grenness Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Jeg er nybegynner når det gjelder DD-WRT, men lurer på om noen har mulighet til å guide'e meg igjennom et oppsett som gir meg primært best rekkevidde, sekundert selvsagt bra fart (men det siste er ikke så farlig, streaming, spilling etc. skjer stort sett via kablet gigabit-nettverk til de enhetene det gjelder) Har skaffet meg nyeste Netgear R7000 Nighthawk, oppgaderte til siste originale firmware, og installerte så siste DD-WRT (fra Kong), r23655. Så har jeg ikke gjort så veldig mye mer enn å resette og definere litt SSID etc. Det jeg som sagt mest ønsker meg er rekkevidde, fra øverste etasje der den vil stå og ned i kjelleren, og helst også rundt i hagen. Har i dag en Amped Wireless R10000 med to TP-LINK 8dBi-antenner som dekker hele huset og deler av hagen, jeg håper Nighthawk'en kan klare det samme (har ikke forsøkt ennå, den er på "testbenken") enten kun med litt tweaking av DD-WRT eller også med nye antenner om det er noe dere anbefaler? Takk for alle svar, tips og pointers til andre artikler jeg burde ha funnet selv... ;-) Christopher Endret 4. mars 2014 av grenness Lenke til kommentar
tole Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 Ganske pointless å bare optimalisere den ene enden. Hvis du ikke er så veldig latency-sensitiv så klarer du deg greit med en wifi repeater i mellometasjen eller en annen egnet plass alt etter hva som blir best. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2014 Jo, det argumentet har jeg selvsagt sett en del, at det ikke hjelper å bare ha mye futt i aksesspunktet om ikke klienten også oppgraderes. Men helt 1:1 er vel ikke dette? Wifi-kortet på en liten mobiltelefon med intern antenne kan jo aldri måle seg med en 5dBi-antenne på en 500mw wifi-ruter, likevel snakker de jo fint sammen? Som sagt har jeg oppgradert antennene på min eksisterende trådløsruter og fikk da bedre dekning (toveis) ute i hagen og sporadisk i garasjen der jeg har en internettradio. Håpet er at med en hakket vassere ruter, optimalisert med dd-wrt, og eventuelt med oppgraderte antenner (vet ikke om de tre som følger med er "optimaliserte" eller om det har noe for seg f. eks. å kjøpe 9dBi-antenner?) så får jeg en stabil linje ned til nettradioen i garasjen (den sender jo selvsagt litt info tilbake, men ikke i nærheten av så mye den mottar i form av radiostream, selvsagt). Jeg vil helst unngå repeater(e) men det er selvsagt en mulighet. Om jeg har et AP liggende som støtter DD-WRT så burde det jo være en smal sak, håper da at DD-WRT har støtte for at repeater'en kan ha samme SSID som hoved-AP'et? I mange stock firmwares så virker det som at med én gang man velger Repeater Mode så tar den utgangspunkt i SSID og legger til "-Repeater" eller slikt uten at man får endret det. Jeg ønsker samme SSID (men forskjellig kanal om det er mulig) for at det skal se mest mulig sømløst ut. Lenke til kommentar
tole Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Det du kan gjøre er jo å sjekke ut hvilke klientkort som kan matche routeren din. Det er riktig som du sier at trafikkmønsteret har en del å si på hvilken ytelse du får. Det kan jo være at klienten din var litt kraftigere en routeren din, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå