Jappesen Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Min Samsung SSD 840 falt plutselig fra 100% til 98% iflg. Hard Disk Sentinel. Er dette normalt etter så kort brukstid? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) Står jo rimelig klart at alt er i perfekt stand. At wear level hoppet ned må da ventes når du har fylt opp SSDen og tømt den fullstendig nesten 20 ganger. Ettersom forventet antall overskrivninger er ca 1000 (kan være en del mer i praksis) så stemmer det helt korrekt at du faller 2%. Men hva betyr vel det? Du har fortsatt 118 Terabytes med skriving igjen. Og selv da så vil det ikke være en garanti for at du ikke kan skrive mer til SSDen. Dette er jo vanvittig mye, og nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt den, men fortsetter bruksmønsteret så vil du kunne bruke den 50 ganger så mye. Ønsker du lengre levetid så burde du tatt en større SSD eller 840 Pro. Endret 6. mars 2014 av Andrull Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Her er en link til et ganske interessant eksperiment for å se hvor mye som egentlig kan skrives til en SSD før den begynner å svikte. http://techreport.com/review/24841/introducing-the-ssd-endurance-experiment/5 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Var en bruker her på forumet, BAT, som kjørte utholdenhetstest på SSD'er. En Crucial M4 hadde skrevet 2156.4621 TiB i løpet av 9128 timer. Og en Intel X25-E hadde skrevet 1.58 PiB i løpet av 5560 timer. Her snakker vi om konstant skriv. Så jeg tror nok at det er en stund til at din Samsung vil utvikle noen problemer slik sett. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 Står jo rimelig klart at alt er i perfekt stand. At wear level hoppet ned må da ventes når du har fylt opp SSDen og tømt den fullstendig nesten 20 ganger. Ettersom forventet antall overskrivninger er ca 1000 (kan være en del mer i praksis) så stemmer det helt korrekt at du faller 2%. Men hva betyr vel det? Du har fortsatt 118 Terabytes med skriving igjen. Og selv da så vil det ikke være en garanti for at du ikke kan skrive mer til SSDen. Dette er jo vanvittig mye, og nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt den, men fortsetter bruksmønsteret så vil du kunne bruke den 50 ganger så mye. Ønsker du lengre levetid så burde du tatt en større SSD eller 840 Pro. Den har gått i 67 dager. Så det er altså normalt det som skjedde. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 Her er en link til et ganske interessant eksperiment for å se hvor mye som egentlig kan skrives til en SSD før den begynner å svikte. http://techreport.com/review/24841/introducing-the-ssd-endurance-experiment/5 Skjønner ikke så mye av alt det tekniske Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 7. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2014 Var en bruker her på forumet, BAT, som kjørte utholdenhetstest på SSD'er. En Crucial M4 hadde skrevet 2156.4621 TiB i løpet av 9128 timer. Og en Intel X25-E hadde skrevet 1.58 PiB i løpet av 5560 timer. Her snakker vi om konstant skriv. Så jeg tror nok at det er en stund til at din Samsung vil utvikle noen problemer slik sett. Skjønner den vil leve lenge ennå og det er bra. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 hvilket program brukte du for å sjekke din SSD? har en 256 gb samsung pro....skiftet psu, og kabinett...og nå står det !windows språkinstillinger er feil! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Står jo rimelig klart at alt er i perfekt stand. At wear level hoppet ned må da ventes når du har fylt opp SSDen og tømt den fullstendig nesten 20 ganger. Ettersom forventet antall overskrivninger er ca 1000 (kan være en del mer i praksis) så stemmer det helt korrekt at du faller 2%. Men hva betyr vel det? Du har fortsatt 118 Terabytes med skriving igjen. Og selv da så vil det ikke være en garanti for at du ikke kan skrive mer til SSDen. Dette er jo vanvittig mye, og nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt den, men fortsetter bruksmønsteret så vil du kunne bruke den 50 ganger så mye. Ønsker du lengre levetid så burde du tatt en større SSD eller 840 Pro. Den har gått i 67 dager. Så det er altså normalt det som skjedde. - Oppgitt levetid er 1000 overskrivinger på SSDen sitt minne. - Du har 120 GB SSD Totalt: 1000 x 120 GB = 120 000 GB = 120 TB som du kan skrive til SSDen før den regner seg selv som oppbrukt (selv om det ikke betyr at den stopper her, så er dette forventet levetid på minnecellene). Til slutt så vil SSDen kunne oppføre seg rart, og du kan ikke skrive til den. Da er det bare å kjøpe seg ny, og den regnes som slitt ut. Du får fortsatt hentet ut dataene dine. SSDen vil via S.M.A.R.T registere hvor mye du har skrevet til den. Du har på 69 dager skrevet 2,17 TB = 2170 GB. 2170 GB (skrevet data) / 120 000 GB (totalt den er forventet å kunne skrive) = 0,018 = 1,8 % som du har brukt opp av totalt antall skrivesykluser. Det samme regnestykket gjør programmet "Hard disk sentinel", men det blir da rundet av til 2 %. Det er dermed helt matematisk korrekt av hard disk sentiel å oppgi helsen til å være 98 %. Hvis du har brukt 69 dager på å nå 1,8 %, så vil forventet levetid med lik bruk føre til en total forventet levetid på: 3833 dager. Eller ca 10,5 år. Så du har MASSE tid igjen... Men selv om du har masse tid igjen, så synes jeg det var unormalt mye skriving til SSDen. Hva er det du bruker den til som gjør at du har klart å fylle den til randen, og tømt den 18 ganger i løpet av 69 dager. Jeg brukte vel et par år på det samme... Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 Står jo rimelig klart at alt er i perfekt stand. At wear level hoppet ned må da ventes når du har fylt opp SSDen og tømt den fullstendig nesten 20 ganger. Ettersom forventet antall overskrivninger er ca 1000 (kan være en del mer i praksis) så stemmer det helt korrekt at du faller 2%. Men hva betyr vel det? Du har fortsatt 118 Terabytes med skriving igjen. Og selv da så vil det ikke være en garanti for at du ikke kan skrive mer til SSDen. Dette er jo vanvittig mye, og nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt den, men fortsetter bruksmønsteret så vil du kunne bruke den 50 ganger så mye. Ønsker du lengre levetid så burde du tatt en større SSD eller 840 Pro. Den har gått i 67 dager. Så det er altså normalt det som skjedde. - Oppgitt levetid er 1000 overskrivinger på SSDen sitt minne. - Du har 120 GB SSD Totalt: 1000 x 120 GB = 120 000 GB = 120 TB som du kan skrive til SSDen før den regner seg selv som oppbrukt (selv om det ikke betyr at den stopper her, så er dette forventet levetid på minnecellene). Til slutt så vil SSDen kunne oppføre seg rart, og du kan ikke skrive til den. Da er det bare å kjøpe seg ny, og den regnes som slitt ut. Du får fortsatt hentet ut dataene dine. SSDen vil via S.M.A.R.T registere hvor mye du har skrevet til den. Du har på 69 dager skrevet 2,17 TB = 2170 GB. 2170 GB (skrevet data) / 120 000 GB (totalt den er forventet å kunne skrive) = 0,018 = 1,8 % som du har brukt opp av totalt antall skrivesykluser. Det samme regnestykket gjør programmet "Hard disk sentinel", men det blir da rundet av til 2 %. Det er dermed helt matematisk korrekt av hard disk sentiel å oppgi helsen til å være 98 %. Hvis du har brukt 69 dager på å nå 1,8 %, så vil forventet levetid med lik bruk føre til en total forventet levetid på: 3833 dager. Eller ca 10,5 år. Så du har MASSE tid igjen... Men selv om du har masse tid igjen, så synes jeg det var unormalt mye skriving til SSDen. Hva er det du bruker den til som gjør at du har klart å fylle den til randen, og tømt den 18 ganger i løpet av 69 dager. Jeg brukte vel et par år på det samme... Takk for de beroligende ordene. Tja, neimen om jeg vet hva som skaper all skrivingen. Bruk av EaseUS ToDo Backup home? Brukt den et par ganger. Vet ikke om Ashampoo Core Tuner 2 skriver mye. PC'n brukes mest til email, surfing og en del nedlasting av kjøpeprogrammer og kjøpefilmer. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 hvilket program brukte du for å sjekke din SSD? har en 256 gb samsung pro....skiftet psu, og kabinett...og nå står det !windows språkinstillinger er feil! Hard Disk Sentinel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå