart; int loopEnd; int multiplier; int outputValue; int answer = 0; bool isNumber = false; loopStart = int.Parse(textBox1.Text); loopEnd = int.Parse(textBox2.Text); if (textBox3.Text == null || textBox3.Text == "") { multiplier = 1; } else { multiplier = Convert.ToInt32(textBox3.Text); } isNumber = int.TryParse(textBox3.Text, out outputValue); // Prøver å oversette det i boksen til et tall, om det ikke er mulig, er den 'False'. listBox1.Items.Clear(); // Fjerner alt i tekst-boksen. for (int i = loopStart; i < loopEnd; i++) { if (!isNumber) { answer = answer + 1; listBox1.Items.Add(answer.ToString()); } else { answer = answer + 1 * multiplier; listBox1.Items.Add(answer.ToString()); } } Endret 6. mars 2014 av cronbach alpha Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Takk! Kan du forklare meg hva Convert.ToInt32 gjør? Tenker meg at den konverterer verdien til en interger med 32-bit verdi elns, jeg har ikke lært det begrepet enda. Lenke til kommentar
oddi Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 if (textBox3.Text == null || textBox3.Text == "") kan også byttes ut med if(String.IsNullOrEmpty(textBox3.Text)) Kan du forklare meg hva Convert.ToInt32 gjør? Tenker meg at den konverterer verdien til en interger med 32-bit verdi elns, jeg har ikke lært det begrepet enda. Stemmer, se her: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.convert.toint32%28v=vs.110%29.aspx 1 Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 Jeg holder forresten på med dette: http://www.homeandlearn.co.uk/csharp/csharp.html Hvor burde jeg fortsatte når jeg er ferdig med den? :/ Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Jeg holder forresten på med dette: http://www.homeandlearn.co.uk/csharp/csharp.html Hvor burde jeg fortsatte når jeg er ferdig med den? :/ Der var det jo ganske mange tutorials, så når du er ferdig med dem er du kanskje litt lei den typen oppgaver. Hva med å forsøke å finne på et problem å løse selv? Hva har du lyst til å bruke programmering til? Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 Min store drøm er å bli spill-programmør, så helst noe i den retningen. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Min store drøm er å bli spill-programmør, så helst noe i den retningen. Begynn å lage spill da! Først noe enkelt, en-player greier i konsollet. Så kanskje et multiplayer nettspill basert på helt vanlig .NET webteknologi. Og så kan du jo begynne å utforske et orntlig rammeverk for spill, som Unity eller MonoGame. Men begynn enkelt..., tic-tac-toe, otello, sjakk osv. På den måten får du opparbeidet deg programmeirngserfaring før du begynner å bryne deg på noe vanskeligere og investere mye tid i noe du vil skal bli bra. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Nå aner ikke jeg hvor god du er, men jeg jobber litt med programmering og spillprogrammering i C# selv. Jeg ville anbefalt å ta en titt på XNA mottoren, mye gode guider der og veldig logisk satt opp. Ikke tenkt for stort prosjekt med en gang, jeg jobber med et turbasert brett rollespill og det er allerede ganske mye som skal gjøres Spesielt hvis du skal ha enkel pixel grafikk o.l. Jeg ville anbefalt å kanskje starte med et tekstbasert rollespill eller noe, mye læring å få ut av det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Er C# eller C++ best for spillprogrammering? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) Uten at jeg skal påberope meg noe særlig stor ekspertise på dette området, så vil jeg dog si at jeg er veldig gla i C#, særlig i motorer som XNA eller Monogame. Unity kan også programmeres i C++. Mener å huske at C++ raskt kan være mer effektivt, men det kommer jo helt ann på hva du skal lage. Skal du lage noe ekstremt ressurskrevende av et stor spill ville jeg nok gått for C++, ellers funker C# helt fint. Veldig greit å gå over til C# hvis du allerede kan noe om feks java, men de fleste språkene har jo en ganske lik grunnoppbygning, så hvis du bare kan basiske ting er det ganske lett å gå fra et språk til et annet. Dog dette er sånn jeg opplever og har forstått det, fullt mulig jeg tar feil Endret 8. mars 2014 av Perrern Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 Jeg er veldig glad i pixel-spill, så det kommer vel mer til å gå i den retningen. Men min ultimate drøm er å starte opp eget indie-spillfirma i Norge. 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Er C# eller C++ best for spillprogrammering? Kommer helt an på hva du legger i spillprogrammering ;-) Skal du skrive alt fra bunn er C++ fordelaktig pga ytelse, men bruker du en engine er C# overlegent pga produktivitet... Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 Har noen av dere forslag til en god bok, eller en nettside ala den jeg allerede bruker til å lære meg C#? Liker bedre å lese enn å høre på folk snakke. Kan sikkert betale, men foretrekker gratis. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Kan du noen andre språk fra før av, eller er du ny til programmering? Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 Kan bittelitt JavaScript, men that's about it. Er ellers helt ny, men forstår logikken bak programmering. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Har noen av dere forslag til en god bok, eller en nettside ala den jeg allerede bruker til å lære meg C#? Liker bedre å lese enn å høre på folk snakke. Kan sikkert betale, men foretrekker gratis. Når det kommer til spillprogrammering vet jeg ikke helt hva jeg snakker om, men jeg kunne tenke meg å eksperimentere med MonoGame selv, og har googlet etter tutorials: https://github.com/mono/MonoGame/wiki/Tutorials http://monogame.net/taxonomy/term/35 http://rbwhitaker.wikidot.com/monogame-tutorials (flere episoder her) Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 (endret) Oy, var ikke klar over at en youtube-lenke ble gjort om til en embedded video Endret 9. mars 2014 av torbjørn marø Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Jeg bruker en veldig fin bok som heter Learning C# By programming games. (http://www.csharpprogramminggames.com/index.html) Jeg er ganske fornøyd med den, dog er jeg ikke alltid like enig i hvordan den er bygd opp, for meg så går den noen ganger fram i litt rar rrekkefølge på kapitlene, men det kan også være fordi jeg allerede har hatt et semester med javaprogrammering på høgskole nivå, og der gikk vi fram litt annerledes. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå