Kameramann Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 jeg bor i Tokyo og er ikke overrasket over utfallet av denne saken. På restauranter er det helt vanlig å la kameraer, laptopper, mobiler og tablets ligge igjen på bordet ubeskyttet mens man f.eks. går på do. Jeg har selv gjort det med mitt fotoutstyr, senest forrige uke med en 6D og 50mm f/1.2L, uten at jeg var det spor bekymret. Mange fotobutikker lar linser stå fremme, så man kan prøve de på kameraet sitt uten å spørre de ansatte. Dette bør innføres i andre land også! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) jDette bør innføres i andre land også! Det er nok ikke så lett uten og fjerne alle mennesker i kafeens nærområdet først Beklageligvis så begynner turister og bli lurt/ranet på kafeer i Tokyo/Japan nå så man burde tenke seg litt om hvor man går, spesielt i Roppongi distriktet. Svenske ambassade advarer mot dette. Tokyo liksom övriga Japan är mycket säkert. Såväl inbrott som överfall är ovanliga. De våldsbrott som trots allt förekommer är normalt begränsade till stridigheter mellan rivaliserande kriminella grupper. En välorganiserad och utbredd "maffia" finns, men drabbar sällan de som inte själva söker kontakt med sådana organisationer, t.ex. genom att söka personliga lån. Ambassaden har på senare tid mottagit ett flertal rapporter om svenskar som drogats på barer och klubbar i nöjesdistriket Roppongi i Tokyo. I flertalet av incidenterna har offren ovetandes serverats dryck som man misstänker ha blandats med någon drog som medfört att offret blivit medvetslös eller omtöcknad under ett flertal timmar. Under den tiden har offrets kredit- eller betalkort använts för inköp och/eller stora uttag. Det rapporteras även om att vissa barer och klubbar i området har satt i system att kraftigt blåsa upp notan och under hot om våld tvingat gästen att betala. Svenska resenärer uppmanas därför till försiktighet vid besök på barer och klubbar i nöjesdistriktet. Endret 6. mars 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 vel, det med at japanere er arbeidsomme er en sannhet med modifikasjoner, har jeg funnet ut etter å ha bodd her en tid nå. Både jeg, andre nordmenn og andre vestlige jeg har snakket med her borte, sitter med samme inntrykk; japanere jobber mye og lenge, men noe tregt og ineffektivt. Vi får gjort vel så mye på våre 7,5t som de gjør på 12+. For å si det mildt: for noe nonsens - det er en selvlaget myte at nordmenn er så veldig effektive i jobbsammenheng. Det er kun en egenskapt klisje vi bruker for å motkomme kritikk om at vi jobber minst, tjener mest og har flest fridager. Det du påstår er og langt i fra det jeg har selv hørt av mange som har jobbet med både japanere og folk fra andre land i østen. Jeg vet ikke hvorfor du nærmest dikter opp noe som ikke stemmer overhodet. Japanere er noen av verdens mest effektive arbeidere - og de jobber i tillegg mye og klager nesten aldri. Dette er en dyptsittende tradisjon i den japanske sjela. Vi derimot, er blitt en gjeng kravstore latsabber (for å si det som en amerikansk oljesjef sa) som helst velger jobb etter personlige goder og frihet (og helst uten ansvar). Hadde vi ikke hatt oljen som holder oss flytende ville vi vært konk med dagens arbeidsmoral og mangel på effektivitet. Selvsagt finnes det unntak, men de er snart kun en liten bisetning. Tor deg om det.. de erfaringer og observarsjoner jeg og de jeg har snakket med om temaet har gjort, som går på hvor lang tid vi bruker på forskjellige arbeidsoppgaver, sammenliknet med både japanske kolleger og arbeidsgivers forventning, er nå høyst reelle.. og det har overrasket meg vel så mye som de jeg har snakket med, da vi alle satt med liknende forestillinger som den du presenterer og i starten trodde at vår egen erfaring garantert måtte være et unntak.. nå har jeg selvsagt ikke inspisert hele det japanske arbeidsmarkedet, men erfaringene stammer fra flere fagfelt enn mitt eget i det minste.. uansett, poenget mitt var bare å tilføye en nyanse til påstanden jeg kommenterte på (som forøvrig ikke gikk på asiatere generelt) -man kan garantert nyansere dette enda mer, men jeg kan ikke helt se at du bidrar til dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg