Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

justere opp husleie hjelp?

tyrkia007

Anbefalte innlegg

hei

jeg leier ut en bolig på 90 kvm! leietager har bodd her siden 2012 okt til idag. skrev kontrakt men er ingen tidsbestemt. kan jeg bare skrive en ny kontrakt? evt mye kan jeg regulere husleia? nabo leier ut for 12 500kr. og jeg leier ut for 9500kr bor midt i sentrum! har nettopp pusset huset utvendig,byttet alle vinduer, og 2 år siden ble innvendig pusset opp.

hvor mye kan jeg øke husleien?leietager får penger ifra nav!

har vært inne hos ssb men kjønner ikkeno.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan justere leien etter konsumprisindeksen en gang årlig med en måneds varsel, jf. husleieloven § 4-2. Dette er vel ca. 250 kroner ja. I tillegg kan du justere til "gjengs leie" en gang hvert tredje år, jf. § 4-3, men da med seks måneders varsel. Da kan du sette det du mener er markedsleie. Dersom leietaker er uenig må dere enten bli enige eller sende det til takstnemnda. Prosessen der skal jeg ikke gå inn på nå, poenget er i alle fall at du ikke kan justere nevneverdig før i april 2015, med virkning fra oktober 2015.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg kan du justere til "gjengs leie" en gang hvert tredje år, jf. § 4-3, men da med seks måneders varsel. Da kan du sette det du mener er markedsleie.

Gjengs leie er ikke det samme som markedsleie.

Hva er gjengs leie?

Gjengs leie er den husleien man finner i sammenlignbare leiligheter hvor leieforholdet har vart en stund. Når man sammenligner leiligheter skal man bl.a. se på standarden både på leiligheten og fellesarealet, bomiljø, og om det er heis, balkong osv.

Gjengs leie og markedsleie

Markedsleien er den husleien som markedet, i gjennomsnitt, er villig til å betale for leiligheten på det tidspunktet den leies ut. Gjengs leie og markedsleie vil nesten alltid være forskjellige. Dersom gjengs leie er høyere enn markedsleie vil Boligbygg kreve markedsleie i husleie. Det vil si at Boligbygg alltid skal ta den husleien som er lavest av gjengs leie og markedsleie.

http://www.boligbygg.oslo.kommune.no/husleie/gjengs_leie/

Boligbygg utgir statistikk som kan være grei å se på:

http://www.boligbygg.oslo.kommune.no/getfile.php/boligbygg%20oslo%20kf%20(BBY)/Internett%20(BBY)/Bilder/Dokumenter/leiepriser/2013-04%20-%20markeds-%20og%20gjengs%20leie.pdf [4. kvartal 2013].

(Etter en kjapp kikk på tallene vil jeg gjette på at gjengs leie ligger rundt 7% under markedsleie i Oslo for tiden.)

Lenke til kommentar

Jussen så langt i tråden er riktig, men matematikken kan trenge en justering.

Blant annet så har leieprismarkedet hatt en høyere prisutvikling enn den som gjelder for varer generelt. Går du her og gjør følgende valg:

Velg øverst: 12-månders endring (prosent) - Enhet: prosent

Velg: "Gruppenivå" i rullgardinmenyen i stedet for der det står "KPI Totalinndeks"

Velg så "Betalt husleie"

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/Define.asp?subjectcode=&ProductId=&MainTable=KPI&nvl=&PLanguage=0&nyTmpVar=true&CMSSubjectArea=priser-og-prisindekser&KortNavnWeb=kpi&StatVariant=&checked=true

Da ser du at denne er 2.9, ikke 2.3 som er varer generelt.

Tar man i tillegg høyde for at vi nå er i mars og at kontrakten ble skrevet i oktober er vi nærmere 18 månder i tid, ikke 12. Det vil si at endringen nok er rett i underkant av 5% (overslag basert på: 2.9*1.5)

Det kan regnes ut helt nøyaktig, men fant ingen enkel måte å sette det opp på. Da må man inn på måned for måned og summere.

Du kan nok sette opp husleia med ca 500 kr.

Endret av Goggen 80
Lenke til kommentar

Disse tallene er en del av konsumprisinndeksen (KPI). Loven sier ikke at det må være totalinndeksen (KPIT).

Husleieloven sier ikke at du kan justere leien etter "en del av konsumprisindeksen" eller "en eller annen indeks utgitt av SSB". Økningen er begrenset av "konsumprisindeksen" (KPI). Med "konsumprisindeksen" menes det samme som SSB kaller "konsumprisindeksen" på sine nettsider under den store overskriften "konsumprisindeksen".

Dette er ikke uklart.

Lenke til kommentar

Hvis du faktisk prøver å gå gjennom metoden min ser du at også disse tallene omtales med den store overskriften "Konsumprisinndeksen" på SSB sine nettsider.

Med undertittel: Tabell: 03013: Konsumprisindeks

Loven sier ikke "en eller annen indeks utgitt av SSB" det er riktig, men loven sier heller ikke at man er pålagt å bruke totalinndeksen. Det er en tolkning du i så fall bør begrunne.

Endret av Goggen 80
Lenke til kommentar

Loven sier ikke "en eller annen indeks utgitt av SSB" det er riktig, men loven sier heller ikke at man er pålagt å bruke totalinndeksen. Det er en tolkning du i så fall bør begrunne.

Jeg har alt begrunnet min tolkning. Ordet "konsumprisindeksen" betyr det man kaller "konsumprisindeksen". Dette er så klart at det ikke har falt noen inn å klargjøre det videre. Paragrafen kan uansett av sin natur ikke åpne for bruk av to eller flere ulike indekser, siden begge parter kan justere leia.

Jeg har ikke tenkt å kaste bort mer tid på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...