c-bool Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Hei! Lurer litt på å ta noen realfag for å få ekstra poeng, men har ikke so mye tid til overs så det kan bli vanskelig å få toppkarakterer i fagene. Har studiekompetanse fra før. Det jeg lurer på er om noen vet om realfagene som jeg tar som privatist må vere med på vitnemålet for at jeg skal få realfagspoengene i fagene? Feks viss jeg tar fysikk, R1 og R2 så får jeg 2 realfagspoeng, men om jeg får feks karakter 2 på alle eksamenene og de føres på vitnemålet, vil snittet likevel bli dårligere. Så går det an å få poengene uten at karakterene er med? Tenker nå på studier der det ikke er krav om realfag. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Nei. De må være på vitnemålet. Lenke til kommentar
c-bool Skrevet 5. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2014 Har du tatt realfag som gir realfagspoeng eller dekke spesielle opptakskrav, skal karakteren du får i faget regnes med i karakterpoengene. Hvis de realfagene du har tatt ikke er nødvendig for å få generell studiekompetanse eller for å dekke spesielle opptakskrav, regnes de bare med dersom de gir deg en bedre poengsum. Så karakterene teller bare om det fører til bedre poengsum? Hentet fra samordna opptak Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Ja, hvis du har mulighet til å bytte dem ut. Hvis du søker på et studium som bare krever studiekompetanse, bruker du den kombinasjonen som gir deg mest poeng totalt. Men hvis du for eksempel søker på et ingeniørstudium, må R1, R2 og FY1 være på vitnemålet for å tilfredsstille opptakskravet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå