Frkwhiteangel Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Jeg har litt problemer angående kristiansund dialekta. Det ligger i vestlandet, men jeg har problemer med å finne ut om kristiansund dialekta har palatisering og apokope eller ikke. Er kristiansund dialekta som vestlandske kjennetegn eller mer som trøndersk? Hva faller det under? Hvordan er det forskjellige målmerkene som palatisering,Monoftongering, apokope, personlig pronomen, infinitivsendinger og tonefall? Endret 4. mars 2014 av Frkwhiteangel Lenke til kommentar
KristineS Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Kristiansundsdialekta kommer under det trønderske målområdet. I hovedsak sier man at hovedskillet mellom trøndersk og vestlandsk går i Romsdalen. På Sunnmøre er dialektene klart vestlandske, på Nordmøre er de klart trønderske, mens i Romsdalen finner man et "kaosområde" dialektmessig med trekk fra både vestlandsk og trøndersk.Det er noen år siden jeg hadde dialektologi selv så jeg får dessverre ikke kommet med så mye konkret når det gjelder kjennetegn, men noe har jeg da. Mye palatalisering. Av infinitiver har vi kløyvd infinitiv med både apokope og tiljamning. Jmfr. "kast", "spis", "værra", "spælla". Pronomen: 1.p.sg - "æ"(jeg), "dokker"(dere) og "dæm"(de) som skiller seg fra bokmål. Også er det verdt å merke seg at det brukes "na", "ta", og "sa" for "den/denne", "det/dette" og "disse". Dette er noe som finnes igjen svært få plasser ellers i det trønderske mål området.Lite eller manglende monoftering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå