Windoge Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 I går fikk jeg innkalling til grunnkurs lederskap i Heimevernet på Setermoen. Jeg var tidligere på lagførerkurs, men det hadde svært med lite med operativ ledelse å gjøre. Noen som har erfaringer fra GKL å dele? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Var selv på dette kurset i 2012 og personlig hadde eg stor nytteverdi av det. Det går mye på ledelse og instruksjon, og da å kunne kombinere disse to. Om eg ikke husker for mye feil så er det snakk om 8 dager, med E-læring i forkant. Etter å ha gått kurset så skal du ha kompetanse og ferdigheter til å kunne holde leksjoner og instruksjon for større og mindre grupper. De første dagene går ut på å lære teori om ledelse og det å holde leksjoner. De to-tre siste dagene blir praksis hvor man har en stridsøvelse og man må lede og instruere laget sitt igjennom de forskjellige oppgavene en får tildelt. Eksepelvis drift av VKP, OP, patruljetjeneste, QRF osv. Eg har hatt stor nytteverdi av dette kurset i ettertid 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Var selv på dette kurset i 2012 og personlig hadde eg stor nytteverdi av det. Det går mye på ledelse og instruksjon, og da å kunne kombinere disse to. Om eg ikke husker for mye feil så er det snakk om 8 dager, med E-læring i forkant. Etter å ha gått kurset så skal du ha kompetanse og ferdigheter til å kunne holde leksjoner og instruksjon for større og mindre grupper. De første dagene går ut på å lære teori om ledelse og det å holde leksjoner. De to-tre siste dagene blir praksis hvor man har en stridsøvelse og man må lede og instruere laget sitt igjennom de forskjellige oppgavene en får tildelt. Eksepelvis drift av VKP, OP, patruljetjeneste, QRF osv. Eg har hatt stor nytteverdi av dette kurset i ettertid Høres greit ut, men håper de ikke legger for stor vekt på at man skal være godt driftet på dette fra før av. Det man lærte før er ihvertfall godt utvannet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Nei eg hadde selv veldig liten kontroll på dette før eg gikk dette kurset. I tillegg tok eg kursene omvendt, dvs grunnkurs lederskap først, og deretter lagførerkurs. Tar man lagførerkurs først så får man bedre kontroll på drillene, og så skal man lære å lære de bort Men man får alt av materiell og informasjon som man trenger for å kunne gjennomføre leksjonene. Det gjorde i det minste vi, og eg kan ikke garantere for at det er likt over alt 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Nei eg hadde selv veldig liten kontroll på dette før eg gikk dette kurset. I tillegg tok eg kursene omvendt, dvs grunnkurs lederskap først, og deretter lagførerkurs. Tar man lagførerkurs først så får man bedre kontroll på drillene, og så skal man lære å lære de bort Men man får alt av materiell og informasjon som man trenger for å kunne gjennomføre leksjonene. Det gjorde i det minste vi, og eg kan ikke garantere for at det er likt over alt Takk for informasjonen. Sov du på kaserne de første dagene? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Eg sov i leiren alle dagene. Man skal tidlig opp og man er sent ferdig, så å reise hjem var lite vits i. Men det var noen som reiste hjem de første dagene. Om eg ikke husker helt feil holdt vi stort sett på til 21-22 om kveldene både med leksjoner og klargjøring av leksjoner til neste dag. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Eg sov i leiren alle dagene. Man skal tidlig opp og man er sent ferdig, så å reise hjem var lite vits i. Men det var noen som reiste hjem de første dagene. Om eg ikke husker helt feil holdt vi stort sett på til 21-22 om kveldene både med leksjoner og klargjøring av leksjoner til neste dag. Det er ikke så ukjent at Forsvaret vil skvise inn mest mulig informasjon på kortest mulig tid. Hva gikk leksjonene ut på for det meste? Om du ikke har noe i mot av jeg spør. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Leksjonene går på å holde leksjoner Dvs, hva skal en leksjon inneholde, hvordan skal den bygges opp, hvilke virkemidler skal/kan/bør en bruke, tid, planlegging, gjennomføring, kartlegging av deltakerenes kunnskapsnivå osv osv. Kort fortalt, du skal kunne få ett tema du skal ha leksjon i, sette deg inn i temaet, planlegge alt fra A til Å, og deretter gjennomføre leksjonen. Og alt dette bygger på lederskapet i HV/forsvaret, hvor en del av jobben som lagleder er å kunne instruere lagmedlemmene sine i å gjøre jobben sin. Dette blir da synliggjort i den siste øvelsen, hvor man skal praktisere lederskap og instruksjon Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Kan nevnes at kursets innhold varierer noe mellom HV-distriktene. Da jeg tok kurste var det ingen stridsøvelse, begrunnet med at det var mindre relevant å bruke tid og krefter på å være i felt når kursets målesetning er at man skal kunne undervise egne styrker. Man vektla heller at hver elev fikk gjennomført flest mulig leksjoner innen et så bredt spekter som mulig. Vi var dog mye i felt allikevel siden mange av leksjonene gikk på stridsdriller o.l., men vi var alltid tilbake i leir for å forberede neste dags leksjoner på kvelden. Lagførerkurset hadde derimot et langt større "grønt" preg med noen feltdøgn i god, gammeldags stil - dvs. MG-grop, ulike patruljeoppdrag, fyringsvakt, lunken FR og lite søvn - skikkelig kos med andre ord Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2014 Eg sov i leiren alle dagene. Man skal tidlig opp og man er sent ferdig, så å reise hjem var lite vits i. Men det var noen som reiste hjem de første dagene. Om eg ikke husker helt feil holdt vi stort sett på til 21-22 om kveldene både med leksjoner og klargjøring av leksjoner til neste dag. Det varierer tydeligvis veldig. Jeg ser på Milforum.net at mange ikke har øvelse, og at kurset var ferdig til middag hver dag. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Skjønner Eg gjennomførte kurset på Ulven leir på Os i Hordaland, HV-09 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2014 Skjønner Eg gjennomførte kurset på Ulven leir på Os i Hordaland, HV-09 Husker du forresten hva e-modellen gikk ut på? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 E-læringen var relativt "bortkastet" egentlig, og de fikk de høre fra de fleste. Så godt mulig den er endret nå. Men den eg tok var en form for interaktivt spill hvor en fikk litt info, presentert ett scenario og deretter måtte svare. Det dårlige, om eg husker rett, var at det på ingen måte var noen kontroll for at du hadde lært noe. Det var bare noen scenarioer du skulle svare på så var det over. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 Fikk en plan over opplegget for noen dager siden. De har forresten fjernet E-læringen, og heller forlenget kurset med en dag. Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Synes du det ser greit ut da? Fornuftig at de fjernet e-læringen, får mye mer ut av en dag ekstra med kursing. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 Synes du det ser greit ut da? Fornuftig at de fjernet e-læringen, får mye mer ut av en dag ekstra med kursing. Det står bare "teorileksjoner som erstatning for E-modul", men så høres alt bedre ut enn å sitte hjemme og klikke seg gjennom dette. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Kom hjem fra kurset i går. Havnet med en fantastisk god gjeng, så utbyttet av kurset ble stort. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Veldig bra! Gruppa man havner med har veldig mye å si Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå