hallvis Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Hei. Har kjøpt ferdig maskin fra komplett. Jeg skal ha 2x500GB Samsung EVO 840 i raid 0 for å få rå ytelse. OS skal på en separat 250GB disk av samme slag. (OS allerede installert) Først prøvde jeg de to SSDene på Marvell 9128 kontroller. Ca 4-500mb i skriveytelse. Leste at den kontrolleren er begrenset til denne ytelsen. Så prøvde jeg å koble de på intels 6Gb/s porter og så bruke Intel Rapid Storage. Byttet til RAID i bios og satte opp de korrekte hardiskene i Intels setup. Nå klarer ikke windows å laste inn. Får blåskjerm og kommer ikke forbi. Leser i manualen at "Due to chipset limitaion, when set any of SATA ports to RAID mote, all SATA ports run at RAID together". Går tilbake til bios og velger AHCI (eller noe) og så booter jeg straks tilbake i windows. Søkte litt på nettet og flere hadde klart å sette opp 2 disker i raid og så bruke andre disker til det dem vil? Setup: Asus p9x79 WS Intel SATA 6 i & II - 2x samsung 500 SSD Raid 0 Intel SATA 3 - Samsung 250GB SSD OS-disk Kan noen hjelpe meg? Endret 5. mars 2014 av -HRV61VQF Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Du kan kjøre raid-mode selv med en enkel disk/SSD. Det er vel bare snakk om at kontrolleren kjører RAID i stede for AHCI. Da går jeg også ut fra at de samme problemene oppstår, som når man bytter fra IDE til AHCI (eller omvendt) på SATA kontrolleren. Altså at windows må installeres på nytt (eller at du endrer noen registerfiler i Windows). Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Det er nok rett det som Andrull skriver. Har du prøvd å sette boot SSD'en på Marvell kontrolleren? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Hvis du hadde Windows installert på SSD'ene før du satte opp Intel RAID0, bør du helst installere Windows på nytt. Eller du må legge in Intel RST driveren via Windows repair, ellers vil det nok ikke funke så bra. Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 5. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2014 Hvis du hadde Windows installert på SSD'ene før du satte opp Intel RAID0, bør du helst installere Windows på nytt. Eller du må legge in Intel RST driveren via Windows repair, ellers vil det nok ikke funke så bra. Jeg kjørte clean install og det funket som snus. 1000Mb/s skriving og lesing. Morsomt! Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Hvis du hadde Windows installert på SSD'ene før du satte opp Intel RAID0, bør du helst installere Windows på nytt. Eller du må legge in Intel RST driveren via Windows repair, ellers vil det nok ikke funke så bra. Jeg kjørte clean install og det funket som snus. 1000Mb/s skriving og lesing. Morsomt! Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Bare hyggelig. Nyt SSD'er i RAID0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå