Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en sak med huseier hvor han hevder jeg ikke har krav på å få tilbake depositumet og det skal bli brukt på rundvask av leiligheten. Han har krysset av på leiekontrakten at det er et depositum og ikke en garanti. Derfor krever jeg pengene tilbake, men han hevder jeg ikke har rett i det.

Vi har ikke kommet til enighet og jeg ønsker å ta det videre til forliksrådet. Hvordan bør jeg da gå fram?

Skal jeg først sende varsel? og er dette til huseier?

Eller skal jeg sende skjema for klagesaker til forliksrådet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å foreta deg noe. Om utleier mener han har krav på depositumet og du er uenig er det han som går til søksmål ved å ta ut forliksklage eller klage til Husleietvistutvalget.

Nå kan det imidlertid godt tenkes at utleier har krav på deler av depositumet om du ikke har vasket ned leiligheten.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å foreta deg noe. Om utleier mener han har krav på depositumet og du er uenig er det han som går til søksmål ved å ta ut forliksklage eller klage til Husleietvistutvalget.

Nå kan det imidlertid godt tenkes at utleier har krav på deler av depositumet om du ikke har vasket ned leiligheten.

Han godkjente all vask og jeg har levert nøklene. Det var først da jeg ringte å spurte etter depositumet at jeg fikk vite at de pengene skal gå til en rundvask av leiligheten. Men da måtte han ha krysset av at det er et garanti. Men kan jeg gå direkte til forlikrådet med en klage?

Lenke til kommentar

Depositum skal kunne brukes til å betale for vask av leiligheten dersom dette ikke har blitt gjort skikkelig når du har flyttet ut. Og evnt andre skader som har oppstått mens du har bodd der.

Dersom det ikke er noen skader, utestående leie og vasken er godkjent så skal leietaker ha tilbakebetalt depositumet i sin helhet. Dvs, fra banken, hvor depositumskontoen skal være.

Lenke til kommentar

Jeg vet alt dette. Jeg betalte direkte til huseier. Saken er at han tror og sikkert mente at summen på 5000 kr var et garanti, men han har krysset av på depositum på vår leiekontrakt. Det står også ingen steder på vår leiekontrakt om at pengene skal gå til en rundvask av leiligheten

Hva gjør jeg nå? Hvordan kan jeg ta saken videre?

Kan jeg sende varsel før forliksrådet direkte til han nå? Eller skal jeg bare sende inn klagen til forliksrådet med en gang. Vi har diskutert over tlf og mail og vi kommer ikke til enighet. Har diskutert i en uke nå.

Lenke til kommentar

Depositum skal kunne brukes til å betale for vask av leiligheten dersom dette ikke har blitt gjort skikkelig når du har flyttet ut. Og evnt andre skader som har oppstått mens du har bodd der.

Dersom det ikke er noen skader, utestående leie og vasken er godkjent så skal leietaker ha tilbakebetalt depositumet i sin helhet. Dvs, fra banken, hvor depositumskontoen skal være.

Jeg vet alt dette. Jeg betalte direkte til huseier. Saken er at han tror og sikkert mente at summen på 5000 kr var et garanti, men han har krysset av på depositum på vår leiekontrakt. Det står også ingen steder på vår leiekontrakt om at pengene skal gå til en rundvask av leiligheten

Hva gjør jeg nå? Hvordan kan jeg ta saken videre?

Kan jeg sende varsel før forliksrådet direkte til han nå? Eller skal jeg bare sende inn klagen til forliksrådet med en gang. Vi har diskutert over tlf og mail og vi kommer ikke til enighet. Har diskutert i en uke nå.

Lenke til kommentar

Depositumet er jo en form for garanti, men om han alt har godkjent vaskingen din så kan han ikke kreve penger for å vaske en gang til.

Det er forresten ikke lovlig for utleier å sette depositumet på sin egen konto. Hvorfor gikk du med på dette?

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Hva er det du mener med at det var en "garanti" og ikke et depositum? Jeg tror du har misforstått fullstendig her. Garanti er en alternativ måte å sikre det samme krav på: Heller enn at man setter inn penger på konto stiller noen andre (typisk nav, i profesjonelle forhold typisk en bank) opp med en garanti om at de vil utbetale penger. På den måten sikrer man seg mot leietakers manglende betalingsevne. Det gir ingen mening å snakke om at pengene du har betalt inn er en garanti.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Husk også å kreve renteinntektene på depositumet når du går til sak for å få beløpet utbetalt.

Sidan dette ikkje er ein lovlig depositumkonto så blir det litt ekstra arbeid på deg og det vil ta litt tid før du får utbetalt beløpet.

Hadde dette vært ein vanlig depositumskonto i bank så hadde det vært utleiger som hadde måtte dokumentere at du ikkje skal ha utbetalt heile eller deler av depositumet.

Sidan leigeforholdet er avslutta så har du heller ikkje muligheita til å holde tilbake husleige for å opprette ein skikkelig depositumskonto.

Det du må gjere no er å kreve beløpet utbetalt frå utleiger. Du kan oversende dette kravet direkte til forliksrådet sjølv, så vil forliksrådet varsle utleiger.

Det som kan by på litt problemer no er at bevisbyrden er delvis snudd slik at du no må bevise at det er betalt inn eit "ulovleg" depositum.

Det vil heilt sikkert også bli stilt spørsmål om utvaskinga var god nok og om utleiger godkjente utvasken.

Vær også forberedt på at utleiger nok vil prøve å vise til diverse skader på husrommet for å dokumentere at han/ho har rett på i alle fall deler av depositumet.

Depositum kan brukast for å dekke utleigers utgifter til nedvask/rydding dersom leigetakaren ikkje gjort dette godt nok.

Vær derfor forberedt på at forliksrådet kan finne på å gi delvis medhold til begge partane dersom det finnes grunnlag for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har det skriftlig (han har krysset i på kontrakten) at det er ett depositum, hvis jeg forstår deg rett. Hvis jeg husker rett har utleier ansvar for oppretting av depositumskonto. Hvis han ikke har gjort dette riktig, så bare styrker det din sak, vil jeg tro.

Har du det skriftlig at du har fått godkjent at det har blitt vasket ut godt nok?

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt sent å tenke på nå, men jeg ville aldri ha betalt depositum inn på noe annet enn en depositumkonto. Da er du eier av kontoen, du får rentene, og utleier kan ikke stikke av med pengene før du har bekreftet uttaket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...