ChiaroScuro Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Vi er med på en revolusjon innen informasjons teknologi, og vår medvirkning hemmes av våre alfabet. Vårt problem er heldigvis minimalt, vi kan bruke diftonger, men tenk på grekere, russere japanere og kinesere. Finnes det noen grunn til å beholde Æ,Ø og Å ? Lenke til kommentar
Populært innlegg Quote Skrevet 4. mars 2014 Populært innlegg Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg ser virkelig ingen stor hemming ved å ha Æ, Ø og Å i vårt språk. Globaliseringen og derav utviklingen i informasjonsteknologien foregår mye på det basis av engelsk som et felles språk. Nordmenn lærer engelsk veldig godt, selv om det er litt Petter Solberg-tendenser her og der. Vi deltar altså ikke i det internasjonale teknologisamfunnet med vårt norske vokabular. Det gjør vi på engelsk. Hadde vi fjernet Æ, Ø og Å, så hadde det ikke spilt noen slags form for rolle. Jeg ser derfor ikke problemet. 16 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Vårt problem er heldigvis minimalt, vi kan bruke diftonger, men tenk på grekere, russere japanere og kinesere.De skriver gresk, russisk, japansk og kinesisk. Moderne programmer bruker stort sett varianter av unicode der man har 64000 forskjellige tegn tilgjengelige. 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Problemet ligger i verktøyet vi har til å delta i informasjonsteknologien, våre tastatur. Vi har alle lært at vi ikke skal bruke æ,ø og å i filnavn og i internett sammenheng, men det er kun toppen av et stort isfjell. La meg bare nevne hurtigtaster. De er en arbeidsbesvarende velsignelse - etter at de er omkonfigurert til å passe norsk tastatur -eller gresk, tysk, fransk etc. etc. Og resultatet er at i utlandet, sitter jeg foran tastaturet og klør meg i hodet.. Et felles tastatur på jord har ingen ulemper, kun fordeler. Prisen er bare å droppe æ,ø og å - Så hvorfor ikke? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Unmicode ja Hvorfor bruke 64k til noe som kan gjøres med 26 + +? (Jada jada jeg vet at det er en voldsom forenkling). Likevel, unicode vil være mye enklere med et felles tstatur. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Vi har alle lært at vi ikke skal bruke æ,ø og å i filnavn og i internett sammenheng, men det er kun toppen av et stort isfjell.Det var noe som gjaldt før unicode. Du kan fint bruke æøå på en moderne datamaskin. La meg bare nevne hurtigtaster. De er en arbeidsbesvarende velsignelse - etter at de er omkonfigurert til å passe norsk tastatur -eller gresk, tysk, fransk etc. etc. Og resultatet er at i utlandet, sitter jeg foran tastaturet og klør meg i hodet..1. Du kan ha med det et norsk tastatur til utlandet. 2. Du kan stille inn pcen til å bruke norsk tastatur selv om selve tastaturet har andre symboler på knappene. 3. Du kan bruke et utenlandsk tastatur i norge. 4. Vi har og hadde et felles tastatur, det amerikanske. Så hvorfor er ikke alle tastaturer amerikanske lenger? Jo, fordi folk ønsker ikke det. Dette koker ned til at 99.9999% har en annen preferanse enn deg og du vil at alle skal føye seg etter din preferanse. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Problemet ligger i verktøyet vi har til å delta i informasjonsteknologien, våre tastatur. Vi har alle lært at vi ikke skal bruke æ,ø og å i filnavn og i internett sammenheng, men det er kun toppen av et stort isfjell. La meg bare nevne hurtigtaster. De er en arbeidsbesvarende velsignelse - etter at de er omkonfigurert til å passe norsk tastatur -eller gresk, tysk, fransk etc. etc. Og resultatet er at i utlandet, sitter jeg foran tastaturet og klør meg i hodet.. Et felles tastatur på jord har ingen ulemper, kun fordeler. Prisen er bare å droppe æ,ø og å - Så hvorfor ikke? Thonord: Hvis du ikke liker norsk, hvorfor bruker du det her da? Kan du ikke heller gå på et engelsktalende forum og klage over at du har valgt å kjøpe et norsk tastatur? Det hadde ikke falt meg inn å kjøpe et spansk tastatur og så gå inn på spanske forum for å klage over de spanske bokstavene på tastaturet, på spansk. Det er i praksis det samme du gjør her. Jeg spør bare hvorfor. Skulle verden samlet seg om et felles tastatur, uten lokal forankring i kultur, tradisjoner, vaner og språk så ville det kanskje blitt Esperanto-versjonen av Dvorak. Eller forenklet kinesisk. Endret 4. mars 2014 av Simen1 3 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg ser ikke noe grunn til beholde , og . Ser jo at man sparer litt tid nr der er mindre tegn ta hensyn til. Lenke til kommentar
Madridista1212 Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Øhh, ærlig talt mann Årker ikke dette tullet Æææhhh 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Problemet ligger i verktøyet vi har til å delta i informasjonsteknologien, våre tastatur. Vi har alle lært at vi ikke skal bruke æ,ø og å i filnavn og i internett sammenheng, men det er kun toppen av et stort isfjell. La meg bare nevne hurtigtaster. De er en arbeidsbesvarende velsignelse - etter at de er omkonfigurert til å passe norsk tastatur -eller gresk, tysk, fransk etc. etc. Og resultatet er at i utlandet, sitter jeg foran tastaturet og klør meg i hodet.. Et felles tastatur på jord har ingen ulemper, kun fordeler. Prisen er bare å droppe æ,ø og å - Så hvorfor ikke? Thonord: Hvis du ikke liker norsk, hvorfor bruker du det her da? Kan du ikke heller gå på et engelsktalende forum og klage over at du har valgt å kjøpe et norsk tastatur? Det hadde ikke falt meg inn å kjøpe et spansk tastatur og så gå inn på spanske forum for å klage over de spanske bokstavene på tastaturet, på spansk. Det er i praksis det samme du gjør her. Jeg spør bare hvorfor. Skulle verden samlet seg om et felles tastatur, uten lokal forankring i kultur, tradisjoner, vaner og språk så ville det kanskje blitt Esperanto-versjonen av Dvorak. Eller forenklet kinesisk. Merkelige svar. Jeg spør ikke om hvordan jeg skal forholde meg til norske bokstaver på tastaturet, men om det kunne være en idè å droppe dem. Er det noen som kan gi meg en god grunn til å beholde dem? Et spørsmål om jeg liker norsk er irrelevant og direkte uhøflig, og det burde være innlysende hvorfor jeg bruker norsk her - på et norsktalende forum. Og hvorfor i all verden skulle jeg gå på et engelsktalende forum og spørre om ikke nordmenn burde droppe æ,ø og å? Jeg er ikke sikker, men jeg tror det kvalifiserer til "omtrent det dummeste jeg har lest"! Jeg er for globalisering, og felles tastatur er et lite skritt på veien til ett språk, en valutta, ingen grenser og lutefiskfrie soner i Norge, men jeg håper ikke vi tar i bruk Esperanto og Dvorak tastaturet. Alle vil jo hate det. Nei, jeg holder på Engelsk, Qwerty og Ascii. Nåja, kanskje ikke Ascii. Unicode er OK. Idèen om å stille spørsmålet på spansk er ikke fjern. Det gjelder dem også, men jeg vil ikke finne på å kjøpe et spansk tastatur for å klage på det. Jeg gjør ikke sånnt. Endret 4. mars 2014 av medlem-304477 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Merkelige svar. Jeg spør ikke om hvordan jeg skal forholde meg til norske bokstaver på tastaturet, men om det kunne være en idè å droppe dem. Er det noen som kan gi meg en god grunn til å beholde dem? For å skrive på norsk. 3 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 La meg bare nevne hurtigtaster. De er en arbeidsbesvarende velsignelse - etter at de er omkonfigurert til å passe norsk tastatur -eller gresk, tysk, fransk etc. etc. Og resultatet er at i utlandet, sitter jeg foran tastaturet og klør meg i hodet.. Minimalt problem. Ingen som nekter deg å bytte til engelsk tastatur, eller hva som måtte passe deg best – problem solved. Hva med grekere for øvrig? De sitter og skriver gresk med latinske bokstaver halve tiden uansett, null problem. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Finnes det noen grunn til å beholde Æ,Ø og Å ? Der finnes relativt liten grunn til å beholde det latinske alfabetet. Det ville være mer hensiktsmessig å gå over til IPA http://en.wikipedia.org/wiki/International_Phonetic_Alphabet Lenke til kommentar
Quote Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Merkelige svar. Jeg spør ikke om hvordan jeg skal forholde meg til norske bokstaver på tastaturet, men om det kunne være en idè å droppe dem. Er det noen som kan gi meg en god grunn til å beholde dem? Et spørsmål om jeg liker norsk er irrelevant og direkte uhøflig, og det burde være innlysende hvorfor jeg bruker norsk her - på et norsktalende forum. Og hvorfor i all verden skulle jeg gå på et engelsktalende forum og spørre om ikke nordmenn burde droppe æ,ø og å? Jeg er ikke sikker, men jeg tror det kvalifiserer til "omtrent det dummeste jeg har lest"! Jeg er for globalisering, og felles tastatur er et lite skritt på veien til ett språk, en valutta, ingen grenser og lutefiskfrie soner i Norge, men jeg håper ikke vi tar i bruk Esperanto og Dvorak tastaturet. Alle vil jo hate det. Nei, jeg holder på Engelsk, Qwerty og Ascii. Nåja, kanskje ikke Ascii. Unicode er OK. Idèen om å stille spørsmålet på spansk er ikke fjern. Det gjelder dem også, men jeg vil ikke finne på å kjøpe et spansk tastatur for å klage på det. Jeg gjør ikke sånnt. Nå er du inne på forskjellige ting. Det er liten tvil om at engelsk kommer til å ha en større innvirkning på nordmenn i fremtiden enn i dag. Likevel, så viser historien seg at det fungerer dårlig å kontrollere språk bak en skrivepult (ref, samnorsk). Språk er i konstant endring, og dersom endringen skulle tilsi at vi ikke får bruk for Æ, Ø og Å, så kommer de til å forsvinne av seg selv. Enkelt og greit. Bokstavene er her i dag for å utfylle det norske språket. Fjerner du bokstavene over natten, så oppnår du ikke annet enn at bokstavene ikke er der. Det muntlige språket vårt vil forbli uendret. Da skaper det mye ekstraarbeid og forvirring når man skriver tekster. Bare spør deg selv, hvor enkelt er det å lese det nordmenn skriver når de bytter ut "å" med "aa", "ø" med "oe" og "æ" med "ae"? Saa for aa svare på spoersmaalet ditt angaaende gode grunner for aa beholde dem: For aa forenkle lesing og unngaa forvirring. 2 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg irriterer meg over de som kommer med så kvass kritikk her! Hvorfor skal vi låses til en trangsynt verden hvor vi ikke kan diskutere endringer og må bli fortalt "hvordan virkeligheten er"? Det er et interessant tema, selv om jeg er enig i at det ikke har så mye for seg å endre på alfabetet. Men heller så har det mer med at det hadde vært en utfordring! Det er en dramatisk endring, det hadde krevd syke omveltninger og vi hadde hatt 90 % av landet på "gammel norsk", og resten på ny. Jeg tror heller ikke at folk hadde godtatt det, eller brydd seg. Dessuten må jeg innrømme at jeg selv trives med språket slik det er, selv om jeg skulle ønske at dubbing, teksting, oversettelser og norske titler på filmer kunne dødd en kvikk og brutal død. "Alle" forstår om en film har engelsk tittel for eksempel, og det er hva den heter, oversettelser av titler har ingenting for seg. Du endrer innholdet, du ødelegger verket. Og det har ingen verdi å skulle oversette det (bortsett fra noen få i Norge som kanskje ikke hadde forstått det, men slik vil det alltid være uansett). Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Slik jeg har forstått det så har ikke denne tråden noe som helst med tastatur å gjøre, men alt med avvikling av morsmål på grunn av et ønske om overgang til engelsk? Da ber jeg deg pent om å pakke sakene dine og flytte til et engelskspråklig land. Da slipper du all denne æ, ø - og å-ingen. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Det er en dramatisk endring, det hadde krevd syke omveltninger og vi hadde hatt 90 % av landet på "gammel norsk", og resten på ny. http://en.wikipedia.org/wiki/Freudian_slip Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Siterer en frustrert George Bernard Shaws notis fra Pygmalion, som er oppgitt over at det begrensede alfabetet ikke tillater at engelske ord blir gjengitt fonetisk: NOTE FOR TECHNICIANS. (...) In the dialogue an e upside down indicates the indefinite vowel, sometimes called obscure or neutral, for which, though it is one of the commonest sounds in English speech, our wretched alphabet has no letter. http://en.wikipedia.org/wiki/Schwa Den lyden er veldig nær Ø-lyden vi har i norsk. Æ, Ø og Å gjør det lettere for oss å skrive ord slik de uttales, og det er etter min mening en stor fordel. Derfor bør de beholdes. "Alle" nordmenn kan uansett snakke engelsk, så våre språklige ferdigheter er ikke til hindring internasjonalt. Engelsknivået blir forresten bare bedre hos de unge her til lands, på grunn av at barn i større grad påvirkes av engelskspråklige TV-programmer og filmer, samt spill og musikk. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Merkelige svar. Jeg spør ikke om hvordan jeg skal forholde meg til norske bokstaver på tastaturet, men om det kunne være en idè å droppe dem. Er det noen som kan gi meg en god grunn til å beholde dem? Ingen grunn, bare dropp dem du. Kjøp et engelsk tastatur. Et spørsmål om jeg liker norsk er irrelevant og direkte uhøflig, og det burde være innlysende hvorfor jeg bruker norsk her - på et norsktalende forum. Og hvorfor i all verden skulle jeg gå på et engelsktalende forum og spørre om ikke nordmenn burde droppe æ,ø og å? Jeg er ikke sikker, men jeg tror det kvalifiserer til "omtrent det dummeste jeg har lest"! Hvis det er noe som er direkte uhøflig her så må det være at du vil påtvinge oss andre din personlige preferanse mot norske bokstaver. Jeg er for globalisering, og felles tastatur er et lite skritt på veien til ett språk, en valutta, ingen grenser og lutefiskfrie soner i Norge, men jeg håper ikke vi tar i bruk Esperanto og Dvorak tastaturet. Alle vil jo hate det. Nei, jeg holder på Engelsk, Qwerty og Ascii. Nåja, kanskje ikke Ascii. Unicode er OK. Idèen om å stille spørsmålet på spansk er ikke fjern. Det gjelder dem også, men jeg vil ikke finne på å kjøpe et spansk tastatur for å klage på det. Jeg gjør ikke sånnt. Du gjør ikke sånt sier du, men du gjør akkurat det i denne tråden, bare med norsk i stedet for spansk. Hvor i alle dager har du det fra at alle vil hate Esperanto og Dvorak? Sier du indirekte at alle vil elske engelsk og qwerty? Fordi du gjør det og da må alle tenke som deg? Ikke for å være frekk men det virker ikke som du tar hensyn til at det finnes ørten forskjellige preferanser her i verden og at det ville blitt temmelig mange forbannede personer her om ditt valg skulle blitt tredd ned over hodet på samtlige, selv om det hadde forenklet en del saker. Jeg vil heller oppfordre deg til å vise respekt og forståelse for at folk har forskjellige preferanser. Respekt for at folk føler samhørighet av å ha et eget språk å samles om. Bare tenk på religion. Svært mange religiøse ledere har tenkt om religion slik du tenker om alfabet. De vil reformere hele verden til sin religion og sånt blir det selvsagt bråk av. Skal vi komme noen vei må endringer komme av fri vilje, ikke tvang. Endret 4. mars 2014 av Simen1 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Slik jeg har forstått det så har ikke denne tråden noe som helst med tastatur å gjøre, men alt med avvikling av morsmål på grunn av et ønske om overgang til engelsk? Da ber jeg deg pent om å pakke sakene dine og flytte til et engelskspråklig land. Da slipper du all denne æ, ø - og å-ingen. Der tar du feil. Det er "tastaturet" som ligger til grunn for det hele. Det er litt upraktisk rent data og programmeringsmessig å ha forskjellige alfabet og plassering av bokstaver og tegn. Ikke noe mer enn det. Jeg liker hverken å lese eller skrive ae,oe og aa, men tror likevel jeg kunne venne meg til det på en uke. Når det gjelder Esperanto og Dvorak så ser jeg det som bortkastet tid og penger. Jeg ser ikke logikken i å erstatte noe som er kjent for mange med noe som er fremmed for alle. For meg smaker det av å være politisk korrekt, kun for å være politisk korrekt. Men bevares, kunne verden enes om å erstatte språk med Esperanto og qwerty med Dvorak så ville det være fantastisk. Eh- kanskje ikke for de som ville slite med bare å bytte ut å med aa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå