Anki79 Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Har et kamera (panasonic dmc-tz20) som er litt under 2 år gammelt. Det tar veldig mørke bilder både ute og inne, uansett hva slags innstillinger jeg setter. Før tok det helt normale bilder, så vet ikke hva som kan ha skjedd. Noen tips om hva som kan være feil? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Prøv Exposure-knappen og se om eksponeringsjusteringen er midt på - tipper den er til venstre på -2 eller så. Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 5. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2014 Eksponeringen er på 0. Har testet ut med både under- og overeksponering, men gjør ingen forskjell. Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Eksponeringen er på 0. Har testet ut med både under- og overeksponering, men gjør ingen forskjell.Hva med iA-modus? Der styrer kameraet alt selv så hvis det blir galt der er det sannsynlig at det er noe med kameraet. Du kan også prøve å sette tilbake til fabrikksinnstillinger. Det er normalt et valg i oppsettsmenyen. Endret 5. mars 2014 av se# Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 5. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2014 Ja, jeg har satt tilbake til fabrikkinnstillinger. Synes ikke det er noe forskjell uansett hvilken innstillling jeg setter kamera på. Verken p eller IA-modus (eller noen andre av innstillingene). Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Ja, jeg har satt tilbake til fabrikkinnstillinger. Synes ikke det er noe forskjell uansett hvilken innstillling jeg setter kamera på. Verken p eller IA-modus (eller noen andre av innstillingene).Da har jeg ingen andre forslag enn at det er noe galt med kameraet. Du kan jo sjekke med butikken hvor du kjøpte det om de har noen råd. Lønner seg neppe å reparere hvis du ikke får det på garanti/kjøpsloven. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Uten og sett kameraet, har det automatisk objektivbeskyttelse ? Hvis ja så kan det hende at den ikke åpner helt opp. Det kan også være noe som skjer under opplasting til datamaskinen, har du byttet programvare, oppdatert, maskin, etc. etter at dette fenomenet oppsto. Endret 5. mars 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Ja, det er automatisk objektivbeskyttelse. Men hele bildet blir mørkt, ikke bare i kantene. Vet ikke om hele bildet ville blitt mørkt hvis det hadde vært noe feil med den. Men det skal jeg sjekke opp Bildet vises mørkt på monitoren på kameraet. Har ikke testet å laste det over til pc`en for å se om det er like mørkt der. Men skal prøve det ut. Takk for alle råd! Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Skudd i blinde, men kan det være automatisk lysjustering av skjermen, med defekt lyssensor? Har du forsøkt å skru opp skjermens lysstyrke? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Kan du laste opp et av bildene her, så vi får sett i Exif? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå