Gå til innhold

Erfaringer angående studievalg? Realfag eller BI?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå siste året å stud.spes og har begynt å tenke mer på hva jeg skal gjøre til høsten. I utgangspunktet har jeg fordypning i realfag, og tenkte på Vg1(da jeg valgte fag) at det var denne veien jeg ville gå og jeg ver merkelig nok sikker på at det var det rette valget.

På Vg2 ble jeg mer usikker etter ett år med R-matte, fysikk, IT og psykologi. Jeg klarte meg forsåvidt greit i alle fagene, fysikk og matte var litt opp og ned, helt ettersom hvilket emne vi hadde. I fysikken hadde jeg alt fra 5 til 2 i karakterer. I IT kun 5 og 5+, matte alt fra 5 til 2, psykologi kun 5 og 6. Altså endte jeg med 4 i matte og fysikk, 5 i IT og 6 psykologi.

Saken er.. jeg har allerede innsett at psykologistudiet kommer jeg ikke inn på(vurderte dette da jeg fikk så gode karakterer i psykologi), IT studier er så mange av og hele feltet er så bredt at jeg drukner i all informasjonen, i tillegg er jeg veldig usikker på hva jeg evt. hadde likt å jobbe med innenfor feltet. Ingeniørstudier er/var også under vurdering, men igjen veldig usikker.

Siden jeg ikke bor så alt for langt unna Oslo har jeg lest meg litt opp på sidene til BI, og der er det en del utdanninger som virker veldig interessante. Men igjen, der er det flere jeg kunne tenke meg og aner ikke hva jeg evt skulle valgt. Ulempen med BI er at det koster, mye penger. Jeg er klar over at man kan låne penger fra lånekassen, men likevel, man må betale en del selv og studielånet blir mye større. Og jeg er usikker på om det virkelig er verdt det? Kommer virkelig søkere fra BI lettere inn i arbeid enn søkere fra en eller annen høgskole med samme grad?

Trenger jeg litt hjelp fra noen med mer erfaring enn det jeg har..

Hvordan tenkte dere da dere valgte utdanning, hva gikk dere ut ifra? Og føler dere at dere har tatt rett valg?

:)

:)

Endret av koosepus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvilke BI-studier du vurderer, men hvis det er økonomi, så finnes det flere muligheter i nærheten av Oslo. Det er kanskje dumt å bruke mer penger enn nødvendig på et studie du er usikker på. Hvis du er villig til å flytte, er det helt sikkert flere muligheter.

Lenke til kommentar

Det studiet kjenner jeg ikke til. Jeg googlet meg fram til studieplanen og ser at det er mye av det samme som jeg har på økonomi og administrasjon. Så hvis det ikke finnes andre studier i kultur og ledelse, finner du i hvert fall studier som likner. Kanskje du skal se litt på de mulighetene og finne ut hvordan de passer med yrker du kan tenke deg?

Hvis du prøver et studium som ikke passer deg, er det ikke verre enn at du hopper av i løpet av skoleåret og prøver et nytt studium neste år. Det er ganske vanlig. Det gjelder også BI, men selv om du ikke vil bli slått personlig konkurs, er det kanskje dumt å betale for å studere noe du ikke vet om du kommer til å fullføre. Jeg vet ikke hvor mye man forplikter seg til å betale på BI, men det er vel lurt å finne ut og veie fordelene og ulempene opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvorfor vil du gå på Kultur og Ledelse?

Jeg kjenner en kamerat med den bakgrunnen som skulle ønske han gikk økonomi og administrasjon.

Sier ikke at K & L nødvendigvis er et dårlig valg, bare tenk litt gjennom det først.

Skal du gå økonomi, hadde jeg tatt det på høyskolen gratis. Så kan du evt. ta en mastergrad på BI (selv om de har det også på høyskolen nå).

Om du er veldig usikker, så hadde jeg tatt et friår. Bruk det på å reise om du kan. Det er noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde når jeg var ung og gjeldsfri.

Selv går jeg første året på BI og er veldig usikker på om det er rett valg. Synes ingeniørstudium virker mer spennende og kommer kanskje til å bytte neste år. :)

Lenke til kommentar

Om du har så variable karakterer innen realfag bør du tenke deg veldig godt om før du søker deg på et ingeniørstudie, da du vil se veldig mye av det der og det vil drepe motivasjonen din veldig fort om du ikke klarer å mestre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...