Nettulf Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Hallo. Skal oppgradere litt i mediasenter verden fra en eldre AMD basert maskin med bare DVI-utgang på. Så har siklet litt på disse mini-PC'er av typen Intel NUC, Gigabyte Brix, ASUS VIVOPC, ASROCK VISION og lignende typer. Men om jeg sammenligner disse med en bærbar PC med lignende spesifikasjoner, kommer de dårlig ut på pris. En Intel NUC med i5 CPU ligger på ca. 2700, og da mangler den WI-FI, Blåtann, RAM, disk og OS. For rundt 1000kr mere får man en komplett bærbar PC med 4Gb Ram og 500Gb snurredisk, Windows 8.1 OS og selvfølgelig en skjerm.... En bærbar er gjerne litt større og mindre elegant enn en mini-PC, men jeg føler jo at man får mere for pengene med en bærbar..... Da kan man jo også ganske enkelt koble den fra TV og bruke den til andre ting om behovet skulle melde seg. Spørsmålet er jo da om det er like enkelt/praktisk/bra å bruke en bærbar til mediasenter, kontra en mini-PC? Kan man f.eks. koble ut batteriet på den bærbare, det har vel neppe godt av å stå så mye tilkoblet lading uten å bli brukt? Noen tanker om dette, evt. tips til andre aktuelle løsninger basert på selvbygg i mini/micro kabinetter eller lignende? Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Hva med en Raspberry Pi til godt under 300 kroner? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Dustin home har tilbud på NUC med Core i3: Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Karl Skapeland skrev (På 4.3.2014 den 21.58): Hva med en Raspberry Pi til godt under 300 kroner? Det blir alt for tregt til mitt bruk, og det bør kunne brukes til en rekke standard Windowsprogrammer.... Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Omnithunder skrev (På 4.3.2014 den 22.04): Dustin home har tilbud på NUC med Core i3: Begynner å bli grei pris, men dette er forrige generasjon med svakere skjermkort, og det mangler fortsatt Blåtann og Wi-fi Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Nettulf skrev (På 4.3.2014 den 22.07): Omnithunder skrev (På 4.3.2014 den 22.04): Dustin home har tilbud på NUC med Core i3: Begynner å bli grei pris, men dette er forrige generasjon med svakere skjermkort, og det mangler fortsatt Blåtann og Wi-fi WiFi er med i tilbudet, og HD 4000 er godt nok. Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Ettersom du er så fokusert på maskinvare så burde du kanskje fortelle hva du skal bruke den til. Når jeg hører ordet mediacenter tenker jeg fort på musikk og film i XBMC el lignende, noe som dog krever minimalt (HD 3000/4000 holder lenge til dette) Skal du dog ha Steam Big Picture +++ så snakker vi selvagt om helt annen maskinvare. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 5. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2014 teb1986 skrev (På 4.3.2014 den 22.30): Ettersom du er så fokusert på maskinvare så burde du kanskje fortelle hva du skal bruke den til. Når jeg hører ordet mediacenter tenker jeg fort på musikk og film i XBMC el lignende, noe som dog krever minimalt (HD 3000/4000 holder lenge til dette) Skal du dog ha Steam Big Picture +++ så snakker vi selvagt om helt annen maskinvare. Jepp, tabbe av meg å ikke spesifisere noe. Hovedfokus blir nok gjerne musikk og film i XBMC eller lignende. Men ønsker også tjenester som Netflix, Viaplay, TV2Sumo, NRK Tv, Youtube og Spotify. De gangene jeg har prøvd slike tjenester inne i andre enheter/program, så har brukervennligheten i forhold til menyer eller hastighet/reaksjonstid vært dårligere enn om jeg bruker de respektive tjenestene direkte. Vet ikke om det er noe mediasenter programvare som kan kombinere slike ting på en grei måte? Mulighet for å kunne kjøre såkalte arkade spill emulatorer kunne også være kjekt å ha muligheten til... Tenker også at ved f.eks. selvbygg kan man til en viss grad oppgradere litt om det er behov for litt mer kraft til et eller annet som dukker opp. Man kan gjerne starte med en Intel Celeron CPU, og bytte ut denne samt putte inn mere RAM om det skulle være behov. Men sånn generelt irriterer jeg meg litt over at de fleste mini-PC'er nå ser ut til å koste omtrent like mye som en tilsvarende bærbar, der det tross alt følger med en del mer...... Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Forslag til selvbygg fra Dustin home: Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 En liten kommentar til å bruke bærbar PC til mediasenter; skjermen bør ikke være lukket under bruk. En del av varmen ledes naturlig ut via tastatur/overside, og dette hindres ved lukket skjerm. Dette medfører større belastning på kjølesystemet og mere viftestøy. Ellers er en bærbar PC en fullgod løsning, dersom hardware er kraftig nok. Oppgraderingsmulighetene er svært begrenset på annet enn selvbygg. Intel NUC er like begrenset som en bærbar. Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Selvbygg er alltids det beste mener jeg, bærbar er ganske restriktiv når det kommer til oppgradering, kjøper du selvbygg ville jeg anbefalt å starte med en I3 og kjøre HD 4000, holder ikke det mål så kan du gå for en billig GPU. Dette er noe min lillebror kjøre og han kjører alt av media (full HD lokalt og steaming) uten problem Grovt specs er vel Intel Core i3-3220 Processor (HD2500) 4GB DDR3 Win 8 Kan ikke sammenligne min HTPC siden det også er en steam box. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Du kjøper ikke i3-3220 når Haswell i3-4130 er i samme prisklasse. Pentium Dual Core G3420 holder imidlertid godt. Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Selvsagt går du ikke for I3-3220, det var bare ett eksempel på ett oppsett som jeg har sett med mine egne øyne at det fungerer fint. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Frister mest med selvbygg ja, for det er vel ikke mulig å bytte CPU på disse mini-Pc variantene? Der er vel de ofte loddet fast til hovedkortet i stedet for i sokkel.... Da er jo spørsmålet om man skal gå for Mini-ITX eller Micro-ATX størrelse på hovedkortet. Sistnevnte har jo større utvalg, men det medfører jo en del større kabinetter også.... Har en romslig TV-benk, så sånn sett ikke noe problem. Tenker da et rimelig hovedkort rundt 5-600, samme med CPU. RAM og SSD har jeg liggende som jeg kan bruke, så lenge det er standard DIMM på RAM soklene. Noen tips til komponenter? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Se post #9 for m-ATX. Fjern komponenter du ikke trenger. Mini-ITX fra Dustin home: Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Gikk for alternativet med m-ATX kortet fra Asus, og en INTEL Pentium G3420, Dual Core, 3.2GHz Socket 1150 prosessor. Slengte på en enkel Kingston SSDNow V300 120GB SSD, og så har jeg et sett med Corsair RAM brikker. Blir spennende å se hvordan dette yter, så blir neste utfordring å få mediasenter programvare som funker best mulig til mitt bruk. Men det får komme i en annen forum-tråd Takker for tips her ihvertfall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå