Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæresten utro, tilgi eller gå videre?

Anbefalte innlegg

Hei! Dette kommer nok til å bli et langt og kjedelig innlegg, men hvis noen orker å lese og dette seg inn i situasjonen min setter jeg pris på litt input.

Jeg og dama har vært sammen i snart 2 år. Vi er begge 21 år, og har nå vært samboere i noen måneder. For noen dager siden fortalte hun meg at hun blitt med en annen mann hjem fra byen og de hadde hatt sex. Dette skjedde for omtrent ett år siden, når vi fremdeles bodde et stykke unna hverandre og bare fikk sett hverandre i helgene. Hun var helt gråtkvalt da hun fortalte det og sa på forhånd at var redd jeg skulle gå fra henne hvis hun fortalte det, og derfor så har hun ikke klart å fortelle meg det før nå. Hun sa også at hun har slitt med dette helt siden det skjedde og at hun skammet seg så mye at hun vurderte å ta selvmord. Ut ifra at hun kom til meg og fortalte det og at jeg skjønner hvor mye hun har slitt med det i etterkant forstod jeg at dette var noe hun aldri ville gjøre igjen og derfor klarte jeg ikke bli sur på henne der og da.

Nå i etterkant har jeg i imidlertid fått litt tid til å tenke, og da jeg fikk vite hvem det var så husket jeg at jeg omtrent på samme tidspunkt så facebooken hennes med en samtale åpen hvor han hadde sendt masse hjerter osv til henne og jeg klarte ikke dy meg annet enn å lese hva de hadde pratet om. I samtalen takket han for forrige natt og det var deilig osv, og han hadde også skrevet at de ble enige om å vente med å fortelle folk om forholdet deres. Jeg ble knust der og da, men da jeg konfronterte henne med dette fortalte hun meg hun hadde latt en kusine bruke kontoen til å prate med han ettersom hun hadde stengt sin egen. Siden de var nærme hverandre godtok jeg denne forklaringen. Men nå kan jeg ikke annet enn å lure på om de faktisk kan ha hatt et forhold bak ryggen min. Jeg vet at de var gode venner og hun hjalp han gjennom en vanskelig tid i livet hans, og jeg fant også senere et brev hun hadde tatt vare på som var fra han hvor det stod veldig mye personlig og mye "søtsnakk". Blant annet at han var så glad de hadde møttes og hvor mye han elsket henne. Det som plager meg veldig er at dette åpenbart ikke bare er et tilfeldig ons, det er noe mer som sannsynligvis involverte følelser fra begge sin side, og det er dette som gjør ekstremt vondt. I tillegg så vet jeg da hvem personen er, noe som gjør det enda vanskeligere.

Nå er det imidlertid ett år siden det skjedde , og vi har flyttet sammen og kjøpt bil sammen etter dette. Jeg føler meg utrolig sviktet og bedratt, men vi har hatt ett utrolig godt forhold over lang tid nå, så det vil føles utrolig bittert å gi slipp på dette. Derfor vurderer jeg å prøve å jobbe med forholdet, men jeg kjenner at nå de siste dagene har jeg vært skikkelig deprimert og 'borte' jeg ser på henne og tenker på det hele tiden, ikke alltid jeg klarer å returnere kjærtegn og når jeg sier at jeg elsker henne føles det nesten falskt. Jeg ser imidlertid på henne at hun er utrolig lettet for å ha fått ut dette og at hun er utrolig glad for at jeg ikke bare gikk ut døra med en gang. Jeg på den andre siden klarer ikke tenke på noe annet for tiden, og jeg ser for meg ubevisst de to sammen konstant. Jeg har alltid vært av den oppfatning at utroskap er utilgivelig og at alkohol ikke er noen unnskyldning, men vi har hatt et så godt forhold at jeg har vanskelig for å gi slipp på det. Samtidig så har jeg vanskelig for å se at jeg noen gang klarer å glemme det. Tilgi helt sikkert men aldri glemme. Derfor er jeg også redd for at forholdet vårt vil bli litt tvungent fra min side og at jeg ikke kommer til å klare å elske henne like mye etter dette.

Jeg lurer derfor på om det er noen der ute som har vært i en liknende situasjon som har noen råd å komme med? Har dere klart å finne tilbake til et godt forhold hvor hendelsen ikke lenger betyr noe, eller kommer det alltid til å brenne bakerst i tankene?

Anonymous poster hash: a8fe8...831

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vanskelig for å tro at alkohol hadde noen som helst betydning.

Og den 'dele FB-konto med noen'-historien er noe av det dummeste jeg har hørt.

Ikke meningen å være negativ her, men selv etter ett år og en samtale med jenta som involverte tårer og whatnot, hadde jeg hatt store vanskeligheter med å stole på ho igjen. Har selv opplevd noe lignende og må si det ble slutt like kjapt som eksen min 'åpnet' seg.

• Liker 5
Lenke til kommentar

For MEG høres det ut som et klassisk selvpiningsforhold. Jeg har personlig erfaring med dette. Det tærte sånn på forholdet at det gikk kaldt. Da jeg begynte å gå videre i livet og forholdet var det plutselig hun som hadde kjølnet og gikk fra meg.Dere er unge, såpass unge at det er lite sannsynlig at dere blir værende sammen. Du får ta en avveining, men om du ikke ganske snart kan legge dette bak deg er det neppe verd å pine seg gjennom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde kusinen stengt sin? Virker uansett som en søkt unnskyldning.

Virker som det har vært mer der, følelser etc.

Hva tenker du selv? Heller du mot å bli eller gå? Tilliten har nok fått seg en knekk nå. Det vil ta tid å fikse, om det i det hele tatt går.

Til syvende og sist må du se på hva du vil, hva du føler. Eventuelt prate med henne igjen, men hun vil nok være redd for å miste det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For meg virker det som om de var på vei til å innlede et forhold bak ryggen din, men at hun kanskje fikk kalde føtter og avsluttet det.

Hva du velger å gjøre er vel opp til deg selv. Jeg for min del ville forlanget den hele og fulle sannheten, ikke unnskyldninger og løgner. At kusinen har snakket med en fyr om hvor deilig det var i går på facebooken hennes er pisspreik. Grunnen er fordi chat-vinduer i facebook ikke huskes på tvers av klientene. Dvs om kusinen har snakket med en fyr fra sin maskin, vil ikke dette vinduet stå åpent på damen din sin maskin med mindre hun aktivt har åpnet vinduet og fulgt med på hva de har skrevet, ellers ville det bare vises som en (1) over meldingsikonet øverst.

Er også enig i det Leo_ sier. Du/dere er nok for unge og forholdet har neppe vart lenge nok til at dere kan klare å komme over noe sånt. Om du prøver er det hvertfall viktig at du er realistisk i forhold til forventningene dine og at du hverken gir deg eller henne falske forhåpninger hvis du ikke føler at dette er noe dere kan fikse.

Lenke til kommentar

Hun trodde gresset var grønnere på andre siden, prøvde seg på andre siden, fant ut at det ikke var grønnere likevel og ble hos deg. Hadde hun likt seg bedre på andre siden hadde hun gått ifra deg. Du får velge selv hvordan du klarer å håndtere dette.

Det tyder på at hun nok ikke er helt fornøyd med livet med deg og vil sannsynligvis søke andre maker ettersom interessante fyrer dukker opp. Men igjen, så kan det være hun angrer så mye at hun aldri vil se til noen nye. Tid leger alle sår, også anger, så hvis du klarer å tilgi henne med tiden kan det hende hun klarer å være utro igjen med tiden også. Du får snakke med henne, kjenne på dine egne følelser og finne ut hva dere skal gjøre med saken.

Beste er å rett og slett spørre, si at "okei nå er vi på randen av brudd, er du ikke fornøyd i forholdet? Føler du at du ønsker noe mere? Ønsker du å dele livet med noen andre enn meg?", du må bare være bestemt og få henne til å være ærlig. Det er ikke noe vits at dere kaster bort tiden til hverandre. Du må tåle å høre svaret, sannsynligvis vil det være at hun fantaserer om en mann som er annerledes enn deg :(

Ett viktig punkt er at hun sa at hun hadde en one-night mistake i fylla men du VET at hun hadde samtaler edru på facebook og sannsynligvis har sått i med han lenge. Så hun har bare vært delvis ærlig med deg..... DET er et dårlig tegn. Kan til og med være at hun bare vil si bittelitt for at du skal dumpe henne.

Anonymous poster hash: 66d8f...f52
Lenke til kommentar

Ut ifra det du skriver, så virker det som at de hadde et forhold mens du og henne bodde langt ifra hverandre.

Jeg tviler på at det var mer enn én gang...

Det beste for deg å gjøre er å slå opp og komme deg videre, for denne dama og dette forholdet er tydeligvis ikke noe å bygge videre på.

Du må også se det på den måten at det var litt egoistisk fra henne sin side å fortelle deg det, for det eneste jeg tenker på er at det er en "svær sekk" hun har båret på i 1 år, og nå så fikk hun lempet denne sekken over på deg. Du sier det jo selv også, at hun var utrolig letta og sånt. Jeg er helt sikker på at hun kun fortalte det til deg for å slippe å bære mer på "sekken".

Lenke til kommentar

Si til henne, "du får EN sjanse nå til å være ærlig, fortell alt om deg og han fyren, jeg VET det ikke var bare et engangstilfelle i fylla"

Hvis hun sier, "Jo det var det", så sier du "det er slutt".

Hvis hun spills the truth og forteller alt sammen, så får du kjenne på det selv, ta en prat om fremtiden, hvorfor hun gjorde det osv.... kortene må på bordet skal man komme gjennom noe slikt.

Det er en lang og hard vei tilbake og sannsynligheten for at dere ender opp sammen in the end er veldig liten. Sannsynligvis vil du angre i ettertid på å ha viet tid og tårer for å fortsette å være med henne så dumpings er nok safe og fornuftig.

Lenke til kommentar

Det er bare ett spørsmål som er relevant her, og det har ingenting med hva som skjedde når og hvorfor å gjøre: Har dere det bra sammen nå, og ønsker du at det skal fortsette? Da fortsetter du. Jeg ser du sier at utroskap er utilgivelig, spørsmålet er hvorfor du mener det i en alder av bare 21. Sex er bare sex, og et engangs-tilfelle for et år siden betyr langt mindre enn det som har skjedd etterpå i forholdet.

Det spørs om hun egentlig vil fortsette selv, selvsagt. Du må gjerne spørre direkte hva hun ønsker seg, men for å være ærlig så kan du ikke vite om hun er oppriktig.

En slik samtale i dag gir heller ikke noen garantier for morgendagen. Tro en som har vært gift i snart 30 år, presten sier "i gode og onde dager" fordi det erfaringsmessig vil bli rikelig av begge deler uansett hva man ønsker og håper på forhånd. Om de gode er verd de onde får man vurdere underveis.

La dagen idag bestemme hva du gjør i morgen, og så tar du morgendagen når den kommer.

Noe annet er det om du ikke klarer å legge der bak deg. Det er ditt problem, og da hjelper det lite å spørre på internett. Noen av oss ville tatt et slik sidesprang med stor ro, andre mener at det er et utilgivelig svik. Ingen har noe fasitsvar på det, fordi det dreier seg om følelser. Du må vurdere dine følelser rundt dette. Bare husk at det er dine følelser som avgjør, og det er det fortsatt selv om du definerer dama som ei "slooot". Skyldfordeling redder ikke forholdet, det gir deg bare noe å rettferdiggjøre bruddet med i ettertid.

Geir :)

• Liker 7
Lenke til kommentar

Er sikkert lettere sagt en gjort, men jeg ville gått videre.

Det at hun lyver deg opp i trynet blir liksom ikke det samme som at dere var sammen og alt var egentlig greit, og at hun gjorde en feil. Men at det nå virker som hun også har følelser for mannen gjør det hele mye mer tvilsomt.

Dere har jo hatt ett godt forhold og hun har gjort en feil, hadde det bare vært dette kunne du jo tilgitt henne, og fortsettet ett godt forhold, og hvem vet kanskje du senere (snakker bare hypotetisk) ville gjort en slik feil selv og hun måtte stå for tur for å tilgi deg. Men når det er snakk om skikkelig ugler i mosen ville jeg ikke vært i tvil. Lojalitet og ærlighet er skikkelig mangelvare for tiden.

Lenke til kommentar

Det at hun bare avslørte halvparten av sannheten og sa at det var en "tabbe i fylla" er grunn nok til å vurdere henne som generelt uærlig og dumpe henne. Hun er feig og prøver å lure deg til å tro at det bare var et engangstilfelle, denne dama vil du ikke ha noe å gjøre med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du forutsetter at det finnes en annen halvpart. Det hender jo at det faktisk er et engangstilfelle. Selv om fyren hun hadde den natten med tolker det som noe mer og kontakter henne på FB.

Noen og enhver av oss har vel vært der, at vi traff en dame på fest og trodde (for ikke å snakke om håpet) hun la mer i det enn hun gjorde. (Og omvendt.)

Geir :)

Lenke til kommentar

TS her.

Tusen takk for mange gode tips og masse bra input. Jeg har brukt dagen på å tenke godt igjennom hva jeg vil med forholdet og jeg har bestemt meg for å konfrontere henne med det i kveld. Hvis forholdet skal ha noen sjanse i det hele tatt trenger jeg å vite helt sikkert hele sannheten og klare å fordøye og tilgi det som skjedde. Hvis ikke hun er 100% ærlig med meg nå så vet jeg ikke om jeg klarer å stole helt på henne senere heller og da er det lite vits med et forhold.

Lenke til kommentar

TS her.

Tusen takk for mange gode tips og masse bra input. Jeg har brukt dagen på å tenke godt igjennom hva jeg vil med forholdet og jeg har bestemt meg for å konfrontere henne med det i kveld. Hvis forholdet skal ha noen sjanse i det hele tatt trenger jeg å vite helt sikkert hele sannheten og klare å fordøye og tilgi det som skjedde. Hvis ikke hun er 100% ærlig med meg nå så vet jeg ikke om jeg klarer å stole helt på henne senere heller og da er det lite vits med et forhold.

Høres lurt ut, hold oss informert hvis du vil ha svar videre :) Kan være greit å få litt forskjellige synsvinkler på dette, man kan bli litt blind i en slik situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har fått servert en lignende "unnskyldning" hvor ho skyldte på alt annet enn seg selv. Jeg tilga, ble dumpa en tid seinere, og fant ut at ho hadde vært utro med alt for mange etter samtalen vår hvor ho sa at ho aldri skulle gjøre det igjen.

Umulig for meg å si hva du burde gjøre da det er vanskelig å lære av andres erfaringer. Hadde jeg kunne valgt på nytt ville jeg slått opp med kvinnemennesket der og da, men hadde jeg ikke hatt erfaringen jeg har nå så ville jeg kanskje tilgitt.

Du må egentlig gjøre det som er best for deg, men dersom du velger å fortsette på grunn av at det er praktisk (med bil og bolig) så gjør du deg en gigantisk bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...