Gå til innhold

WD Raptor brukt i Raid 0

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å sette opp ett software raid 0 med to stk WD Raptor 1TB disker i min pc, os-et skal ligge på disse diskene. Jeg har sett at det ikke anbefales å ha vanlige disker i et raid oppsett, men i stedet bruke disker spesielt beregnet for raid, som f.eks WD Enterprise serie som er beregnet for 24x7 bruk og har TLER funksjonalitet. Hvordan vil Raptor fungere i et slikt oppsett, er det noen grunn til at det skulle bli noen problemer med disse diskene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TLER betyr at hvis noe er galt med en disk, så sier den i fra om det og gir opp etter en stund, i stedet for å bruke opp til ubegrenset tid på å forsøke å fikse det. Tanken er at RAID-kontrollere gir opp harddisker om de ikke svarer på en stund, og det kan være bedre å gi de et svar nokså fort (selv om svaret er "beklager, den sektoren er uleslig"). Det er nyttig i digre arrays, men såvidt jeg har forstått har det lite å si på hjemme-skala - software-RAID og billige kontrollere bryr seg ikke i samme grad. (Og i RAID-0 er alle data som ikke kan leses fra disk tapte, siden det bare er én kopi - det kan være bedre å la disken prøve så hardt som mulig å hente de frem.)

Raptorer er et tradisjonelt valg for denslags, og de bør fungere fint. På den annen side: For prisen av to raptor/1TB-disker kan du kjøpe en 750GB SSD som vil være klart raskere; legg på litt til for en 1TB-disk. Det er mindre enn de 2 TB du ville fått med raptorene, men likevel.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at hastigheten, da særlig på random, vil fortsatt være langt lavere enn på en hvilken som helst SSD. Men jeg har ikke behov for den aller største hastigheten, så synes forsåvidt det er greit nok. Jeg ønsker å få noe midt i mellom SSD og vanlig HDD når det gjelder hastighet og pris per GB. Prisen havner vel sånn ca på omlag halve av SSD per GB, mens hastigheten blir lavere enn halve hastigheten på en SSD, i allefall på random/små filer les. Har også rett og slett lyst til til å leke meg litt med dataen, se hvordan ting fungerer :tease:

En ting til, har ikke satt opp raid før, dette er på en maskin som allerede kjører på en enkelt disk. Er det bare å sette inn den andre disken og så gå inn i Windows diskbehandling og sette opp begge diskene i raid 0 så ordner Windows det hele slik at jeg ikke må installere os og alt på nytt? Kjører W7 64bit.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å teste med et par gamle disker jeg har satt opp i raid 0. Fikk satt opp raidet med windows, men hvordan får jeg klonet os-et fra systemdisken over på raidet? Er det i det hele tatt mulig eller må jeg installere på nytt direkte i raidet?

Lenke til kommentar

Nå har jeg googlet dette, og det ser ut som det er veldig vanskelig å overføre os til et raid, i allefall et softwareraid. Hadde jeg hatt intel rapid storage på dette hovedkortet ser det ut som jeg kunne ha satt inn en ekstra disk og så brukt intel rapid storage kontrollpanel til å slå denne disken sammen med systemdisken i et raid 0 eller 1 og os-et ville automatisk blitt fordelt på diskene. Vet ikke om dette også hadde latt seg gjøre med f.eks et raid 5.

Har en annen ny maskin med Z87 brikkesett som har intel rapid storage. Skal forske litt mer på den maskinen senere, men har den ikke her nå.

Innspill mottas med takk! :)

Lenke til kommentar

Som du har funnet ut - windows er ikke det enkleste OSet å flytte. Den anbefalte løsningen er å installere windows på nytt; jeg er ikke sikker på om windows-installeren lar deg sette opp software-RAID0 som OS-disk (men det går an å teste). Hvis du kan sette det opp i kontroller-BIOSen så windows ser det som en enkelt disk er det enklere, ja; jeg vet ikke hva som er raskest. (Intel sine RAID-løsninger på vanlige hovedkort er uansett mest software, så det er ikke gitt at det er raskere.)

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Dette hovedkortet har en B85 chip og har ikke støtte for raid, derfor kun windows raid eller en ekstern pcie kontroller tror jeg. Har ikke lyst å reinstallere alt heller. Begynner å innse at det faktisk ser vanskelig ut å få os-et over på raid. En ting jeg kunne gjort, bare for å vite om det går an, er å ta ut os-disken og se om windows lar seg installere på de to diskene jeg nå har satt opp i raid med windows. Orker ikke å installere alt på nytt, ville bare være for å vite om det hadde gått an i utgangspunktet.

Hvis du med "kontroller biosen" mener eller tror jeg har et kontrollerkort som de to diskene jeg har fått satt opp i raid 0 er koblet til, så har jeg ikke det, De diskene er i hovedkortets sata porter og satt opp i windows software raid.

Lenke til kommentar

Da har jeg testet, det er ikke mulig å installere windows på nytt og sette diskene i raid før installasjon. Så da har jeg lært betydningen av at det ikke er opplyst i spesifikasjonene til hovedkortet at det støtter raid :p

Så da blir det null software raid for os-et på denne pc-en. Får teste og leke meg med den andre nye pc-en min en annen dag, har den ikke tilgjengelig her nå. Den har et Z87 chipsett som støtter raid. Etter hva jeg tror jeg har funnet ut så kan jeg sette inn en ny Raptor disk i den, aktivere raid 0 med intel rapid storage og resten går av seg selv :D Men skal nå ta image av disken først, for alle tilfellers skyld :D

Lenke til kommentar

Jeg slutter meg til kommentaren lenger opp om å heller se mot SSD om det er slik at du ikke allerede har diskene, eller absolutt trenger lagringskapasiteten. Det virker å delvis være et prosjekt for å leke seg med maskinen ved å sette opp RAID, og det kan fint gjøres med et par SSDer også - med langt bedre ytelse som resultat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg kjøpt to stk 240GB 840EVO, en stk 1TB raptor og en 120GB SSD. På denne maskinen hadde jeg en gammel HDD, oppstarttid var ca 1min 20sek før cpu'en roet seg. Dette med noen oppstartprogrammer, google drive, openoffice osv. Klonet først til raptoren bare for å sammenligne, men den brukte nesten like lang tid på oppstarten, den andre maskinen hvor jeg har et asus kort i så starter den på ca 40 sek med en raptor. I denne maskinen har jeg et msi B85 kort. Med samsungen bruker denne maskinen ca 40 sek før cpu'en roer seg, er ikke dette litt lang tid? Post er ca 11 sek, skrivebordet framme etter ca 30 sek, Har en I3 haswell i denne maskinen.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt to stk 240GB 840EVO, en stk 1TB raptor og en 120GB SSD. På denne maskinen hadde jeg en gammel HDD, oppstarttid var ca 1min 20sek før cpu'en roet seg. Dette med noen oppstartprogrammer, google drive, openoffice osv. Klonet først til raptoren bare for å sammenligne, men den brukte nesten like lang tid på oppstarten, den andre maskinen hvor jeg har et asus kort i så starter den på ca 40 sek med en raptor. I denne maskinen har jeg et msi B85 kort. Med samsungen bruker denne maskinen ca 40 sek før cpu'en roer seg, er ikke dette litt lang tid? Post er ca 11 sek, skrivebordet framme etter ca 30 sek, Har en I3 haswell i denne maskinen.

30 sek er ganske lenge, men det er 1min20 (med vanlige disker) også; det høres egentlig ut som om du har litt mye programvare som starter opp. Siden du har et overskudd av disker nå kan du teste å installere windows på nytt og sammenligne oppstartstider?

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...