Mikaeldeb Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Hei! Tilbake i begynnelsen på det glade 90-tallet (sent 80 tall) hadde jeg en IBM PC som jeg hadde oppgradert til 286 prosessor, to stykk 5.25" diskettstasjoner og en 20mb harddisk (IBM XT kabinett!) Kjekt som alt dette var hadde jeg et par programmer som var et must-have da og som jeg gjerne skulle likt å sett igjen. Jeg kan bare beskrive disse programmene etter beste evne og skulle det være noen der ute som kjenner igjen disse, så si ifra - Det ene programmet startet jeg med kommandoen s.bat eller start.bat. Jeg mener på dette var et norsk program som var da et skall for ms-dos. Lastet man inn dette fikk man opp en blå meny, ikke ultikt de gamle "SetSound" programmene fra de gamle MS-DOS spillene da man skulle konfigurere lyden. Fargen var som regel i samme stil som Setsound også. Man kunne konfigurere programmet gjennom Menyen (forandre fargeoppsett og legge til undermenyer og programmer / slette menyoppføringer), sette dato og tid of vise den og sist men ikke minst så hadde den en slags Norton Manager innebygd i seg. Jeg mente på at jeg trykte på F10 og vips så fikk jeg skrolle og kjøre programmer som var lagret gjennom harddisken. Også der var oppsettet i blått. - Det andre programmet var også et skall som kom med noen Demo-disketter i et datablad. Jeg husker ikke hva det het, bare at det kom med på et datablad på 90'tallet og at diskettene (2-3) hadde gule cover på seg, med en logo av en gutt (?) som holdt tommelen opp med instruksjoner om hvordan man skulle starte printet med svart skrift frampå disketten. Jeg mente på at man da man satte disketten inn og gikk inn i A/B:, så skrev man "Spill.com" for å laste inn menyen. Dette var da en meny med noen demoer, (Store tittelknapper, ikke ikoner. Jeg tror kanskje Monster Bash var en av de) og dette programmet hadde støtte for Mus. Jeg mener også på at fargeoppsettet kan ha vært gult. - Det tredje er et tegneprogramm som jeg ikke husker når kom ut som heter "Wittyscanner 76". Jeg finner ikke så mye informasjon om det på nettet heller. Det var litt likt MS-Paint som fulgte med Windows 95, bare at dette var et rent DOS-programm. Det hadde støtte for lagring under diverse formater, 256 farger, printing og scanning av bilder og tekst. Jeg hadde manulen og alt mulig. - Det fjerde programmet var et database program/skriveprogram som gikk under "Enable". Når man skrev inn Enable, så fikk man inn en meny hvor man kunne velge hvilke funksjoner man ville bruker. Jeg husker skriveprogram, database og graf. Hadde støtte for printing. Dessverre under veldig leie omstendigheter mistet jeg alt dette. Dette er egentlig alt jeg husker om de 3 programmene og det hadde vært fint å få tak i de eller mer informasjon rundt de. Takk! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Bare en liten kommentar til det første programmet.. Jeg ser du nevner Norton Manager, så mitt forslag er helt sikkert på jordet, men du mener ikke Norton Commander da? http://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Commander ? Lenke til kommentar
Mikaeldeb Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Det var absolutt Nortom Commander! Skallet jeg hadde hadde linket ene F10 tasten for å direkte starte Norton Commander. Når man da gikk ut av Norton Commander gikk man tilbake til skallet. Skulle ønske det var en stor liste over MS-Dos skall på nettet men så langt har jeg ikke funnet en. Det var en del på den tiden Tusen takk! PS: Jeg installerte Midnight Commander under Linux Jeg er nok så fornøyd med at det finnes et alternativ i disse tider til slike gamle programmer. Endret 13. mars 2014 av Mikaeldeb Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Så bra! Et annet "skall" jeg selv brukte var 4Dos, kunne få litt farger, bruke TAB til å fullføre filnavn, osv.. lage en egen rad med info om minne, dato og masse annet rart! En vittig historie, for meg, angående Norton Commander.. Jeg fikk min første PC, en 386.. Jeg kjøpte den av en slektning, og han hadde installert blant annet NC til meg.. Jeg skjønte ikke hva alle tegnene betydde, men den viste i hvert ASCII-tegnet som er en rutete (grå-ish) firkant i et rutenett for filer som var hidden.. Det visste ikke jeg, bare at jeg så de var der av og til, her og der. Hadde nok gått litt tid og jeg hadde brukt PC-en noe og installert saker og ting, for plutselig var det mange av disse filene som hadde slike firkanter ved siden av seg.. Uviten som jeg var, ble jeg redd for at jeg hadde fått virus, for slike stygge ruter skulle vel ikke være der! Så, jeg formaterte harddisken, og mistet da en haug av snacks som hadde blitt lagt inn, hehe.. Så var det bare å få pc-en til å fungere igjen da.. Lærdom is a bitch! Et tips: Som erstatning til Norton Commander finnes nå Total Commander, som er heeeelt awesome.. Klarer meg ikke uten! Første som blir installert! Lenke til kommentar
Mikaeldeb Skrevet 15. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2014 (endret) Jeg husker da jeg fikk testet 4Dos for første gang! Veldig praktisk og veldig gøy (blir det ikke brukt i FreeDos?) By the by... dette med firkantene trodde jeg også var et virus, faktisk til dags dato Jeg endte opp med de fleste filene med slike tegn. Skjønt, etterhvert så fikk jeg jo virus som navnga alle filene mine med ascii tegn. Da var det på tide å starte mav (microsoft antivirus) disketten. En 4.77mhz cpu på en 20 mb harddisk...Det tok alltid lang tid. Dette programmet kunne også til tider bli infisert om man var ugrei med skrivebeskyttelse tappen på disketten! Ja, lærdom is a bitch Etter hvert så har jeg begynt å bruke Linux (debian). Begynte med Redhat i 2001, samtidig som jeg da installerte QNX and BeOS. Dette var jo da fordi jeg ville ha det nyeste og det beste på gammel maskinvare med det mest oppdaterte og stabile operativsystemet. Det var først i 2001 jeg begynte å utforske verden utenfor Microsoft, selv om jeg ofte hadde brukt Redhat på Bibloteket. Høy resolusjon på en monokrom skjerm, 9600 baud modem og Netscape Navigator mener jeg på. Dette var state of the art her værtfall. Uansett, jeg går stadig tilbake til kommandolinjen med CLI-programmer. Ikke fordi det er mer produktivt, ikke fordi jeg må, men fordi jeg liker det uansett hvor ulogisk det er å skulle velge noe slikt i stedenfor et grafisk grensesnitt. Jeg liker det bare Endret 15. mars 2014 av Mikaeldeb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå