Gå til innhold

[Løst] Program til å justere lydkvalitet

Anbefalte innlegg

Hei!

Mulig jeg er i feilt kategori, men til siste instans er det programvare jeg er ute etter, så besluttet å poste her.

Lurer på om det er noen gode (helst gratis) program som kan tweeke lyden til et standard hovedkort som hardwarekilde for lyd?

Skjønner at under alle omstendigheter burde jeg bare kjøpt et nytt lydkort med USB-tilkobling, men orker ikke dra på det, flytter mye rundt på bærbaren.

Noen forslag? Eller vil jeg bare gjøre vondt verre ved å prøve å justere på egen hånd?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I windows kan du velge samplingsfrekvens/bitdybde, og om lydkortet støtter det, ha på forbedrelser som Equalizer, lydstyrke utgjevning, virtualisering, subwoofer osv..

Men du tenker på noe mer utover dette?

I så fall har jeg ikke peiling. Tror ikke du får tak i noe utvidet funksjonalitet uten nytt lydkort eller en ny driver med slik støtte lagt til.

Lenke til kommentar

Jeg kikket litt på det, men var egentlig ikke nok funksjoner til å endre lydbildet signifikant.

Bruker et bra headset så tenkte å få frem litt tydeligere lydbilde, men jeg må vel bite eplet og invistere i lydkort om jeg ønsker å forbedre det. Ville bare høre om det var noen som hadde noen erfaringer med det, for det er ikke nødvendigvis kvaliteten på lyden jeg ønsker å endre, bare det at på noen album kunne jeg tenkt meg litt "dypere" lyd..

Lenke til kommentar

Jeg kikket litt på det, men var egentlig ikke nok funksjoner til å endre lydbildet signifikant.

Bruker et bra headset så tenkte å få frem litt tydeligere lydbilde, men jeg må vel bite eplet og invistere i lydkort om jeg ønsker å forbedre det. Ville bare høre om det var noen som hadde noen erfaringer med det, for det er ikke nødvendigvis kvaliteten på lyden jeg ønsker å endre, bare det at på noen album kunne jeg tenkt meg litt "dypere" lyd..

Jeg aner ikke hva du mener med dypere lyd, men det er ikke nødvendigvis flere justeringsmuligheter med et bedre lydkort. Forskjellen ligger i kvaliteten på lyden som sendes ut, ikke antallet instillinger. Om du vil ha et annet lydbilde må du justere det i avspillingsprogrammet.
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva du mener med dypere lyd, men det er ikke nødvendigvis flere justeringsmuligheter med et bedre lydkort. Forskjellen ligger i kvaliteten på lyden som sendes ut, ikke antallet instillinger. Om du vil ha et annet lydbilde må du justere det i avspillingsprogrammet.

Equalizer kan gi deg dypere lyd, om du synes det er en for flat kurve til vanlig. Men på en del integrerte lydkort så er ikke begrensningen funksjonen, men at den rett og slett ikke klarer å levere mer trøkk i dypere områder.

Hvis lydkortet ikke har støtte for slikt i maskinvare, så kan man sikkert gjøre visse justeringer i avspillingsprogrammet, men da vil lyden raskt bli veldig forvrengt. (tar du over 100 % lydnivå i VLC så vil du raskt høre lyden bli vanvittig dårlig)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller i all hovedsak av med wimp, de har god lydkvalitet på det meste av musikken, og om jeg kjøper lydkort med trøkk i, som dere sier, så går jeg vel over til Wimp HiFi.

Med dypere lyd mener jeg vel at lyden er noe flat. Men har vel egentlig fått svar på mine bange anelser om at det i utgangspunktet ikke er mye håp for å "tweeke" et integrert lydkort.

Og med svarene gitt her så skjønner jeg vel at det jeg trenger er et lydkort som sender ut lyd med bedre kvalitet.

Takk.

Lenke til kommentar

Hvis lydkortet ikke har støtte for slikt i maskinvare, så kan man sikkert gjøre visse justeringer i avspillingsprogrammet, men da vil lyden raskt bli veldig forvrengt. (tar du over 100 % lydnivå i VLC så vil du raskt høre lyden bli vanvittig dårlig)

Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre. Skru opp volumkontrollen i Windows isteden. Lyd blir alltid dårligere når den skaleres opp.

Spiller i all hovedsak av med wimp, de har god lydkvalitet på det meste av musikken, og om jeg kjøper lydkort med trøkk i, som dere sier, så går jeg vel over til Wimp HiFi.

Ifølge her så funker ikke hifi på windows: https://wimp.zendesk.com/entries/23020208-Hvilken-lydkvalitet-har-WiMP-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...