Gå til innhold

Stasjonær PC til Photoshop, kontoroppgaver og internet surfing

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsbygger og vil gjerne ha litt hjelp til å komme riktig i mål med denne maskinen. Budsjettet mitt er 7-8 k. Maskinen skal benyttes som overskriften sier, spilling og overklokking er ikke aktuelt.

Har satt sammen dette forslaget:

original.40x30t.jpgCorsair RM650
Strømforsyning (PSU)
869,-
original.40x27t.jpgGigabyte GA-Z87X-D3H
Hovedkort
1 049,-
original.40x30t.jpgIntel Core i5 4670K
CPU/prosessor
1 749,-
original.40x30t.jpgSamsung SSD 840 EVO 120GB
Harddisk/SSD
679,-
Jeg har tatt utgangspunkt i en oppgraderingspakke fra NetOnNet med HK, CPU og RAM, pris 3749,- som jeg synes er veldig grei. Denne pakken er sikkert myntet på spilling. Med tanke på Photoshop er det rask CPU og mye RAM som gjelder som jeg har forstått, og den innebygde GPUen i I5 prosessoren (HD 4600) skal visstnok takle Photoshop slik at dedikert skjernkort skal være unødvendig. Er det mulig å finne tilsvarende HK/CPU/RAM kombinasjon basert på i7 prosessor til noenlunde tilsvarende pris ved å kutte mulighet for overklokking ?
Er også takknemlig for øvrige kommentarer til oppsettet (har lagt inn en Samsung DVD spiller som ikke er med i visningen over).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforsyningen kan jeg ikke anbefale deg, sjekk ut tråden min ang strømforsyninger, her finner du noen som kan anbefales sterkt:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444

Å så vil jeg bare anbefale en litt større SSD, feks så er denne Crucial SSDen på 240GB til 999kr på netonnet akkurat nå.

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/harddisker/ssd/Crucial-M500240GB/187147.7072/

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding om PSU. Jeg tok en rask sjekk på denne siden for å få en viss ide om hvor stor PSU jeg egentlig trenger og fikk en beregnet verdi i underkant av 300W. Hvis jeg da fortsatt velger en enhet 600-650 W så bør vel effekten være grei nok. Ved gjennomgang av tråden din synes dette da å være et bedre valg ?

Jeg tar fortsatt gjerne imot kommentarer om CPU/HK kombinasjonen.

Lenke til kommentar

OOps, ja her gjelder det å holde tunga rett i munnen når det gjelder modellbetegnelser. Den du linker til er visst ikke på lager. Denne er lagervare og står på listen din. Den har også fått flere fordelaktige omtaler på diverse review sites ser jeg etter litt googling.

Igjen, takk for tilbakemeldingen din.

Flere kommentarer ?

Lenke til kommentar

Det er en konge PSU du har valgt der. V serien er fantastisk og koster ikke skjorta heller :)

Viss du vil så kan du lese disse testene:

JonnyGuru <--- en av de beste til å teste PSUer.

KitGuru <-- helt grei test side

Lista de er god, veldig god, men har du virkelig bruk for i7? Gå ned til i5 så kan du heller gå for en større SSD ;)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Når TS sier at spilling og overklokking ikke er aktuelt, er det liten vits i å bruke ekstra kroner på Z87 chipset, K-prosessor og en overkill strømforsyning. Vannkjøling er også helt unødvendig. I et støydempet kabinett er stock kjøler helt grei. Alternativt kan en CM Hyper 212 Evo være et greit valg.

Lenke til kommentar

Helt sant det du sier Omnithunder.

Men alltid kjekt å ha muligheten.

Bare et tastetrykk så er pcen overklokket ;) "Gratis" ytelse økning er jo alltid fint :)

Helt "gratis" er det jo ikke. Dyrere HK, CPU, kjøling og PSU. Penger som heller kan brukes på andre komponenter, eksempelvis større SSD og HDD. Hadde det dreid seg om en PC for gaming eller tunge oppgaver, så ville prioriteringene blitt annerledes.

For oppgavene TS skisserer, så er Core i5 4570 et greit nok valg dersom en vil spare en tusenlapp.

Lenke til kommentar

Takk for flotte innspill. Nå er det klart tid for en tur i tenkeboksen.

Spilling og overklokking vil nok aldri være aktuelt for denne maskinen, Dersom CPU valget blir enten i5-4670 eller i7-4770 er da det opplagte HK valget det ASUS kortet som Omnithunder viser til ?

Lenke til kommentar

Ser bra ut :)

Så du går for lukket vannkjøling?

God kjøler for all del, men det sies at viftene kan støye og jeg vet om en del som har byttet disse ut med stillegående vifter. Bare noe å ha i bakhode :)

Ein eg kjenner har den i pcen sinn, prøvde den litt på eit Lan, kjøle ganske bra og lage ikkje noko serleg med lyd i eit cosmos 2 kabinett

Lenke til kommentar

Takk for flotte innspill. Nå er det klart tid for en tur i tenkeboksen.

Spilling og overklokking vil nok aldri være aktuelt for denne maskinen, Dersom CPU valget blir enten i5-4670 eller i7-4770 er da det opplagte HK valget det ASUS kortet som Omnithunder viser til ?

B85 chipset har alt du trenger. For kr 100 mer får du H87 chipset. Forskjellen er at H87 har 6 stk SATA 6 Gbit/s kanaler, mens B85 kortet har 4 stk SATA 6 Gbit/s + 2 stk SATA 3 Gbit/s. Dette har ingen praktisk betydning for deg, da HDD og optisk drev klarer seg fint på 3 Gbit/s.

Som du sikker har lagt merke til har jeg valgt mATX kabinett. Passende H87 hovedkort vil være http://www.dustinhome.no/product/5010744968/asus-h87m-e-h87-s-1150-m-atx/

Hvis du vil ha ATX kabinett, kan du velge dette hovedkortet http://www.dustinhome.no/product/5010744969/asus-b85-plus-b85-s-1150-atx/

Edit:

ATX hovedkortet over har ikke HDMI. Dette har http://www.dustinhome.no/product/5010743665/gigabyte-ga-h87-hd3-h87-s-1150-atx/

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...