Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov og regel om fravær pga operasjon i underbemannet bedrift?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal sannsynligvis opereres for Otosklerose (http://nhi.no/sykdommer/ore-nese-hals/mellomore/otosklerose-3466.html) om 3-6 måneder.
Jeg jobber i en liten bedrift med Daglig leder + 3 heltidsansatte og 4 deltidsansatte.

En av våre heltidsansatte går ut i pappapermisjon om ca 10 uker, og blir borte i 4 (?) måneder.

Det jeg spør om er om jeg har rett til å "ta" denne operasjonen når vi allerede er utsatt for underbemanning i bedriften?

Har nå gått 3 år med nedsatt hørsel og det har vært ekstremt utfordrende sosialt, psykisk, fysisk. Jeg er generelt veldig sliten og nærmer meg bunnen. Har utviklet sosial angst, og det har også tæret på mine medarbeidere da vi jobber tett sammen.

Jeg har hørt at det er alt fra 2-14 dager med sykemelding etter operasjon, men det er veldig varierende fra person til person.

Kan arbeidsgiver nekte meg operasjon iht loven og beordre meg til å vente til min kollega er tilbake fra pappapermisjon?

Setter veldig stor pris på svar, da min daglig leder ikke er av den forståelige typen.

Anonymous poster hash: f4c16...2c0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en behandling du blir henvist til fra fastlege (altså via det offentlige) eller er det privat?

Kan vel ut fra ventetida anta at det er via det offentlige.

Dersom det er via den offentlige helsetjenesten kan jeg ikke se for meg at arbeidsgiver kan nekte dette på noen måte.

Det du kan og bør gjøre er å informere arbeidsgiver så snart du får tidspunkt for behandlingen. Om du har plikt til å informere arbeidsgiver nå om at du venter på time for dette vet jeg faktisk ikke - men forhåpentligvis er det noen som kan svare på dette her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...