thyes Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Hei! Hunden til søstera mi fikk 27 feb. et kull på 7 valper. Tispa er 7 år gammel, så vi var engstelige for at det kunne bli komplikasjoner. Jeg var med på fødselen, og alt gikk heldigvis bra Som betaling for at jeg var hos henne en uke og fulgte med valpene og mora, har hun lovt meg at jeg skal få førstevalg på valp. Jeg har vært hundesjuk i flere år, og mora er en av de snilleste lydigste/hundene jeg har vært borti, så det blir nok vanskelig å takke nei. Greit at lynnet kanskje ikke automatisk overføres til valpene, men jeg vil gjerne ha en valp fra denne hunden, som jeg har passet en god del, og er veldig glad i. Mora er en blanding av schäfer, tervueren og labrador. Naboens samojede er faren. Tror dette kan bli fantastisk fine hunder, og jeg har allerede sett meg ut en foreløpig favoritt (de ligner jo mest på rotter den første uken). Men hva bør jeg velge mtp. kjønn? Selv sier søstera mi at hun ville valgt ei tispe, da hun har en 6-7 mnd gammel chihuahua/papilon hannhund som er spinnevill. Han jokker på alt, men dette er vel kanskje mest typisk hos små hunderaser? Så har jeg også hørt at hannhunder er mer "kompis" med andre hunder, og roligere av seg. Man slipper jo også løpetiden, som kanskje er et pluss. Jeg har egentlig ingen preferanser mtp. kjønn, derfor jeg spør folk med litt erfaring. En siste ting, hvor lang tid ca tar det før hunden begynner å oppføre seg "voksen"? Edit: Forresten så glemte jeg å nevne det, men mora peser og puster veldig mye. Er dette normalt? Vi hørte en plass at hun kunne være stresset, men det burde vel gi seg snart, er jo snart en uke siden fødselen? Hun er som sagt 7 år gammel og førstefødende, så jeg tenker det kanskje bidrar til ekstra mye stress? Endret 5. mars 2014 av thyes Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Herlig for en uansvarlig hundeeier søstra di er, hun burde ikke hatt lov til å ha hund. Den blandingen der kan by på mye rart, gemyttet vet du ikke hvordan blir. Hva gjelder om du skal velge hannhund eller tispe er det gjerne slik at hannhunder har en større tendens til å utvikle samkjønnsaggressivitet. I tillegg gir det om du bor i tettbebygget strøk gjerne løpetid hele året, i form av at det er løpetid rundt dere nærsagt alltid. En hund begynner gjerne å kunne anses som voksen mentalt sett i 2-årsalderen, noen tidligere og noen senere. Hva gjelder oppførselen til den chihuahua-papillon-bastarden er ikke størrelsen problemet, det er nok mer at det er en uoppdragen drittbikkje, enkelt og greit. Lenke til kommentar
thyes Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Takk for svar. Det var en tyvparring, hun hoppet over gjerdet til nabobikkja mens søstera mi var på jobb, og datteren hennes passet bikkja. Dette syntes alle sammen var merkelig, selv om hun hadde løpetid. Hun har aldri vist noen interesse i andre hunder i det hele tatt, men det er klart at det nok var slørvete av niesen min å ikke se bedre etter bikkja. Hun hadde aldri parret bikkja si med vilje, i en alder av 7 år. Virkelig? Jeg trodde det var tisper som hadde tendenser til å være mer aggressive mot samme kjønn. Får tenke litt over det og se det an Kan man, til en viss grad, forutsi hvordan gemyttet kommer til å bli iløpet av de første par mnd? Lenke til kommentar
Krisha Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Gemytt er arvelig, men også miljøbetinget. Det vil si at du, som eier av valpen, kan legge ned godt grunnlag for framtiden ved å sosialisere valpen. Det kan slå positivt ut hvis valpen har et medfødt godt gemytt, du kan redde deg inn ved å ha lagt ned et godt grunnlag fra den var valp eller så går det rett og slett dritt uansett hva du har gjør. Helt ærlig, så ville jeg aldri valgt en valp etter et kull der det ikke er foretatt helsesjekk (i form av blant annet HD-røntging, PL-sjekk, øyelysning fordi du ikke vil få igjen på forsikringen og det er vanvittig kjipt å ha driti seg ut på noe som er så enkelt å sjekke) eller MH-test (test av hundens mentalitet). Du har heller ingen oversikt over foreldrenes stamtavle, og derfor ikke peiling på hva som eventuelt måtte ligge på de linjene av grums. Dessuten er det en blandingshund, så du vet virkelig ikke hva du kan forvente deg av aktivitetsbehov. Om du velger tispe eller hannhund er revnende likegyldig. Tisper har løpetid, hannhund kan bli påvirket av at tisper i nabolaget har løpetid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå