Gå til innhold

Finne ohm verdi


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et kretskort som en motstand har brent opp. Den smuldra helt opp når jeg lodda den ut, prøvde å se farge koden på den før jeg tok den ut, men den var helt svart. Denne sitter i et 12V anlegg og går til et display. Er det noen som har noen idè hvordan jeg kan finne det ut? Evt. hva jeg kan sette der isteden?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer veldig an på hva oppgaven til motstanden var, og det er umulig å vite uten å se mer av kretsen...

 

Sånn i verste fall:

 

Det går an å lodde på f.eks et 1 Mohm potmeter og så starte med 1 Mohm og skru seg nedover.. hvis det ikke fungerer før du når omtrent 100k bytter du til et 100K pot, så 10K etc...

 

Problemet er hvis den på et vis brukes som spenningsdeler og dermed får spenningen til å stige enormt (f.eks hvis det er 2x10k i serie)

 

Hvis det ender opp med "bruteforce" er det tryggest å starte med høye verdier og så gå nedover, men avhengig av oppgaven den har er det en mulighet for at du øker spenningen en annen plass...

 

Et bilde hadde vært fint :)

Lenke til kommentar

Nærbilde av kretsen

Bilde av hele kretsen

 

Gjorde det sånn siden det ble så veldig stort her :p

Man ser på nærbilde at det har vært varmt, og over de kontakt punktene skal motstanden sitte:)

 

Takk for svar

 

Her må man nesten være supergeni i elektronikk eller klarsynt for å finne ut noe. Kretskortet har flere lag og det er umulig å vite hva den er koblet til. Det beste rådet jeg kan gi er det jeg beskrev i forrige, men som sagt er det en risiko for *poff*. Når det er sagt kan jeg ikke helt se at du har andre alternativer, med mindre du finner noen med tilsvarende "dings" som kan fortelle deg fargene på motstanden.

 

Eventuelt kan du vente og se om det dukker opp en klarsynt eller et supergeni i tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...