Gå til innhold

Er det ikke på tideå droppe "ÆØÅ"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når man programmerer må man alltid ta hensyn til tastaturets topografi. Mye av arbeidet er gjort av operativ systemet, men det betyr bare at andre har måttet gjøre det. Uansett, det er bortkastet kode. som må gjentas hver gang noe kommer fra stdio. Skal programmet benyttes andre steder øker problematikken - selv etter .NET

Når jeg setter meg til et utenlandsk tastatur, sliter jeg alltid med å finne Baklengsskråstrek (vet ikke hva "Backslash" heter på norsk).

Amerikanerene gjorde en forståelig tabbe da de skapte Ascii. De ante ikke konsekvensene. En større tabbe gjøres av de som forveksler nasjonalfølelse med en praktisk internasjonal gjenstand.

Dette gjelder ikke bare Norge, men alle land som bruker datamaskiner. Det gjelder ikke bare tre bokstaver, men hele den særnasjonale tankemåten. Det er bremseklossen!

Jeg skjønner ikke at det lot seg "samkjøre" telefonummer. Det må jo ha vært en del: "Mi grend hev trisifra rettningsnummri. Da hadde min bestefar og, og slik skal mine bonn ha det dei me".

Lenke til kommentar

Merkelige svar. Jeg spør ikke om hvordan jeg skal forholde meg til norske bokstaver på tastaturet, men om det kunne være en idè å droppe dem.

Er det noen som kan gi meg en god grunn til å beholde dem?

Ingen grunn, bare dropp dem du. Kjøp et engelsk tastatur.

Et spørsmål om jeg liker norsk er irrelevant og direkte uhøflig, og det burde være innlysende hvorfor jeg bruker norsk her - på et norsktalende forum. Og hvorfor i all verden skulle jeg gå på et engelsktalende forum og spørre om ikke nordmenn burde droppe æ,ø og å?

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det kvalifiserer til "omtrent det dummeste jeg har lest"!

Hvis det er noe som er direkte uhøflig her så må det være at du vil påtvinge oss andre din personlige preferanse mot norske bokstaver.

Jeg er for globalisering, og felles tastatur er et lite skritt på veien til ett språk, en valutta, ingen grenser og lutefiskfrie soner i Norge, men jeg håper ikke vi tar i bruk Esperanto og Dvorak tastaturet. Alle vil jo hate det. Nei, jeg holder på Engelsk, Qwerty og Ascii. Nåja, kanskje ikke Ascii. Unicode er OK.

Idèen om å stille spørsmålet på spansk er ikke fjern. Det gjelder dem også, men jeg vil ikke finne på å kjøpe et spansk tastatur for å klage på det. Jeg gjør ikke sånnt.

Du gjør ikke sånt sier du, men du gjør akkurat det i denne tråden, bare med norsk i stedet for spansk.

Hvor i alle dager har du det fra at alle vil hate Esperanto og Dvorak? Sier du indirekte at alle vil elske engelsk og qwerty? Fordi du gjør det og da må alle tenke som deg?

Ikke for å være frekk men det virker ikke som du tar hensyn til at det finnes ørten forskjellige preferanser her i verden og at det ville blitt temmelig mange forbannede personer her om ditt valg skulle blitt tredd ned over hodet på samtlige, selv om det hadde forenklet en del saker. Jeg vil heller oppfordre deg til å vise respekt og forståelse for at folk har forskjellige preferanser. Respekt for at folk føler samhørighet av å ha et eget språk å samles om.

Bare tenk på religion. Svært mange religiøse ledere har tenkt om religion slik du tenker om alfabet. De vil reformere hele verden til sin religion og sånt blir det selvsagt bråk av. Skal vi komme noen vei må endringer komme av fri vilje, ikke tvang.

Du misforstår. Jeg ønsker ikke å bestemme hvilket tastatur, språk, religion, valutta etc. verden skal ha. Jeg ser bare ikke ulempene ved at alle skal ha det samme, men jeg synes det er dumt å erstatte noe mange kjenner med noe ingen kjenner. (Esperanto og Dvorak). Likevel, jeg vil heller ha Esperanto og Dvorak enn status quo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...