V?rbris Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Motivasjonskollektivet forsvarer bruk av isolatMotivasjonskollektivet forsvarer rutinemessig bruk av isolat mot ungdommene på Eidsvoll. Samtidig sier sjefen for barnevernsinstitusjonen at de har gjort endringer og tar tilbakemeldingene alvorlig. http://www.nrk.no/fordypning/forsvarer-bruk-av-isolat-og-tvang-1.11580756 Ser brennpunkt nå i kveld, og blir forbauset at slik skjer i Norge så sent som 2008 og senere. Kritisert og gransket siden 1997 Gjennom flere tiår har Motivasjonskollektivet blitt kritisert av myndighetene for bruk av isolat og tvang. – Jeg sa ifra, men ingenting skjedde, forteller ungdommene. http://www.nrk.no/fordypning/_-bor-stenge-motivasjonskollektivet-1.11581983 Flere har fått erstatning etter sine opplevelser der......i 100.000,- kr klassen. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Virker som det offentlige har gitt opp å håndtere barn/ungdom selv, og så kjøper de plasser i ymse private institusjoner. Er åpenbart mye penger å tjene på denne tvilsomme businessen. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Det jeg reagerer på er ISOLASJON - ISOLAT. Jeg kan forstå at enkelte ganger må tungt psykiatriske pasienter brukes tvang på, som reimer og tvangsmedisinering der de er til skade for seg selv og andre. Men å bruke ISOLAT på barn og ungdom? Dette er jo tortur, metoder torturister bruker på sine ofre. Det disse barn og ungdom trenger er jo ikke ISOLASJON - men mere tid sammen med voksne og andre på samme alder - vil jeg tro. Men her har man altså valgt sadistiske metoder. Leder for Motivasjonskollektivet, Bjørn Skotaam fremholder at tvang og maktutøvelse er av det gode. Lurer på når sist det ble forvoldt makt og tvang mot ham? Hvis ikke - eller aldri - hvor står han henne da? Betydelig dårligere stilt enn disse ungdom som har blitt hånet og hunset av det offentlige. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Jeg har erfaring fra den typen arbeid, og personlig synes jeg nrk forsøkte å koke suppe på spiker .. Det hang ikke helt på greip altså Det er en meget vanskelig oppgave å ta vare på de som er helt utafor, og som er for unge til at vi kan bruke "voksne" maktmidler på .. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 En ting jeg reagerte veldig på var den totale mangelen på evne til å ta til seg kritikk. "Alt" var skjedd tidligere, men nå var alt fint. Bortsett fra at det ikke var det. Hvertfall ikke for noen måneder siden. Og så var det jo ingen av ungdommene som får straff heller da. De får konsekvens. Alt blir bedre når man bruker fine ord. Jeg er dessverre ikke overrasket over dokumentaren. Til det har det vært for mange slike historier, spesielt fra private BV-institusjoner. Og, nei, dette er ikke å koke suppe på spiker. Det er klart at når man får posttraumatisk stressyndrom av en barnevernsinstitusjon så er det som ikke er som det skal. Hadde det bare vært en det handlet om så kunne man sagt at her var det ikke noe problem. Her var det et unntak. Men vi ser jo det at det er ikke unntaket. Den siste tilsynsrapporten mot MK var jo ren slakt. At disse får lov til å drive år etter år når de viser slik inkompetanse og manglende vilje til å innrette seg etter lover og pålegg blir jeg oppgitt. Merket meg at han lederen påpekte flere ganger at jenta var der på frivillig tiltak. "Frivillig" tiltak. For valget var å gå dit frivillig eller bli lagt inn på tvang. Det er langt fra første gangen jeg hører om slik frivillighet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Ja, du vet vel hva du snakker om, siden du aldri har jobbet med den typen saker Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Bra du støtter isolat av ungdommer som har det jævelig Sky. Du viser mye sympati og forståelse for hvordan man behandler sårbare mennesker. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Enda en som har masse erfaring .. Det er ikke sort hvitt - få det inn i hodet! Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Hvordan forsvarer du isolat? Når er det bra og hvorfor er det bra? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Hvordan forsvarer du isolat? Når er det bra og hvorfor er det bra? For meg personlig er det aldri bra nok .. Men hva skal man gjøre når man får kniven på strupen - hva ville du gjort? Jeg tenker også på 78 voksne som en etter en falt som fluer, grunnet at det ikke ble tatt affære med en ungdom (13 år). Hun slet altså ut 78 voksne, og de fleste gikk rett fra institusjonen, og ut i sykemelding og nav"snylting" - hva med dem? Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Så du er for mer isolat? Du tro det hjelper? Unnskyld om jeg leser deg feil, men du svarer som alltid uten å svare. Hva syns du om rutinemessig isolat i 3 dager ved ankomst, er det bra? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Jeg svarte jo ..!? - får du ikke med deg det lille som skrives .., les en gang til, og svar selv på det som blir spurt, før du klager på meg Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Du svarer ikke på hva som er bra med isolat eller når det skal brukes. Du snakker mye om å vite, men det virker ikke som du forstår. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Du svarer ikke på hva som er bra med isolat eller når det skal brukes. Du snakker mye om å vite, men det virker ikke som du forstår. Men du som mangler erfaring, og ser alt fra den ene siden, uten å ta i betraktning hvordan det er for den siden som MÅ ta tak i problemet, holder på å gnåle på meg. Hvordan tror du at man og kanskje du kan skaffe deg balansert forståelse - fortsette å gnåle, eller kanskje sette deg inn i fakta og realiteter? Dessuten svarer du ikke, og hvorfor ikke - ble det for komplisert? eller vil du bare ikke?? Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, men så har jeg heller ingen erfaring med dette og er absolutt ikke egnet til å ta vare på barn, jeg hadde oppriktig håpet at du ville dele din kunnskap med meg så jeg kunne lære, men du er altså ute av stand til å forsvare isolat. Om du ikke engang er villig til å prøve å forsvare det, du som har kunnskap og erfaring, hvordan skal da jeg, som ikke har det kunne stille meg bak utstrakt bruk av isolat? Om du ikke vil forsvare din posisjon er det greit, men da lurer jeg på hva du gjør på et diskusjonsforum. Endret 6. mars 2014 av Battaman Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Man trenger ikke ha jobbet i en dyrehage for å ha en mening om dyrevelferd. Man trenger ikke ha jobbet på et eldrehjem for å ha en mening om behandling av eldre. Man trenger ikke ha vært fangevokter for å ha en mening om de innsattes rettigheter. Og man trenger ikke være barnevernsansatt for å ha en mening om denne saken. Når det er sagt så veit ikke du, vanvittige sky, noe om min bakgrunn for å uttale meg om slike saker. Så det å så tvil om min kompetanse er et veldig billig triks. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, men så har jeg heller ingen erfaring med dette og er absolutt ikke egnet til å ta vare på barn, jeg hadde oppriktig håpet at du ville dele din kunnskap med meg så jeg kunne lære, men du er altså ute av stand til å forsvare isolat. Om du ikke engang er villig til å prøve å forsvare det, du som har kunnskap og erfaring, hvordan skal da jeg, som ikke har det kunne stille meg bak utstrakt bruk av isolat? Om du ikke vil forsvare din posisjon er det greit, men da lurer jeg på hva du gjør på et diskusjonsforum. Jeg forsvarer ingenting, men vet at all mulig tvang press og kontroll av individer er "feil", men likevel må man gjøre noe, når alt står på hodet, og da nytter det ikke å rope på nrk eller noen andre, fordi, det er ingen som bryr seg .. Ganske nifst å tenke på, og akkurat nå er jeg på jobb med en ungdom, som jeg har fått ut av "isolasjonregimet". Og det går bra, foreløpig .. Og om det er mye av den sorten tvang i "barnevernet", hvordan tror du det er i "voksenpsykiatrien"? Etter det jeg vet, så er det langt verre enn dette, men som sagt: ingen bryr seg egentlig (før de selv sitter i "klemma" Men "hylekoret" som reagerer på tendensiøse og konstruerte saker fra media, ja de er som amen i kjerka - da hagler det med synsing og tull, og vi som jobber med dette er de store fæle folka som bare går rundt å er slemme Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Man trenger ikke ha jobbet i en dyrehage for å ha en mening om dyrevelferd. Man trenger ikke ha jobbet på et eldrehjem for å ha en mening om behandling av eldre. Man trenger ikke ha vært fangevokter for å ha en mening om de innsattes rettigheter. Og man trenger ikke være barnevernsansatt for å ha en mening om denne saken. Når det er sagt så veit ikke du, vanvittige sky, noe om min bakgrunn for å uttale meg om slike saker. Så det å så tvil om min kompetanse er et veldig billig triks. Vel, jeg vurderer din sorthvitt-forståelse av programmet, som et tydelig tegn på manglende kunnskaper Det er nå en ting å "mene", noe annet å "dømme", som du gjør her Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) Takk for svar. Men, du påstår at denne saken spesifikt er oppkonstruert og skapt av media. Selv om det er avdekket alvorlige feil og mangler. Mener du at det som er avdekket ikke er fakta, at dette Rutinemessig isolat i 3 dager ved ankomst Rutinemessig isolat i 3 dager ved rømming Trusler om plassering på isolat Begrensninger i bevegelsesfrihet Rutinemessig inndragning av mobiltelefoner Innskrenkning av beboernes rettigheter – forbud mot vekkerklokke, radio, TV, innesko og caps Personlig integritet til ungdommene – de ansattes holdninger, kommunikasjonsform og respekt Unødig bruk av fysisk makt faktisk ikke er tilfellet? (En del av punktene er forstålige gitt at vi ikke har den fulle konteksten, men spesielt #1, #8 er veldig alvorlige.) Endret 6. mars 2014 av Battaman Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Jeg aner ikke hva som stemmer, men jeg fikk med meg hva som ble sagt i det programmet, og senere intervjuer av de ansvarlige, både lokalt og på fylkesplanet. Om feil gjøres, skal tilsynet inn - det er en sak for seg, og har lite med den helhetlige barneversnfaglige organiseringen Hvis du vil ha mer svar, får du sitere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå