Gå til innhold

Katten ba om hjelp i Hordaland fylke

Anbefalte innlegg

En katt som har gått runden i nabolaget i mange måneder og bett om hjelp i lang tid for å få en matbit for å overleve er visst bare en kurositet for befolkningen i Hordaland.

På toppen av det hele så har noen tatt et bilde av katten i sin desperasjon fullt vitende om dyrets tilstand og gitt bare faen.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7209359.ece

Hordaland fylke... Skam dere rantingy.gif

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo ikke slik at katten gikk rundt i hele Hordaland på jakt etter mat, men antageligvis i et begrenset området i kommunen Os. Ikke skjær hele Hordaland over en kam.

Men en trist historie er det og det er nok av slike skjebner over hele landet. Dessverre kan man ikke hjelpe alle løskatter, enda så mye man måtte prøve på det. Derfor er det viktig at folk med både hann- og hunnkatter som ikke planlegger å drive kontrollert avl kastrerer, stereliserer eller bruke en annen prevasjonsmetode på dem. Da slipper man slike man at flere katter lider samme skjebne som katten i avisartikkelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke ser hvorfor Hordalands fylkesgrenser er relevante her.

Dette er nok unikt for fylket. Koster penger å hjelpe dyr vet du. Isteden for å gi katten mat så kan katten bli mat når den dør....Møringer asså uglygaga.gif

Lenke til kommentar

Dette er nok unikt for fylket. Koster penger å hjelpe dyr vet du. Isteden for å gi katten mat så kan katten bli mat når den dør....Møringer asså uglygaga.gif

Det er ikke noe unikt for ett fylke at dyr dør på grunn av sult, eller at de fryser i hjel. Forresten, møringers naturlige habitat er i Møre og Romsdal.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke ser hvorfor Hordalands fylkesgrenser er relevante her.

Møringer bor da vitterlig i Møre og Romsdal, hvis de ikke har flyttet hjemmefra.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er ikke noe unikt for ett fylke at dyr dør på grunn av sult, eller at de fryser i hjel. Forresten, møringers naturlige habitat er i Møre og Romsdal.

Men en stor del av befolkningen i den regionen er ikke kjent for sin generøsitet .

Habitat :-) digger det :wee:

Lenke til kommentar

Hvor har dere det ifra at folket på Vestlandet deler mindre av sine penger til andre? Lokalt vet jeg det kanskje at det slenges med leppa mot folk i Ålesund/Sunnmøre som gjerrige/sparsomme men jeg har ennå ikke sett et fnugg av bevis så det er mer som noe disse folkene "mobbes" for akkurat slik som mange andre steder.

Bedriften jeg jobber i vet jeg støtter en lokal idrettsutøver som deltok i Sotchi.

Her er en gammel artikkel som sier det motsatte. Har folk endret oppførsel i senere tid kan jeg ikke bevise, men min oppfatning er ikke at folk på vestlandet ikke er gavmilde.

http://www.nettavisen.no/475964.html

Lenke til kommentar

Hvor har dere det ifra at folket på Vestlandet deler mindre av sine penger til andre? Lokalt vet jeg det kanskje at det slenges med leppa mot folk i Ålesund/Sunnmøre som gjerrige/sparsomme men jeg har ennå ikke sett et fnugg av bevis så det er mer som noe disse folkene "mobbes" for akkurat slik som mange andre steder.

Bedriften jeg jobber i vet jeg støtter en lokal idrettsutøver som deltok i Sotchi.

Her er en gammel artikkel som sier det motsatte. Har folk endret oppførsel i senere tid kan jeg ikke bevise, men min oppfatning er ikke at folk på vestlandet ikke er gavmilde.

http://www.nettavisen.no/475964.html

De mener det ikke, de bare gir penger for å fremstå som mindre gjerrige. Når østlendinger gir, kommer det fra dypet av sjela. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk flest vet ikke at de er pliktig å hjelpe dyr i nød på samme måte som man er pliktig i å hjelpe til ved bilulykke hvis man er blant de første på ulykkesstedet.

Jeg synes det er trist at folk tar så lite vare på dyr, greier man ikke å ta vare på dyrene greier man heller ikke å ta vare på barn, og burde ha blitt sterilisert/kastrert.

Østlendinger har forøvrig ikke sjel, og de høres ut som jenter uansett om de er hun eller hankjønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

§ 4. Hjelpeplikt

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.

Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid.

Nødvendige utgifter til tiltak etter denne bestemmelsen skal staten betale, men utgifter knyttet til tiltak overfor dyr fra dyrehold kan kreves tilbake fra dyreholderen eller eieren.

Bestemmelsen i første og andre ledd gjelder tilsvarende for den som påfører dyr skade, men vedkommende kan ikke kreve dekning av staten for utgifter til hjelpetiltak.

§ 5.Varsling

Enhver som har grunn til å tro at dyr blir utsatt for mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet. Varslingsplikten gjelder med de begrensninger som følger av annen lovgivning.

Enhver som får kjennskap til at et større antall ville eller forvillede dyr er utsatt for sykdom, skade eller annen lidelse utenom det normale, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Asso, syns det er litt vell useriøst og sette dette på kanten og si at det er "typisk " hordalendinger….. Selv bor jeg rett utenfor Os, i Bergen.. Det er vel heller det at akkuratt denne saken fikk oppsyn i media og ble derfor spredd rundt.. og hadde man lest artikkelen så ser man at personen som har fotografert Katten faktisk gav den mat og…

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...