Gå til innhold

[Løst-ish] Konvertere flac til mp3, hvor mye plass?

sevs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig varierende på hvilken type musikk det er og sampling-rate.

10% til 25% (som dekker både ditt og mitt estimat) av størrelsen til FLAC er ikke feil. Det er en røff estimering, da det er veldig vanskelig å finne ut hvor mye som kan komprimeres.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Gavekort: 320Kbit MP3 er CBR (constant bitrate), så det er absolutt ikke noen annen variabel enn sanglengde som avgør filstørrelse. 30 sekunder sang i FLAC (uavhengig av hva slags komprimering/bitrate) konvertert til 320Kbit MP3 er 9600Kbit/1200Kbyte.

Lenke til kommentar

"Normale" FLAC-filer, som jeg nevnte i førsteposten min, ligger på 900-1100Kbit/s i snitt. Om vi tar det til følge så stemmer det jeg har skrevet hele veien. Om du tenker på "hi-rez" >48Khz, 24bit så stemmer ditt regnestykke bedre, men det er ikke normalen blandt FLAC.

For enkelhetens skyld kan du jo sammenligne en FLAC-fil på 1100Kbit/s i snitt, og en MP3-fil på 320Kbit/s CBR og fortelle meg hvor stor differansen er i prosent? :)

Lenke til kommentar

"Normale" FLAC-filer, som jeg nevnte i førsteposten min, ligger på 900-1100Kbit/s i snitt.

Jeg tror det er der problemet ligger. Vi driver å flisespikker på noe ingen av oss kan si sikkert, og jeg baserer mine utregninger på et helt annet FLAC-bibliotek enn det du har. Det er derfor jeg sier at det varierer på typen musikk.

Min samling av klassisk musikk har en samplerate på 98KHz og 2200-2800Kbit/s. Jeg har electronica på 48KHz og snitt på 2000Kbit/s og 44,1KHz rock på 1100Kbit/s. Jeg har til og med FLAC-sanger på 500Kbit/s. Når disse blir konvertert til MP3 så blir de relativt like i størrelse, men komprimerings-forholdet mellom min symfonimusikk på 2800Kbit og Tool-sanger på 500Kbit/s vil forsatt være forskjellig om begge sangene ender opp på en konstant bitrate på 320.

Poenget mitt er at det er vanskelig å estimere hvor stort det blir. Det blir helt sikkert ikke ti ganger mindre slik som jeg sa, men "your guess is as good as mine".

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...