Gå til innhold

Diskusjon rundt økologisk mat/drikke

Anbefalte innlegg

Jeg var av oppfattelsen at økologisk mat/drikke generelt er dyrere enn "u-økologisk". Nå har jeg dog bitt meg merke i at Tine Lettmelk er 1 krone dyrere enn Tine Økologisk Lettmelk. Så nå kjøper jeg heller det. Noen andre matvarer /drikkevarer som er billigere i form av økologisk? Det er på tide at Norge får øynene opp for økologisk. Mange fordeler ved det, både for miljøet og deg selv. Sjekk www.okologisk.no for fordeler og fakta!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er sagt selger Rema økologisk havregryn betydelig billigere enn vanlig.

Da er du heldig i såfall. På de lokale Rema-ene her i byen er økogrynene nesten dobbelt så dyre.

Spiser selv så mye økologisk som mulig. Dyrere? Ja, litt. Løser det med å spise betraktelig mindre kjøtt enn vanlig. Funker greit, også blir jo kjøttet mye mer spennende når man først spiser det.

Om det er sunnere enn "konvensjonell" mat eller ikke vil jeg ikke ta stilling til, men er ikke fan av at all verdens sprøytemidler sprøytes ut her og der. Kan godt være det ikke er så farlig, men bedre føre var.

"Vi" har ikke sprøytet lenge nok til å virkelig se effekten av det, tror jeg.

Hva økoting fra u-land angår, så er de ofte fair trade, samtidig som arbeiderene som antageligvis ikke har mye kunnskap om hvordan man skal håndtere sprøytemidler slipper å bli eksponert for det.

Dyreholdet er også bedre på økologiske gårder og jeg foretrekker dyreprodukter fra dyr som har levd et relativt fint liv.

Lenke til kommentar

Dyrere og dyrere .. Tja, en krone her og en krone det, men stadig er det slik at gjennomsnittsnordmannen bruker kun ca 11% av lønna si på mat. Dette er blant verdens laveste, og for noen tiår siden lå vi rundt 40% selv. Våre foreldre hadde langt dyrere mat enn oss. Samtidig har vi tidenes høyeste kjøpekraft. Vi har råd til økologisk dyrket mat ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare for å sette det på spissen:

Om du var kannibal, hvem ville du spist, et menneske som har ligget på sykehus og mottatt medisiner og intravenøs næring hele sitt liv, eller en som hadde vokst opp under naturlige omstendigheter og brynt seg på livets motstand?

(Leste dette en eller annen plass på nettet, tenkte å dele det her)

Lenke til kommentar

Nei, økologisk er ikke bedre for miljøet eller har bedre mat kvalitetmessing. Det er veldig mer nyansert enn det og emnet i seg selv er stort.

Agrikultur-rapporter viser jo dette og det er som forventet når konvensjonell jordbruk har en del flere strenger å spille på. Med det sagt så er det ønskelig at flere kan dyrke kortreist; dvs i vår egen hage om man har mulighet til det. Hadde det vært mulig å brødfø verden på eldre metoder, så hadde man gjort det men per dags dato så er det romantiske grunner for å velge økologisk og frykten for "skumle skumle pesticider" (sprøytemidler) er overdrevet. Samme gjelder jordsmonnet hvorav sistnevnte er et generelt problem og avhenger fra sesong til sesong. Resistens er/har/kommer til å bli et problem for alle felter.

Når det kommer til sprøytemidler/ pesticider så inneholder økologisk selvsagt også dette, disse er også syntetiske og forskjellen er at disse derimot er "natur-identiske". Med andre ord er ikke økologisk fritt for dette og listen over hva som er tillatt er relativ lang. Noen av disse er i tillegg verre for lokalområdet og krever mer innsats for verre virkning. Økologisk.no og fått det påpekt at reklamen slik det står fremstår som uheldig og spiller på befolkningens uvitenhet. Dette er om noe temmelig kynisk. Det er ganske så imponerende at 2% av verdens agrikultur produserer nok mat for å fø verdens befolkning 3 ganger. Dessverre har man et horribelt distribusjons-problem og et vannvittig krav fra den vestlige befolkningen som skaper press på aktørene. (Fulle butikker, alltid ferske varer ++)

Personlig synes jeg at befolkningen har en tendens til å undervurdere vanlige risikoer innenfor mat-kontaminering og samtidig overvurdere mer sjeldne risikoer. Man bør heller være mer bekymret for mikrober enn restpartikler fra sprøytemidler. Denne samme befolkningen selvsagt er mer redde for E-stoffer enn å havne i bilulykker.

Og for å avslutte; At enkelte former for kreft er økt skyldes med ganske så stor sannsynlighet ikke pesticider da helt "naturlige" matvarer inneholder så mange flere potente karsinogener enn de som er syntetiske. Planter som vel som epler og poteter lager sine egne og vi spiser disse hver dag. Dette er også utgangspunktet vårt når man på nasjonal plan lager retningslinjer for hvor mye man tåler. For make no mistake; statelige etater som f.eks mattilsynet har befolkningen som arbeidsgiver.

Personlig bryr jeg meg svært lite hva folk velger; om man ønsker å velge økologisk velg gjerne det. Andre kan igjen velge konvensjonelt. Det er ikke noe fasit her for rett eller galt men igjen; økologisk baserer seg på romantiske prinsipper.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bare for å sette det på spissen:

Om du var kannibal, hvem ville du spist, et menneske som har ligget på sykehus og mottatt medisiner og intravenøs næring hele sitt liv, eller en som hadde vokst opp under naturlige omstendigheter og brynt seg på livets motstand?

(Leste dette en eller annen plass på nettet, tenkte å dele det her)

Nei, dette er feil.

Det blir som å velge mellom ett menneske som har fått i seg næring og beskyttelse imot ett menneske som ikke har blitt passet på, og som ikke har fått beskyttelse.

Så klart ville jeg ha spist det mennesket som så sterkest ut! Dermed velger jeg konvensjonelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...