Gå til innhold

Hvordan gjenopplive en slukkende fotointeresse?


Anbefalte innlegg

 

 

Ser flere nevner reising, men spørsmålet mitt blir da om det er kun et kunstig åndedrett som stopper når man kommer hjem igjen.

 

Et åndedrett er bedre enn intet tenker nå jeg. Men jeg er nå mest enig i det du sier om å la det komme tilbake naturlig. Om man prøver å tvinge seg selv til noe har det jo en tendens til å gå i motsatt retning.

 

 

Da er det bare å planlegge neste reise. Planlegge og tenke på hvilket utstyr man skal bruke, teste litt, finner jeg inspirerende.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner meg godt igjen, og er også på utkikk etter tips for å få i gang fotogleden igjen.

 

I 2011 fullførte jeg en "et-bilde-om-dagen"-utfordring, og koste meg med min fotohobby. Nå har jeg knapt tatt et bilde med noe annet enn kompaktkameraet mitt siden jeg skaffet dette.

 

Dette hjelper for meg innimellom:

1. Oppsøke situasjoner der jeg kan ta bilder av noe jeg virkelig liker å fotografere. I mitt tilfelle blomster, gleder meg til våren.

2. Enkelhet i utstyret - jeg føler det befriende å ikke bry meg om hvilke objektiv jeg skal ha med ut, og at det er noe smått jeg kan hive i vesken. Jeg er veldig fotoutstyr-interessert, og har kommet til at det nærmest kommer i veien for fotogleden min: Jeg går ut for å teste nytt utstyr, i stedet for å gå ut bare for å prøve å fange noe interessant på minnebrikken.

 

Nye, spennende omgivelser og foto-selskap har også hjulpet meg i blant, men jeg har også erfart å komme fra fototreff med et par dårlige bilder - selv om jeg har hatt en hyggelig fotoprat, da. :)

Lenke til kommentar

Ofte så kommer man til stadier der man føler man har lært det meste, men det er sjelden sant. Det finnes utallige teknikker og retninger å bryne seg på. Workshops, fotofestivaler o.l gir meg en ny boost av inspirasjon. Møte andre fotografer og høre om deres prosjekter.

 

Folkehøgskole føler ga meg den største gleden i å fotografere. Alder har lite og si og jeg kjenner flere som har vært 30+ før de har begynnt på en folkehøgskole. Det gjelder å finne en skole med ambisjoner og som er tilrettelagt for alle nivåer. En god venninde jobber nå som profesjonell fotograf i sverige etter at hun tok et år i Lofoten. På forhånd hadde hun knapt fotografert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...