Gå til innhold

oppskarpe før utskrift?

Anbefalte innlegg

hei

vurderer å skrive ut ett bilde i 70*50 og er litt usikker på om jeg må foreta noe justeringer, før jeg eksporterer bilde fra LR4 til jpg?

Ting ser skarpt og rent ut i LR4, vill det også da fremstå slik på utskriften?(skal bruke semi-matt papir, eventuelt)

Bruker en kalibrert eizo skjerm, så når det kommer til farger, så tror jeg nok at alt skal stemme!

Men,lønner det seg å forandre oppløsningen til 300 ppi,(default er 240ppi) når jeg eksporterer fra LR? Ville denne funksjonen har noe som helst effekt på fila? (bilde er jo så stort som det er, i mitt tilfelle 18mpx)

Vill 18mpx se bra ut i en størrelse av 70*50cm?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å printe i 75x50cm i 300 eller 240ppi skal du oppskalere fra 18Mpx.

Finn først ut hvilken ppi printeren bruker (sikkert 300 eller 360ppi) og deretter skal du avgjøre om det er printeren eller LR som skal oppskalere. Hvis førstnevnte, så bare eksporter full oppløsning - hvis sistnevnte, så skaler selv.

Bruk gjerne LRs innebygde "sharpen for print".

Og ja - det vil se fint ut. Har flere flotte 75x50 fra 20D med 8Mpx, og det er masse detaljer. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg er enig med mye av det Trondster sier. Hvilken skriver bruker du?

Hvis du kan få fatt i ICC-profiler for skriveren så kan du gjøre en mye bedre bedømming av fargene ved å bruke softproofing i Lightroom. Ved å ha kalibrert/profilert skjerm så får du et inntrykk av hvordan fargene "egentlig er". Ved å bruke softproofing så får du et inntrykk av hvordan utskriften kommer til å se ut (spesielt out-of-gamut overlay er snasent)

I lightroom så er det anbefalt å sette dpi til 300/360 (Canon/Epson) dersom kildens dpi er lavere enn 300/600, og 600/720 ellers. Forklaringen er at skriveren bruker et raster som "går opp i" en av delene. Da få Lightroom gjort bra skalering og oppskarping (etter skalering), og printer driver/firmware gjør minst mulig (rasterisere/dithere pixel til blekk-dotter).

Bruk som Trondster sier gjerne oppskarpingen i Lightroom.

Jeg har skrevet ut 18 MP i A2 (ca 40x60cm), og hovedutfordringen er (etter mitt syn) at fokus sitter, objektivet er rimelig bra etc. Hvis man dytter nesa opptil, på litt avstand kan det meste gå bra.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

ok, jeg skal levere utskriften til elitefoto, så har ingen anelse om hvilken printer som brukes. Men i følge han som jobber der, så skal den være ganske korrekt når det kommer til farger(forhåpentligvis kalibrert printer)

Litt kjedelig å bruke 4-500kr på en utskrift, som man ikke blir fornøyd med!

Tror jeg dropper funksjonen "sharpen for". Prøvde engang å velge sharpen for web og ting så helt forferdelig ut(alt for mye). Liker å ha 100% kontroll selv.

Tror kanskje det beste er å eksportere ut av LR i sRGB i 300dpi og bestille en liten utskrift, for å se hvordan resultatet blir.Hvis ting ser bra ut, så tar jeg sjansen på en stor print uten noen justeringer.

Lenke til kommentar

ok, jeg skal levere utskriften til elitefoto, så har ingen anelse om hvilken printer som brukes.

Sendte over til Elite foto for print i A2 og det ble veldig bra....de printet visstnok på en Canon til 1,5 mill.......skippet alle "forbedringer" som ble foreslått i Elites programvare...

Lenke til kommentar

ok, jeg skal levere utskriften til elitefoto, så har ingen anelse om hvilken printer som brukes. Men i følge han som jobber der, så skal den være ganske korrekt når det kommer til farger(forhåpentligvis kalibrert printer)

Hvis de som printer for deg har "kalibrert" printer men ikke tilbyr noen ICC profil så er det trygt å anta at de skriver ut i en tilnærming til sRGB. Jeg antar at Lightroom lar deg softproofe for sRGB (jeg har aldri prøvd dette), og dermed se hva som skjer med evt mettede farger.

sRGB er et ganske lite fargerom sammenlignet med hva noen skjermer/skrivere er i stand til. For mange bilder gjør det ikke noe, men for noen kan det begrense litt. Lightroom tilbyr "perceptual intent" og "relative colorimetric" som hhv gjør "soft clipping" og "hard clipping" av out-of-gamut farger. Det kan være greit å teste disse to opsjonene, evt å manuelt endre fargetoner til du liker resultatet (gitt at du har mulighet til å softproofe).

Litt kjedelig å bruke 4-500kr på en utskrift, som man ikke blir fornøyd med!

Enig. Jeg prøvde å skrive ut samme bilde i forskjellige versjoner, med forskjellige opsjoner skrudd av/på på nettsiden, men det ble for tungvindt for meg.

Tror jeg dropper funksjonen "sharpen for". Prøvde engang å velge sharpen for web og ting så helt forferdelig ut(alt for mye). Liker å ha 100% kontroll selv.

Hvis du vet at bildet ikke skal skaleres senere (dvs rendrer til skriverens "fysiske" pixel-mesh) så tror jeg at det er fornuftig å bruke oppskarpingen i Lightroom. Den er basert på Bruce Frasers grundige arbeid i feltet.

Tror kanskje det beste er å eksportere ut av LR i sRGB i 300dpi og bestille en liten utskrift, for å se hvordan resultatet blir.Hvis ting ser bra ut, så tar jeg sjansen på en stor print uten noen justeringer.

Det hevdes at noen utskrifts-sjapper bruker andre skrivere for små vs store utskrifter. Det kan være lurt å sjekke før man gjør en slik test (som forøvrig høres veldig fornuftig ut).

lykke til!

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...