Gå til innhold

Elgjakt og all annen form for jakt.

Anbefalte innlegg

Beklager Mr.M men dette har du ikke peiling på

Det er ikke noe motsetning mellom min påstand at mange yrkesfiskere helst ville utryddet selen fordi den er en konkurrent i å beskatte fiskebestand vs. at det har dukket opp et sel-virus som kan spre smitte til fisk.

Forøvrig spekuleres i fagmiljøer om at det faktisk kan være selve overfiske-problematikken som er den egentlige årsaken til elendigheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Selen spiser ikke så mye at det merkes, men parasittene den sprer gjør skade på om lag 100 ganger mer fisk enn selen spiser. Sånn sett er det egentlig parasittene som er den egentlige konkurrenten til beskatning av fiskebestandene. Overfiske sprer ikke parasitter og ødelegger ikke fiskekvaliteten. Vertsdyret sel er et reelt problem, selv om både fiskerne og vi konsumenter er tjent med lavere selbestand og dermed kan mistenkes for å være for partiske.

Selkjøtt smaker såpass sært at man må være litt spesiell for å kalle det menneskeføde. Det blir neppe noen stor fangst for matformål. Bestanden bør likevel holdes i sjakk. Mange selarter er truet eller har vært det. Selbestandene ble hardt beskattet for matformål for mange tiår siden, men fangsten har vært nært null i ca 20 år nå. Bestandene har bygget seg opp og igjen blitt en stor og reell trussel mot fiskebestandene. Akkurat som med elg er selbestandene nå generelt for høye.

Kongekrabba er et annet eksempel. Den bør beskattes langt hardere og over større områder enn det som er tillatt nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mener du på fulle alvor at naturen trenger elgjegere og andre jegere for at alt ikke skal gå ut av kontroll? Og kjøtt er sunt? Ok! Da sier vi det! Fått med meg argumentet ditt!

Naturen trenger jegere - om du kaller de elgjegere med 308W eller 30.06Remington eller steinaldermennesker med spyd av Rogn, Bjørk, Eller Bøk - kommer nesten ut på det samme.

Faren har alltid vært der - for Elgen - mens den har vært i Norge og andre steder.

I stedet har vi fått både en og to generasjoner med mennesker som knapt vet hvor maten kommer fra.

Hvorfor skal melk selges til mennesker?

Hvorfor skal denne ikke forbeholdes kalven?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal melk selges til mennesker?

Hvorfor skal denne ikke forbeholdes kalven?

Om du forklarer hva som skjer med kalven, og hvorfor, kommer nok trådstarter til å slutte å drikke melk på flekken.

På en annen side kommer vel melk fra Tine? Hva har kuer og kalver med dette å gjøre?

melk_butikk_melk_melkekartong_melkeskap.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Så kan man spørre seg. Hvem spiser selen? Uten at jeg er veldig ekspert vil jeg anta at hval, spekkhoggere, isbjørn osv spiser sel. Og hvem er det som som har drevet med rovfangs av hval f.eks? Jo menneskene. Vi er probleme i mye. mer hval=mindre sel.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

PS: Hvem spiser elg? Jo -ulv - hvem er i ferd med og utrydde ulv i Norge? - Nordmenn. Er vi som er skyld i at vi tar bort de naturlige kjedene som da igjen kan føre til store bestander av f.eks elg.

Lenke til kommentar

Jaktmotstandere fikk presset igjennom et forslag i Holland, hvor de skulle la naturen få styre seg selv på et område på 5500 hektar. Resultatet ble at 75 % av stammen døde av sult. Er det bedre at dyr sulter ihjel?

Dette kan leses om her. I linken ligger dokumentaren. Jeg har ikke sett den.

Gypsy:

Hvorfor er det bedre at ulven dreper bytte enn mennesker? Dyret bryr seg ikke hvem som spiser det. Som menneske, så kan jeg si at jeg heller ønsker en riflekule fremfor å bli bitt ihjel. Du snakker om å øke bestanden av ulv for å høste mat, som er den mest miljøvennlige maten man kan få, som vi ellers kunne hatt. Ressurssløseri. Det er ikke noen logikk i det.

Vi har ikke noen store problem med overpopulasjon i våre hjortevilt i dag. Det vises ved at det ikke har vært noen store sykdommer. Dette har vi altså løst med å høste ressurser fra naturen.

Endret av Quote
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Vel det var bare et eksempel siden det kommer fram ensidig informasjon som tilsier at mennesker og jakt er den eneste løsningen for å hindre overpopulasjon, når det er vi i utgangspunktet som er skyld i det. Når det er sakt så har jeg ikke noe i mot jakt så lenge det ikke blir jaktet for mye, og en selvskutt elg er mye mer miljøvennelig og ikke minst dyrevennlig enn all annen form for kjøttindustri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...