The impossible dream Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Denne tråden handler om jakt. Grunnen til at jeg vil si noe om dette er fordi jeg at jeg vokste opp på en gård hvor låven hvert år ble brukt til dette formålet. Hvert år, 5. oktober, samlet elgjegerne seg på gårdsplassen, så dette var naturlig nok en dato som jeg med avsky så fram imot. Altså, elgjegerne samlet seg, så ut i skogen med dem, etterhvert ble det skutt elger, og disse ble da fraktet med traktor inn på gården, opp låvebroen og deretter hengt opp for å mørnes. Om og om igjen i løpet av jaktsesongen så jeg det grusomme synet av enda et dødt dyr bli fraktet opp på låven. Og alle disse jegerne flakkende rundt på gården. Og så endelig, da, kom tiden for partering. Og dette var naturlig nok for meg den verste delen av hele jakthelvete. Da ble også huset vi bodde i på denne gården invadert. Kjøkkenet, som vanligvis var et koselig rom, ble straks omvandlet til et slakteri, og forble et slakteri i flere dager. Så altså, hele gården inkludert alle bygninger ble i løpet av jaktsesongen omgjort til et åsted for en massakre i stor skala. Men det stoppet ikke da elgjakta var over. Når snøen gikk våren året etter, tror du da faen ikke at det lå igjen rester av massakren igjen på plenen. Disse elgjegerne hadde gitt hundene på gården store bein, som da kom til syne på plenen i hagen da snøen gikk. Og hvis noen som leser dette innlegget lider under vrangforestillingen om at elgjakt er nødvendig, for hvis ikke blir det overbestand, kan jeg fortelle at det er fullstendig feil. Og hvorfor er det feil? Grunnen til at elgen masseformerer fra år til år er nettopp fordi mange av individene av arten hvert år dør - på grunn av elgjegerne. Så her igjen, jegerne står for overbestanden. Hadde det vært slik at elgjakt opphørte totalt ville elgbestanden over tid jevnet seg naturlig ut fordi bestanden ikke lenger årlig ble redusert. Husk at naturen er intelligent. Og hvis noen tror at vi mennesker MÅ ha kjøtt for å overleve, glem det også. Jeg er veganer selv og kjenner andre veganere og vegetarianere. Disse er de friskeste menneskene av alle jeg kjenner. Hvis noen har motargumenter til hele eller deler av hva jeg mener om denne galskapen er jeg veldig interessert i å høre om disse! Endret 4. mars 2014 av The impossible dream Lenke til kommentar
bublizz Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Elgkjøtt er veldig godt, da! 4 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 ... Hvis noen har motargumenter til hele eller deler av hva jeg mener om denne galskapen er jeg veldig interessert i å høre om disse! Galskap er vel innen psykiatriens fagfelt? Lenke til kommentar
The impossible dream Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Forsto jeg deg rett ved at du mente at det kun er psykiatriske pasienter som kan kalles gale, og at folk flest, som ikke er innenfor psykiatrien er fritatt for denne betegnelsen? Lenke til kommentar
Populært innlegg Quote Skrevet 4. mars 2014 Populært innlegg Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Jeg ser veldig mange store hull i argumentasjonen din. Det er nødvendig å kontrollere bestanden din. Ja, det stemmer som du sier at naturen vil ordne opp etter hvert. Det skjer når det er en alt for stor populasjon, med mangel på mat og sykdommer. 2012 ble det felt ca. 65 000 hjort og elg. Tenk deg hvis disse skulle ha formert seg alle sammen ukontrollert. Det er trist at det virker som at du foretrekker alternativet som gir sult, sykdommer og overpopulasjon fremfor en sunn og frisk elgbestamme som blir regulert på en god måte. Et eksempel på dette er revebestanden, som vokste seg alt for stor - før revebestanden fikk skabb som smittet over. Resultatet ble at reven frøs ihjel, og det kunne smitte andre dyr som f. eks. hunder og til en viss grad mennesker også. Takket være effektiv jakt på skabbrev, er revepopulasjonen nå på god vei oppover. Høy populasjon av blant annet hjortevilt vil også gi mange påkjørsler, som igjen er en utrolig fæl lidelse for dyr - og kan føre til at mennesker mister livet. Samtidig kommer man ikke bort i fra at jakt er en utrolig god ressurs for å hente seg mat. Dyrene lever fritt i skogen, og blir fóret av moder jord. Kjøttet er sunt og utrolig godt, og er ikke minst kortreist. Jeg anbefaler deg som veganer å se på hvilke metoder som blir brukt for å frakte bønnene dine til Norge. Endret 4. mars 2014 av Quote 12 Lenke til kommentar
The impossible dream Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Mener du på fulle alvor at naturen trenger elgjegere og andre jegere for at alt ikke skal gå ut av kontroll? Og kjøtt er sunt? Ok! Da sier vi det! Fått med meg argumentet ditt! Lenke til kommentar
Populært innlegg Quote Skrevet 4. mars 2014 Populært innlegg Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Mener du på fulle alvor at naturen trenger elgjegere og andre jegere for at alt ikke skal gå ut av kontroll? Og kjøtt er sunt? Ok! Da sier vi det! Fått med meg argumentet ditt! Forsøk heller å argumentere i mot enn å ty til alt for åpenbare og dårlige hersketeknikker. Du gjør det alt for lett for meg. Endret 4. mars 2014 av Quote 10 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg ble litt spent på hva som skjedde med bønnene. Misbrukes dyr for å frakte dem? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg ble litt spent på hva som skjedde med bønnene. Misbrukes dyr for å frakte dem? Poenget er at mye av veganermaten må bli produsert i utlandet, og transportert til Norge. Lite gunstig i disse dager med klimaendringer, spesielt når alternativet er at man bare kan gå ut døra og hente inn sin egen mat som har blitt matet av skogen selv uten menneskelig innblanding. Ja, jakt er mer miljøvennlig enn det å være veganer. 3 Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Ett argument som blir brukt til fordel for elgjakt (og annen type jakt) er at folk vil spise kjøtt, og at dette kjøttet må komme fra ett eller annet sted. Hvilket fører til at det faktisk er nødvendig med jegere for å få tak i kjøtt som folket har lyst på. Det er ikke slik at kjøttdeigen bare dukker opp på magisk vis i matbutikkene helt uten videre. Så lenge det finnes mennesker som ønsker å kjøpe og spise kjøtt, så vil det finnes ett marked for slike produkter... Man trenger ikke nødvendigvis å like kjøtt, jegere eller denne typen industri, men dette er vel ikke så veldig mye å få gjort med? Man kan ikke tvinge folk til å slutte helt med å spise kjøtt så lenge dem selv ikke ønsker å slutte med kjøtt... 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 "Det moderne mennesket" har tuklet alt for mye med bestand-antall til at det noen gang vil finne naturlig likevekt igjen. Så derfor må man naturlig nok felle tusenvis av elg hvert år, siden det kun finnes minimalt med bjørn og ulv tilbake. Alt dette påvirker også parringsmønster. Ideelt sett burde det være etablert store ulvegrupper med minst 10-20 individer med en Alfahann & Alfahunn, og da er det kun dette paret som yngler (får hvalper). Men i stedet skytes en ulv her og der (inkl. ulovlig jakt), og skaper kaos og omstreifere (selvforsterkene spiral) som yngler på egen hånd "uetnfor klanen" og da dessuten går løs på sau og andre tamdyr. Det må nemlig flere ulver til for å legge ned en elg. 1 Lenke til kommentar
The impossible dream Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg skrev ikke dette innlegget for å forsvare argumentene mine. Jeg vil bare høre deres. Liker å vite hvor landet ligger. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Det er helt sant som du sier at rovdyr som f. eks. ulv, bjørn og gaupe har en rolle i dette også. Nå har mennesket tatt over store deler av denne oppgaven, for å høste ressursene til seg selv. Og ærlig talt så ser jeg ingen verdens problemer med det heller. Det er samtidig verre for et dyr å bli slitt og bitt ihjel av et rovdyr, enn å bli felt av en kule som er plassert riktig i hjerte- og lungeregionen. Viltkjøtt er nesten like magert som kylling. Det er rikt med proteiner, antioksidanter, mineraler og omega-3. Det inneholder også vitamin B12, noe som ikke opptrer naturlig i veganmat. Unntaket er alger, men det anbefales ikke på grunn av høyt jodinnhold. I følge Wikipedia så inneholder alger aktivt kobalamin, men det vil ikke ha en ønsket effekt på grunn av at algene også inneholder inaktivt kobalamin. Veganere må derfor ta kosttilskudd. Det er jo naturlig... Hvis man som trådstarter ikke tåler å se døde dyr, så er det helt greit for meg. Jeg ønsker derimot ikke at man skal drive feilinformering for å få frem sine argumenter. Det stemmer at naturen er intelligent, men den er også grusom i sin måte å kontrollere bestander på. 3 Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Jeg skrev ikke dette innlegget for å forsvare argumentene mine. Jeg vil bare høre deres. Liker å vite hvor landet ligger. Da har du ingenting på et diskusjonsforum å gjøre. Dersom du ikke en gang greier/gidder å forsvare dine egene meninger er det meningsløst å spørre oss om våre. Mener du på fulle alvor at naturen trenger elgjegere og andre jegere for at alt ikke skal gå ut av kontroll? Og kjøtt er sunt? Ok! Da sier vi det! Fått med meg argumentet ditt! Kjøtt er hverken sunt eller usunt, det kommer an på kjøttet, hvor mye man spiser og hvordan man serverer det. Kroppen trenger aminosyrer, og kjøtt er en ypperlig måte og få det i seg på. Endret 4. mars 2014 av oddsmurf 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Elgen lever lykkelig og frie gode liv i naturen. Dyr som lever i bås og binge, som sjeldent ser dagslys, bare eter kjedelig mat og ikke får nytt naturen har etter min mening vesentlig dårligere liv enn en sunn elgstamme. Så lenge det finnes båsdyrproduksjon bør vi forsøke å dreie forbruket over på frittlevende dyr. Hval og sel bør også være en del av den strategien. Særlig selbestanden bør komme under bedre kontroll enn i dag. Sel sprer parasitter som gir en langsom og smertefull død for ekstremt mange fisk. Det trengs bare en eneste sel i en fjord for å spre parasitter til titusenvis av fisk. Dette går også hardt ut over matfisk til mennesker. En mye mer etisk riktig, kortreist, ressursvennlig og CO2-vennlig mat enn kjøtt fra ku, gris, sau og kylling. Mat må vi ha, vi må bare forsøke å dreie forbruket over til de etisk riktige, mest miljøvennlige matslagene. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Helt enig med Simen1 her. Her er et knippe sykdommer som har fått store konsekvenser på grunn av store bestander. Når det er mange dyr, så er de oftere nærme hverandre. Dermed øker smittefaren. Selpest: Selen får feber med pusteproblemer. Sykdommen er ikke smittsom mot mennesker, men kan smitte over til hunder. Dyrene dør av sekundærinfeksjoner. En lang og slitsom død. De 1800 selene som ble funnet i 2002, kunne ha blitt veldig god mat. Reveskabb: Smittsom hudsykdom, som kan smitte til hunder og mennesker - men er ikke farlig. Verten dør ikke direkte av selve skabben. Det som kjennetegner en skabbrev er at den har klødd av seg hele pelsen, og fryser ihjel i løpet av vinteren. Ikke noen vakker død. Harepest: Dette er en sykdom vanlig hos smågnagere, men kan også smitte over til mennesker. Folkeinstituttet sier at den europeiske varianten ikke er regnet som å være dødelig for mennesker, i motsetning til den amerikanske. Man kan jo også spekulere i at Svartedauden kom av overpopulasjon. Ærlig talt så forstår jeg ikke hvorfor man ønsker å kaste vekk enorme mengder matressurser i en verden hvor det er alt for lite mat til alle. Sløseri av verste sort, vil jeg kalle det. 3 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Og tenk på de som har glede av selve jakten. Like sterkt som du gruer deg, gleder de seg til å delta i en sunn naturlig del av livet. De gjør kanskje ikke noe samfunnsmessig viktig, men de gjør ikke noen skade heller. Ta dyrevern på alvor, men fokuser på dyr som misbrukes og lider. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Sel sprer parasitter som gir en langsom og smertefull død for ekstremt mange fisk. Dog ikke glem at mange (fiskere) driver propaganda mot sel, fordi de ser den som en konkurrent. "selen spiser opp all fisken" - "selen som er skyld i at det er lite fisk i fjorden" Sannheten derimot er at det er kommersiell overfiske som er årsaken og har skapt ubalanse. 1 Lenke til kommentar
The impossible dream Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Som sagt, jeg trenger ikke å forsvare mine meninger om dette. Det var ikke hensikten med innlegget mitt. Jeg ville se hva andre mener. Og om det hadde vært mulig har jeg heller ingen interesse av å forandre andres oppfatning om noe tema. Alt jeg ønsket med dette innlegget var å se hva andre mener omring dette, og hensikten er allerede oppnådd. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Beklager Mr.M men dette har du ikke peiling på. Da til en fjord med mye sel og forsøk å få deg et skreimøljemåltid. Når du først får skrei finner du fort ut at du helst ikke vil ha den på middagsbordet. Innvoller stappfulle av parasitter. Levra er uapetittelig selv om parasittene drepes i kokingen. Fisken er mager og tydelig syk. Grunnen til at du hører sånt fra fiskere er fordi de ser de stygge effektene av sel hver dag. Hvorfor tror du at baristaen over gata eller innlandsbonden ikke nevner problemet? - De har ikke peiling, bryr seg ikke, eller tenker ikke på det i hverdagen. Fiskebestandene kan være sunne og gode generelt, men ødelagt lokalt av sel i bestemte fjorder. Overfiske fører til generelt dårlige bestander, ikke lokalt. Mr.M, dette har du åpenbart ikke peiling på. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå