winmedi Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Hei, jeg skal gjøre en arbeidsordre men lurer på hvordan jeg gjør denne. Jeg har prøvd og tegnet, men er ikke sikker på om dette er riktig. Det er tidsrele med forsinket innkobling. Jeg er ikke sikker på hvor det skal kobles. (blant annet lyset) men jeg kan poste et bilde av det har tegnet. Funksjonsbeskrivelse: · Sekvensstyring · Tidsrele med forsinket innkobling. Anlegget består av: en stoppbryter, start bryter, en viftemotor og et 3 fase varmeelement. Når vi trykker start knappen så begynner vifte å gå (Motor), etter en vis tid så vil varmeelementer kobler inn automatisk. Det skal være forrigling, slik at varmeelementet kan ikke koble inn før viften er på. Når vi trykke på stopp knappen så skal vifte og varmeelementer slår ut momentant. (Siden vi ikke har varmeelementer, så bruker vi en 230 volt lampe med lyspære istedenfor) Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Min forståelse: du skal bare ha en parallellkopling her. vifta skal være på sålenge startknappen er på og helt til stoppknappen trykkes lyspæra skal være på sålenge startknappen og tidsreleet har slått inn, og er på helt til stoppknappen settes inn. Tegn start og stoppbryteren i serie, deretter viften. Deretter har du en forgreining, der ene går til jord, og tidsreleet og lyspæren er i andre forgreining. Dette må vell gå bra eller? . Endret 5. mars 2014 av morgan_kane Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå