Gå til innhold

Studielån og faktiske konsekvenser

Anbefalte innlegg

Ok.

Har nå over lengre tid gått og ergra meg over dumme valg og bortkasting av studiekroner, da på ting jeg ikke fant særlig interessant. Føler nå at tiden er inne for å faktisk komme meg tilbake i studielivet, på tross av et utestående studielån på 120k.

Uten å ha noen mer bestemt holdning til hva jeg eventuelt vil studere, er jeg allikevel sikker på at å komme seg en tur ut av Norge hadde vært helt ypperlig.

Det jeg igrunn lurer på er hvorvidt det er en klok avgjørelse av meg å tilegne meg ytterligere 250-350 tusen i studiegjeld.

Jobbmuligheter senere i livet til tross, hvor lur er denne avgjørelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjeld er aldri positivt uansett hvordan man vrir og vender på det. Men, nå har studielån som rykte på seg å være det beste lånet man kan ha.
Hadde jeg vært deg ville jeg i det minste satt meg mål om å få fullført en grad innen et studie. Det å bare studere for å studere og ende opp med 250 - 350K i gjeld syns jeg er bortkastet.

Lenke til kommentar

Jeg ville unngått det om mulig.

Jeg ville i alle fall vært veldig bevisst på valg av studier, undersøkt jobbmarked, startlønn og lønnsprogresjon i ønsket yrke før jeg startet på studiene. Samt en vurdering av hvor viktig det er for deg generelt sett, altså, om det er "drømmejobben" du da kan få og det du VET med sikkerhet at du vil drive med resten av livet, og som er umulig å drive med uten den dyre utdannelsen.

Alternativt ville jeg vært kreativ og funnet mulighet for å ta ønsket utdannelse og jobbe ved sidenav, samt leve billig og ikke ta lån. Jobb kan du ha i utlandet også. Kanskje studere deltid, bruke litt lenger tid, men finansiere studiet med jobb ved sidenav.

Ja takk begge deler er vel det beste du kan oppnå. Bedre utdannelse, gratis, finansiert med jobb ved sidenav. Men igjen, bare hvis du VET det fører deg dit du virkelig vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Gjør det du føler for! Det er ikke lurt å sette seg ukritisk i gjeld. Det er heller ikke lurt å utsette noe man alltid har hatt lyst til siden man bare lever en gang. Om du har av den typen som tenker økonomi i absolutt alt du gjør er jeg redd du kommer til å føle at livet bortkastet en vakker dag. Det er ingen vits med penger på bok når livet tar slutt. Forhåpentligvis er dette mange år til så det blir en vurderingsgreie du må gijennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...