OlaTK Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Har nå tenkt å kjøpe meg ny Harddisk, og har derfor sett på endel priser osv. Fra før har jeg en Seagate og er veldig fornøyd med den. Har nå sett at Samsung har en god del billige, men er de noe tess? her er en feks. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=1&s=pl Jeg kommer nok til å satse på 160gig. ellers hadde jeg tenkt på denne. http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...04&l=3&lantall= Ser her at Samsungen er billigere, men er det et bra kjøp? Og en ting til jeg lurte på. Er det no stor forskjell mellom 2 og 8mb cache? Lenke til kommentar
agarfors Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 "Tess" som i "fart"? Neppe. Men dei er svært så stillegåande.... -Å- Lenke til kommentar
agarfors Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Og ja, 8 MB cache er som regel verdt det, av to grunnar: * Farten er betydelig høgare, utan meir støy. * Dei fleste leverer 3 års garanti på einingane med 8MB cache, men berre 1 år på dei med 2MB. -Å- Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Og ja, 8 MB cache er som regel verdt det, av to grunnar: * Farten er betydelig høgare, utan meir støy. * Dei fleste leverer 3 års garanti på einingane med 8MB cache, men berre 1 år på dei med 2MB. -Å- Det med garantien har ikke mye å si for oss i Norge med 5 års reklamasjon At "farten" blir bedre er vel hvis han bruker den som OS-disk eller han arbeider mye med småfiler (installert programmer på den). Lagrer han musikk, divx/xvid og/eller DVD'z på den er det 0 forskjell. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting. Garanti innbefatter mye mer enn reklamasjon. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Garanti er noe selger/produsent kan gi i tillegg til de rettighetene kjøpslovene gir. Slik at saker som denne ikke begrenser reklamasjonsretten. "Problemet" er det selger/importør som får hvis produktet går i stykker som følge av normal bruk etter ett år, men før to/fem år *. Da må selger/importør reparere varen kostnadsfritt for norske forbrukere, men får ikke dekket sine utgifter av produsentens garanti. Det nedenfor har jeg sakset... GARANTI Mange produkter blir markedsført med at det følger med en garanti. Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden. En garanti er et løfte fra produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover kjøpslovens regler. Garanti er ikke noe du har krav på å få. Enten du blir tilbudt en garanti eller ikke, vil kjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den varen du har kjøpt. Kjøpsloven gjelder uansett hva som måtte stå i en garanti. For at man skal ha lov til å markedsføre at en vare selges med garanti, er det krav til at garantien gir kjøperen tilleggsrettigheter utover kjøpslovens bestemmelser. Hvis en garanti ikke gir deg slike tilleggsrettigheter, vil bruken av begrepet garanti være i strid med markedsføringsloven. Garantien kan variere i innhold og omfang. En garanti som setter kortere frist en kjøpslovens reklamasjonsfrist, er derfor ikke nødvendigvis i strid med loven. Den kan for eksempel omfatte enhver funksjonssvikt som også kan skyldes normal slitasje eller uriktig bruk. En garanti kan også rette seg mot annet enn mangler. Det kan gis prisgarantier for at selger tilbyr lavere pris enn en på andre steder. Et annet eksempel er garanti for leveringstid. Holdes ikke leveringstiden er kjøpet å regne som hevet dersom kunden ønsker det. REKLAMASJON Er en vare beheftet med feil eller mangler har du som kunde visse rettigheter. En vare er mangelfull hvis den ikke er som avtalt, eller slik du kan forvente av tilsvarende produkter. Det er ikke en mangel dersom feilen skyldes uriktig behandling eller unormal slitasje, i strid med bruksanvisning, eller feilen skyldes ytre påvirkning, som for eksempel et lynnedslag i elektriske artikler. Er det slike årsaker til feilen, må kunden selv dekke omkostninger for reparasjon eller omlevering. Kjøpsloven fastslår at det må klages på mangler innen bestemte tidsfrister. Det gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller uredelig. Klagefristen er normalt 2-år, men på produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, er fristen for reklamasjon 5 år. Dersom du ønsker utfyllende opplysninger vedr. kjøpsloven, garanti og reklamasjon, vil du finne det du trenger på Forbrukerrådets Internettadresse http://www.forbrukerrådet.no Håper at dette var svaret du var ute etter. Med vennlig hilsen: Thube D/A[/url] Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Jeg har både seagate og samsung, og begge er raske og stillegående. Se om du finner noen ytelsestester med de to diskene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå