Gå til innhold

Test: Asus Radeon R9 290 DirectCU II OC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du tuller nå, eller?

Enten vannkjøler man, eller så kan man like så godt drite i det? :wallbash:

Nei, jeg tuller ikke. Kortet mitt rekker litt i overkant av 400w på maks, og det er klart at en luftkjøler er ikke særlig effektiv til å bli kvitt så mye varme. Egentlig er ALLE luftkjølere på high-end kort underdimensjonert, for de fleste kort vil alltid ligge med ca 60-80 grader på full last. Det sier seg selv at er man interessert i at kortet ska vare lenger, at man skal unngå å høre en jetmotor-lyd i kabinettet så må man ty til vannkjøling.

Det er for øvrig flere ulemper med vannkjøling som du ignorer:

- Man sier opp retten til all garanti på varene man skifter kjøler på, samt at man selv er ansvarlig for eventuelle lekkasjer og feil som kunne skje. Dette er noe de fleste forbrukere ikke ville gjort.

- Om man allerede har kabinetter med liten plass eller ikke har plass til å skaffe seg store kabinetter så er det ikke sjans om at man kan montere opp en full vannkjølingsloop (selv om man kan plassere pumpe og reservoar i 5.25 bay)

- Sist og ikke minst det er ekstremt dyrt. Jeg har vurdert tanken på et slikt system lenge men om man skal ha et ordentlig system så må man punge ut med rundt 3000kr og dette er som regel en ekstra utgift de fleste ikke ville lagt inn i en PC.

At det er økonomisk kostbart det har jeg aldri benektet eller påstått det motsatte, så å snakke om det blir redundant. Angående brudd av garanti - det har du rett i så der har jeg ingenting å legge til annet enn ja det er en risiko man aksepterer. Men det gjelder også overklokking - noe som langt flere enn de som bruker bannkjøling driver med - så aksept for risiko innenfor gaming PC og produsentgaranti er noe som har gått hånd i hånd i mange år, så på denne måten er ikke vannkjøling noe mer ektrem risiko enn andre ting.

Men angående kabinett - der bør du tenke deg litt om. Fere kabinetter i midi-format (jeg har Corsair) er laget spesielt med tanke på en opsjon for vannkjøling.

Mitt kabinett er designet til å bruke enten 2x120 eller 2x140 kjølere, jeg har den første og den kvitter seg med ca 600 watt varme uten noe problem. Det eneste som da gjør kabinettet trangt er egentlig slanger, men det er uansett ALLTID plass til de, selv i de veste tilfellene. Og så lenge man får lokket på kan man egentlig gi blaffen i hvor trangt det er. Lekkasjer er noe jeg har ikke kjentskap til, selv etter å ha bygget 2 systemer med vannkjøling. Husk at vannkjølingssytem er så å si trykkløse (vi snakker om noen få millibar med trykk generert av pumpen) så det skal ekstremt lite til for å få alt tett, og vet man ikke "oppskriften" på det så har man mange fora til hjelp og mange komponenter er hvis ikke idiotsikre - så i alle fall ganke enkle å skru sammen uten at det lekker.

Dette er den 4'de gaming pc'en jeg har bygd sammen, og bortsett fra den ekstra konstnaden med vannkjøling så har jeg kun hatt fordel av det, og anbefaler det på det varmeste.

Og angående dyre kort, slik som mitt 7990 vs midt-på-treet kort: ytelsesmessig er den en av de mest lønnsomme i så å si krone per FPS forhold, sammenlignet med andre. Ja det er vannvittig dyrt (7k nok), men derimot er den helt up to the task selv med nyeste spill, selv etter at den er ikke lenger på markedet, og kommer til å være god for alle spill for ca de neste 2 år, og med ca 40 grader ved full last kontra 80 med stock kjøler sikrer jeg faktisk at den lever såpass lenge og enda mer.

Lenke til kommentar

Flaut da. Virker som 780 yter langt bedre på samme klokkefrekvens, og det er ikke reelt å sammenligne et ikke-klokket 780 med et overklokket R290.

Hvis du leste konklusjonen godt ser du at overclocken ikke ga noe stort utslag ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kjører mine to GTX780 Zotac med stock OEM kjøler på 1203 Mhz Core og +350 på Mem .. har lagt inn så de blåser litt raskere opp på 100% en standard, så klarer de å holde den boost hastigheten. Spiller med headset, hører ikke viftene anyway ;)

De kosta 3595 på superweekend @ komplett for snart 2 mnd siden, det var en sykt god pris den gang! koster jo enda nesten 4k pr stykk

Lenke til kommentar

Du tuller nå, eller?

Enten vannkjøler man, eller så kan man like så godt drite i det? :wallbash:

Nei, jeg tuller ikke. Kortet mitt rekker litt i overkant av 400w på maks, og det er klart at en luftkjøler er ikke særlig effektiv til å bli kvitt så mye varme. Egentlig er ALLE luftkjølere på high-end kort underdimensjonert, for de fleste kort vil alltid ligge med ca 60-80 grader på full last. Det sier seg selv at er man interessert i at kortet ska vare lenger, at man skal unngå å høre en jetmotor-lyd i kabinettet så må man ty til vannkjøling.

- Man sier opp retten til all garanti på varene man skifter kjøler på, samt at man selv er ansvarlig for eventuelle lekkasjer og feil som kunne skje. Dette er noe de fleste forbrukere ikke ville gjort.

- Om man allerede har kabinetter med liten plass eller ikke har plass til å skaffe seg store kabinetter så er det ikke sjans om at man kan montere opp en full vannkjølingsloop (selv om man kan plassere pumpe og reservoar i 5.25 bay)

- Sist og ikke minst det er ekstremt dyrt. Jeg har vurdert tanken på et slikt system lenge men om man skal ha et ordentlig system så må man punge ut med rundt 3000kr og dette er som regel en ekstra utgift de fleste ikke ville lagt inn i en PC.

At det er økonomisk kostbart det har jeg aldri benektet eller påstått det motsatte, så å snakke om det blir redundant. Angående brudd av garanti - det har du rett i så der har jeg ingenting å legge til annet enn ja det er en risiko man aksepterer. Men det gjelder også overklokking - noe som langt flere enn de som bruker bannkjøling driver med - så aksept for risiko innenfor gaming PC og produsentgaranti er noe som har gått hånd i hånd i mange år, så på denne måten er ikke vannkjøling noe mer ektrem risiko enn andre ting.

Men angående kabinett - der bør du tenke deg litt om. Fere kabinetter i midi-format (jeg har Corsair) er laget spesielt med tanke på en opsjon for vannkjøling.

Mitt kabinett er designet til å bruke enten 2x120 eller 2x140 kjølere, jeg har den første og den kvitter seg med ca 600 watt varme uten noe problem. Det eneste som da gjør kabinettet trangt er egentlig slanger, men det er uansett ALLTID plass til de, selv i de veste tilfellene. Og så lenge man får lokket på kan man egentlig gi blaffen i hvor trangt det er. Lekkasjer er noe jeg har ikke kjentskap til, selv etter å ha bygget 2 systemer med vannkjøling. Husk at vannkjølingssytem er så å si trykkløse (vi snakker om noen få millibar med trykk generert av pumpen) så det skal ekstremt lite til for å få alt tett, og vet man ikke "oppskriften" på det så har man mange fora til hjelp og mange komponenter er hvis ikke idiotsikre - så i alle fall ganke enkle å skru sammen uten at det lekker.

Dette er den 4'de gaming pc'en jeg har bygd sammen, og bortsett fra den ekstra konstnaden med vannkjøling så har jeg kun hatt fordel av det, og anbefaler det på det varmeste.

Og angående dyre kort, slik som mitt 7990 vs midt-på-treet kort: ytelsesmessig er den en av de mest lønnsomme i så å si krone per FPS forhold, sammenlignet med andre. Ja det er vannvittig dyrt (7k nok), men derimot er den helt up to the task selv med nyeste spill, selv etter at den er ikke lenger på markedet, og kommer til å være god for alle spill for ca de neste 2 år, og med ca 40 grader ved full last kontra 80 med stock kjøler sikrer jeg faktisk at den lever såpass lenge og enda mer.

Det er ikke trivielt å få vannkjøling stille heller, pumper bråker, og de 400 wattene må kjøres ned med vannkjøling også.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sapphires Tri-X 290 er nok fortsatt det beste valget. Samme ytelse, samme temperatur, mindre støy og billigere pris.

Jeg finner billigste Sapphire R9 290 4GB TRI-X til 3699 kr inkl frakt og 290 DirectCU II OC til 3690 kr inkl frakt. Lurer på hva jeg skal velge av de to -_-

Lenke til kommentar

Jeg har selv et Asus DirectCU-kort, nærmere bestemt 780 Ti, og jeg kan definitivt si at det er så langt fra en jetmotor som det er mulig å komme.

Det er ikke noe problem å ha et kraftig entusiast-system med bare luftkjøling. Hvis du absolutt skal presse det de ekstra prosentene på overklokking så holder det kanskje ikke, men spørsmålet da er om ikke det du sparer på å overklokke billigere komponenter bare blir spist opp av større krav til kjøleløsning.

GPUer er designet for å kunne kjøre på ~80 grader, så jeg er ikke så veldig bekymret for levetiden. Jeg har så langt opplevd at ett skjermkort har dødd av alderdom, og det var et seks år gammelt 8800GT-kort som røk nylig.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tuller ikke. Kortet mitt rekker litt i overkant av 400w på maks

Så kortet ditt trekker mer enn hele maskinen i testen? (Hele tesmaskinen trekker 363Watt på maks load)

nessuno har et 7990, ikke et 290.

Lenke til kommentar

Synes det ikke blir rett å diskutere støynivå på high-end grafikkort. Har man investert såpass mye at man er virkelig interessert i å ha en kraftig maskin til gaming, bør man også investere i vannkjølt GPU, CPU og kanskje chipset.

Dette har mye med støy å gjøre, men enda mer med lavere temperatuere og ytelse (overklokking).

Har selv HD 7990 med vannkjøling fra EKWB, og temperaturene sev ved 100% last (eksempelvis ved bruk av BOINC) er aldri over 45 grader på GPU.

For øvrig enig med en del andre her, det er ikke nødvendigvis slik at entusiast komponenter bare blir kjøpt av de som kjører vannkjøling. Jeg forstår at du kanskje foretrekker det (og du har nok dine grunner), men det betyr ikke at alle andre burde gjøre det. Det som snakker mest i mot hva du sier er jo nettopp det at det eksisterer så mange forskjellige luftkjølte versjoner av skjermkort der ute, du kan da spørre deg selv om de i det hele tatt ville vurdert å produsere noe slikt om "alle" som skal ha disse kortene kommer til å bytte de ut med vannkjølingsblokker.

Man velger bare en "custom" vannkjølingsloop om man har mye penger til overs og allerede har mye kunnskaper rundt dette. Dette er ikke nødvendigvis sannheten med flertallet av gamers, noe som igjen kan sees på hvor populære kort som 280x og GTX 770 er, dette er kort som gir god ytelse for pengene og det er i denne prisklassen at de fleste befinner seg. Om folk så skulle finne på å øke budsjettet sitt litt så gjør de ikke det for å skaffe seg vannkjøling, men heller for å skaffe seg nettop ett av disse såkalte entusiastkortene. Det er heller ingen hemmelighet at folk vil ha en stille PC, da man vil høre det som utføres på PCen fremfor viftene på skjermkortet. Her kommer da mer effektive og stille fabrikkleverte kjølere inn i bildet og tilbyr en "bedre" hverdag uten bryet man kan få ved bruk av for eksempel vannkjøling.

Om jeg derimot skal se på saken slik som du gjør så kommer man jo også opp for store problemer ettersom det da ville vert veldig få som ville kjøpt disse skjermkortene og man hadde endt opp med økte priser (ettersom man ikke kan masseprodusere i samme skala lengre) samt at man ville stoppet utviklingen av skjermkort betraktelig, ettersom det rett og slett ikke ville være ett marked for dem lengre.

Det ble litt mye her, men så er det også så mye som kan sies at er feil med ditt utsagn. Det kan også stikkes hull i min utsagn, men jeg håper du forstår poenget mitt.

Veldig godt sagt!

Hvis jeg skulle kommet med et mulig lite motargument så er det:

Ja, det er dyrt, men du har vel gjenbruksmulighet? Levetiden på et vannkjølingssett vil være langt lengre enn CPU eller VGA. Så investeringskostnaden må sees opp mot forventet brukstid på vannkjølesettet.

Lenke til kommentar

Det er helt greit det, at du mener vannkjøling av high-end maskinvare er obligatorisk (nå kan en vel også diskutere hvordvidt et 7990 er high-end pr 2014), dog er det problematisk at du er så bastant i dine antagelser at du tråkker feil, med stil.

En temperatur på mellom 60 og 80 grader er null problem for dagens skjermkort, og med en god tredjepartskjøler er ikke argumentet om jetmotorlyd relevant.

Ser også at du i et annet innlegg ikke bar mener at ditt 7990 til 7000,- var meget lønnsomt mtp fps kontra pris, og at du, nok en gang meget bestemt, hevder at det vil kunne ta seg av alle nye spill også de neste to årene.

Virkelig?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, virkelig. Se ytelsestabellene, de forklarer alt. Det pluss evt innkjøp av nyere kort som man unngår med en en slik kort som har en "levetid" (med tanke på hva spill man skal spille) mye lenger.

Metro, Thief, MP3, etc alle kjører helt fint. Og nå er også Mantle på vei så det blir en vesentlig oppgradering av ytelse, helt gratis.

Valget mitt på innkjøpstiden var enten Titan som kostet pitte litt billigere og ytet 60% av hva 7990 yter, så valget ble ganske klart.

Hvis du er interessert finn HW sitt eget test av kortet, der kan du lese ganske klart at selv om kortet kostet mye, var det ytelsesmessig ganske "økonomisk".

Det er ikke trivielt å få vannkjøling stille heller, pumper bråker, og de 400 wattene må kjøres ned med vannkjøling også.

AtW

Egentlig ikke. Jeg har stor radiator, low-rpm vifter og pumpen har vibrasjonsdemping der den er montert. Eneste "klagen" jeg har er at det kan bli for varmt i rommet, men det har ingenting med vannkjøling å gjøre.

Jeg har heller ikke sett noen kort med afterarket kjølere som har mer stillegående vifter enn hva man kan kjøpe til radiatoren.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Hvor "low-RPM" er det snakk om? Essensen er at vamren må bort med vannkjøling også, enten fra radiatoren eller fra ribba på skjermkortet, man kan ha en gigantisk radiator, med de ulempene det følger med seg, men små radiatorer må viftene ha en viss hastighet. Og selv vibrasjonsisolerte svake pumper har hørbart støynivå i de fleste tilfeller.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette stemmer bare om man har et relativt nytt midi kabinett eller et bigtower. Om man derimot sitter med litt eldre kabinetter som fortsatt er veldig relevante med tanke på ytelse og utseende så må man ofte bytte ut kabinettet om man vil oppgradere til en vannkjølingsloop. Dette er også enda verre for de spillentusiastene som ikke har plass til midi kabinetter, og må ta til takke med mATX kabinetter og i noen tilfeller mITX kabinetter. Dette er kabinetter som de siste årene har fått en stor oppgang i popularitet og mITX støtter nå også montering av high end GPU.

Når det gjelder ytelse for pengene så er for øvrig 7990 ren skivebom. Det gir ekstrem ytelse, men det er langt i fra det beste for pengene (fra 7990 sin generasjon så fikk man best ytelse for pengene ved å kjøpe 7870 eller gtx660, og om man hadde enda mer å rutte med så gav gtx770 og 7950 enda litt mer ytelse (om enn litt mindre for pengene)).

Jeg fordømmer ikke kjøpene av slike kort heller tvert i mot, jo flere det kjøpes jo flere kan masseproduseres. Det er derimot ikke beste ytelse for pengene.

Det var uansett ikke dette jeg var ute etter å poengtere, jeg ville nemlig få deg til å se en hypotetisk situasjon der bare entusiaster med penger og motet for vannkjøling kjøper de dyreste kortene (da henviste jeg egentlig til R9 290X og 780Ti, og ikke Titan). Om man ser for seg en slik situasjon så vil man nemlig ikke kunne masseprodusere kortene i samme skala, noe som igjen ville økt prisen betydelig. _En annen konsekvens kunne vert at de ikke så poenget i å produsere dem ettersom "ingen" ville ha dem, og man ville fått en betraktelig tregere utvikling av ytelsen (ettersom gjennombrudd ofte dukker opp i toppmodeller først). Dette var uansett bare for å sette ting på spissen fremfor annet.

Veldig godt sagt!

Hvis jeg skulle kommet med et mulig lite motargument så er det:

Ja, det er dyrt, men du har vel gjenbruksmulighet? Levetiden på et vannkjølingssett vil være langt lengre enn CPU eller VGA. Så investeringskostnaden må sees opp mot forventet brukstid på vannkjølesettet.

Det stemmer at vannkjøling er en investering i samme forstand som et kabinett eller en god PSU. Likevel så trenger man også å bytte GPU blokk hver gang man også bytter GPU, og en slik vil koste deg rundt 7-800kr. Dette gjelder selvfølgelig bare om man har heldekkende GPU blokk, men om man velger å kjøle VRM og ram ved bruk av vifte så faller litt av poenget med vannkjølingen bort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flaut da. Virker som 780 yter langt bedre på samme klokkefrekvens, og det er ikke reelt å sammenligne et ikke-klokket 780 med et overklokket R290.

Hvorfor er det flaut? Du får sammenligne prisene på dem også da.

Jepp, og du kan konkludere med at 780 er et bedre kjøp. Varmeutvikling er ikke-eksisterende i samme grad og er noe kjøligere. Enkelt valg.

Lenke til kommentar
Hvor "low-RPM" er det snakk om? Essensen er at vamren må bort med vannkjøling også, enten fra radiatoren eller fra ribba på skjermkortet, man kan ha en gigantisk radiator, med de ulempene det følger med seg, men små radiatorer må viftene ha en viss hastighet. Og selv vibrasjonsisolerte svake pumper har hørbart støynivå i de fleste tilfeller.

Du er nok på helt ville veier her og snakker om noe du har tydeligvis ikke peiling på. "gigantisk" radiator vil bety mindre hastighet på luftstrømmen ved samme masse som kreves å få kjølt vannet med. Det er bare en fordel! Jeg har 2x120 radiator og angret på at jeg ikke kjøpte 2x140

"små" radiator viftene finnes ikke, det minste (på mer eller mindre gode system) er 120mm og oppover.

Ang vibrasjon - jeg hadde tidligere ei Zalman pumpe som man kunne bokstavelig talt ikke høre, og den fra EKWB er ikke så verst heller. Faktisk kommer mesteparten av støyen fra HDD (som jeg bruker til lagring) og PSU hvis den må av og til kjøre sine vifter på maks for å kjøle seg ned, men dette er ikke noe jeg har kontroll over.

Viftene jeg har kan du leser om her. Jeg har to slike, som ved "vanlig" gaming er satt til 1/2 av spec RPM, og kjører for fullt ved BOINC e.l.

Og husk - 21 db er MUSESTILLE og som sagt kjører jeg på halv RPM mesteparten av tiden.

Til de som mener at det blir "plagsomt" å ha midi-tower, eller har ikke mulighet å ha midi-tower.... vel da går slike påstander langt over streken synes jeg. Skal du ha gaming pc - må du kjøpe kabinett som passer. Mange midi tower idag er laget med vannkjøling som opsjon, og har stor grad av modularitet. At man ikke har noe bedre kabinett enn noe fra 2005 kan jeg ikke hjelpe noe med. At man velger mikroskopiske kabinetter under midi-størrelse... vel, det er deres valg, men det er ikke det rette valget IMHO. Man vinner absolutt ingenting ved å ha en for liten kabinett på en stasjonær gaming maskin.

Det jeg er nesten sikker på er at å komme i nærheten av hva jeg har av temperatur må man ha kobberkjølere som er så tunge at det er rett før de river komponentene ut av PCB'ene, eller ha så mange vifter at støynivået må godkjennes av en lokal luftfartsmyndighet.

Lenke til kommentar

Du er nok på helt ville veier her og snakker om noe du har tydeligvis ikke peiling på. "gigantisk" radiator vil bety mindre hastighet på luftstrømmen ved samme masse som kreves å få kjølt vannet med. Det er bare en fordel! Jeg har 2x120 radiator og angret på at jeg ikke kjøpte 2x140

"små" radiator viftene finnes ikke, det minste (på mer eller mindre gode system) er 120mm og oppover.

Ang vibrasjon - jeg hadde tidligere ei Zalman pumpe som man kunne bokstavelig talt ikke høre, og den fra EKWB er ikke så verst heller. Faktisk kommer mesteparten av støyen fra HDD (som jeg bruker til lagring) og PSU hvis den må av og til kjøre sine vifter på maks for å kjøle seg ned, men dette er ikke noe jeg har kontroll over.

Viftene jeg har kan du leser om her. Jeg har to slike, som ved "vanlig" gaming er satt til 1/2 av spec RPM, og kjører for fullt ved BOINC e.l.

Og husk - 21 db er MUSESTILLE og som sagt kjører jeg på halv RPM mesteparten av tiden.

Til de som mener at det blir "plagsomt" å ha midi-tower, eller har ikke mulighet å ha midi-tower.... vel da går slike påstander langt over streken synes jeg. Skal du ha gaming pc - må du kjøpe kabinett som passer. Mange midi tower idag er laget med vannkjøling som opsjon, og har stor grad av modularitet. At man ikke har noe bedre kabinett enn noe fra 2005 kan jeg ikke hjelpe noe med. At man velger mikroskopiske kabinetter under midi-størrelse... vel, det er deres valg, men det er ikke det rette valget IMHO. Man vinner absolutt ingenting ved å ha en for liten kabinett på en stasjonær gaming maskin.

Det jeg er nesten sikker på er at å komme i nærheten av hva jeg har av temperatur må man ha kobberkjølere som er så tunge at det er rett før de river komponentene ut av PCB'ene, eller ha så mange vifter at støynivået må godkjennes av en lokal luftfartsmyndighet.

Jeg ser ikke helt hvordan det du sier er uengi med min påstand? Jeg sa man kan klare seg med mindre flow, men da må man ha en stor radiator, med de ulempene de fører med seg. Har selv zalman pumpe forøvrig, en pumpe som er hørbar. 700 rpm er ok, men det er ikke så stress å få en skjermkortkjøler som klarer seg med 700 rpm på 120mm-vifter (meddet mener jeg at en god luftkjøler kan kjøle ganske kraftige kort med 120mm på 700 rpm), men det er litt hardere på de aller heftigste effektmonstrene. 21 dB er ikke alltid musestille nok.

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel ikke et spørsmål om din maskin er stille/nedkjølt eller ei, men heller at ikke alle er klare for vannkjøling. Jeg er helt for ett vannkjøltingsoppsett, men det å si at man må ha miditower (eler større) samt bigtower for en god gaming maskin er bare vås. Det er kanskje dette du setter som standard, men det betyr ikke at alle andre setter det som standard, det hele detter uansett tilbake på din påstand om at støynivå på luftkjølte skjermkort er irrelevant. Som flere, inkludert meg har sakt så er det ikke en nødvendig sammenheng mellom gaming og vannkjøling. Disse skjermkortene er produsert for å tilfredsstille massene med fabrikkoverklokk og en kjøler som holder et adekvat støynivå samtidig som den passer på at kortet holder en temperatur innenfor spesifikasjonene. Om du derimot vil snakke om overkokking så kan jeg være enig i at det trengs større kjølere til for å få noe merkbar ytelse uten å smelte kortet. Det er derimot en marginal andel av kjøperne som kommer til å gjøre dette, så om det virkelig var dette du har ment hele tiden så burde du spesifisert dette.

Personlig er jeg stor fan av vannkjøling, men en tankegang som påstår at alt annet er dritt den hører ikke hjemme noen plass (det samme gjelder kabinettstørrelse). Det eksisterer nemlig folk der ute som har andre behov enn deg, men samtidig har lyst til å spille de siste spillene på max innstillinger (slik der er ment å spilles). Vannkjøling er for øvrig den beste måten å kjøle komponenter på om man vil holde mye effekt under lav temperatur på et stille nivå (foruten fasekjøling og tørris da).

Det jeg for øvrig tror at ATWindsor referer til er dybden og finnetettheten på en radiator (gjerne rette meg om jeg sier feil her ATWindsor), har man for eksempel en 12cm radiator som er 10 cm dyp så trenger man temmelig høyt statisk trykk på viftene for å fjerne varmen, og de fleste vifter med slikt høyt statisk trykk er svært bråkende. Det er selvsakt alternativer slik som Noctua NF-F12 og Scythe Gentle Typhoon (ser du har Gentle Typhoon), og om man kombinerer noe slik så får man selvsakt svært god kjøling ved et lavt støynivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...