hean Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Er tilbud på Byggmakker på en Varde Uniq 1 vedovn fra Nordpeis... problemet er at jeg ikke har pipe men har like vel veeeldig lyst på ovnen fordi den er såååå fiiin. Planen er å kjøpe en passende liten bordmodell av en biopeis og lurer på om det er noe som tilsier at jeg ikke burde plassere den i en vanlig vedovn... klarer ikke å finne en grunn til jeg ikke kan gjøre det men jeg har tatt feil før. Noen tanker om planen min her... er den smart? Endret 5. mars 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Sjølv om du ikkje har pipe så må du ha ein plass som er tilrettelagt for vedovn, tenker då særlig på brannmur. Dei fleste biopeiser er isolerte med ubrennbar isolasjon eller sirkulerende luft som sørger for at veggen ikke blir så varm at det kan oppstå brann. Dersom du setter en slik biopeis inne i en vedovn så vil biopeisen varme opp vedovnen på same måte som med vanlig vedfyring, det er derfor viktig at du følger monteringsveiledninga for vedovnen sjølv om du ikkje kobbler den til ein skorstein. Eg ser også at det kan være ein fare for at biopeisen blir så oppvarma at spriten damper av mykje raskare enn kva som er berekna, dette kan føre til at du får ein liten gass eksplosjon. Riktignok inne i ildstedet, men dette kan være eit problem dersom lufta inne i ildstedet blir overmetta (oksygenunderskud), dette fører då til at biopeisen brenner dårligare noke som igjen fører til at du opner ovnsdøra for å "sjekke". Når du då åpner døra vil du sleppe til mykje oksygen noke som kan føre til at du får ein kraftig oppblussing som slår ut i rommet. I tillegg vil forbrenninga av sprit føre til at det blir produsert vanndamp, så du kan få problemer med fuktig luft. Men dette vil sjølvsagt være avhengig av ventilasjonen i stova, og ikkje minst kor mykje du kjem til å bruke ovnen. Er det snakk om kun litt peiskos på laurdagar så er det i alle fall ikkje eit problem. Det vil være mulig å få til dette, men det er viktig at du i alle fall passer på at:-biopeisen du velger ikkje har for høg effekt -At ildstedet er montert med brannmur (ikkje berre gips då dette kan føre til uttørking og lavare antennelsestemperatur i veggen over tid). -At det er god luftsirkulasjon i vedovnen for å forhindre overoppheiting. Sett spjelda på maks ventilasjon og vurder om du skal lage ekstra lufting i tillegg. Sidan du ikkje skal kobble til røykrøret så kan det være ein god idé å også bruke det holet til å ventilere ut varmen. 1 Lenke til kommentar
Trym olsen Skrevet 25. november 2022 Del Skrevet 25. november 2022 jeg har selv en biopeis og det er godt alternativ når man ikke har pipe. bare peisen får luft og materialet rundt er brannsikkert, så er det ikke noe problem for deg å bruke biopeisen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå