trinelle Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 jeg angrer på at jeg ikke har postet her tidligere og fremfor alt; gjort noe med saken snarere, men jeg føler meg rådvill......til tross for at venner forsøker å hjelpe meg jeg er ei finsk-svensk jente (med svensk statsborgerskap), bosatt i norge (och skattet til norge) siden januar 2013 (men har pendlet frem och tilbake mellom norge og sverige i flere år da jeg har venner som bor her). jeg er 22 år och jobber innenfor restaurantbransjen i oslo-området. jeg bor for meg selv og har sådan ingen familie her i norge da de er i sverige. har dessverre ikke satt meg inn i hvordan reglemanget i arb.livet her i norge fungerer, så jeg håper dere kan komme med råd til meg...så snart det lar seg gjøres. nå er det slik at jeg har hatt denne jobben i snart 10 mnd nå. men jeg greier ikke mer. mine venner sier at jeg bør slutte på direkten. jeg sliter med massive ryggproblemer hvorpå kiropraktor och fysio har också gitt beskjed om at jeg bør slutte. jo før jo bedre. och nå har det hele toppet seg med at sjefen er ekstrem vanskelig mot meg. jeg skal forsøke å forklare det så godt jeg kan, og jeg håper at noen av dere har råd til meg... - jeg har alltid vært god mot jobben och kollegaene mine kommer jeg godt overens med, også på privat basis. - jeg har aldri kommet for seint på jobb och tar minimale pauser fordi det er rett och slett ikke tid til det. - jeg gir alltid ALT for jobben. til och med mine venner og kollegaer sier at jeg jobber både bra, hard och mye. så jeg antar at jeg gjør jobben bra. - jeg tjener cirka 115kr/timen. på jobben min er det ikke noe som heter overtidsbetaling på jobben min, selv om jeg ofte jobber på lørdager och seint til stenging. - sjefen min som er fra midt-østen ett eller annet sted (tyrkia?) er en mangemillionær da han eier flere restauranter, bistroer osv. och det føles iblant som at han har for mye makt på sine ansatte. noe jeg selv har fått merke ganske ofte. - hver gang jeg snakker med sjefen på tomannshånd så prater han både fort og unødvendig hissig og med streng stemme. dette gjør han med flere av kollegaene mine, om ikke allesammen... iblant er det så ille at han står foran trynet mitt å roper massevis av uforståelig drit mot meg. det hender også at han snakker med høylytt stemme når han kjører stabmøter (minner meg om en sur och sint gordon ramsay på en negativ måte...) - jeg har vært sengeliggende syk kun et par ganger siden jeg begynte å jobbe der, och når jeg gir sjefen beskjed om at jeg ikke kan komme på jobb, så får jeg enten en ilsint melding eller tlfsamtale tilbake hvor han regelrett kjefter huden full på meg och mener at jeg må komme på jobb ellers er det krise/et stort problem. så jeg føler meg presset til å dra på jobb selv om kroppen min ikke har hverken energi eller mulighet til det, men jeg prøver så godt jeg kan allikevel. - det er også slik at jeg har tidligere vært trakassert når jeg var tenåring av folk som konstant ropte och kjeftet på meg, truet meg og latterliggjorde meg. det gjorde min hverdag så mye vanskeligere enn hva som burde være lov. och nå når dette skjer så får jeg mange flashbacks til den tiden. jeg er normalt en som fint greier å skille privatlivet mitt fra jobblivet men det er meget vanskelig når ting har blitt som de har blitt nå. - jeg har i det siste jobbet for harde livet med 6-dagers skift i 5 uker i strekk nå, med bare 1 gang hvor jeg fikk fri på en onsdag. jeg hadde håpet på at lønnen skulle være mer enn vanlig, men fikk laaaaaangt under hva jeg skulle ha. jeg hørt med to kollegaer som i følge skjemaet har hatt 2-3 fridager nesten hver uke, og de fikk bare et par hundre kroner mindre i lønn enn hva jeg gjorde... og jeg hadde flere stenginger på lørdager. var utrolig demotiverende å se på beløpet jeg fikk inn på konto for å si det så....... som følge av dette så tok jeg dette opp med lønningskontoret hvor de da skulle gi tilbakemelding til meg om at det var feil i min lønn. plutseli får jeg telefon fra min sjef som igjen snakker til meg med en meget hissig stemme om at det er JEG som har gjort ting feil og at jeg fortjener den lønnen jeg får. hadde egentlig bare lyst til å felle tårer der og da men holdt meg sammen og prøver heller å se fremover og lysere på ting......men lett er det ikke!! - når jobbdagene mine endelig er over og jeg kommer meg hjem, så kjennes det ut som om jeg stresser mer enn jeg avslapper. er normalt ikke den som gjør sånt. er ganske rolig av meg ellers. men kjenner nå at jeg stresser veldig. har til og med begynt å miste hår.... har spurt flere venner og frisører hva det kan skyldes, og mange påpeker på at jeg er bekymret og overstresset. dette har nå kommet til det punktet at jeg får ikke sove om nettene lengre. rett og slett fordi jeg nesten gruer meg til å dra tilbake på jobb fordi jeg vet at jeg får huden full av drit fra sjefen min. i det siste har jeg bare sovet alt ifra 2 til 3 timer, til tross for at jeg alltid går tidlig til sengs. - har også begynt å få flere ryggproblemer som følge av alt det her. - privatliv? har ikke noe som heter det. jeg går på jobb og er der ofte lengre enn jeg bør være... - jeg fikk heller ikke ubetalt fri 2 viktige dager (begravelse til en nær bekjent) fordi det var konsertdager de dagene jeg måtte ha fri. fikk heldigvis byttet med en av kollegaene mine sånn at jeg kunne være på plass.... men når det er sagt, så har jeg altså svært lite med ferie og sånt da det er umulig å planlegge noe som helst ettersom vi får utdelt skjemaer 1-2 uker om gangen. - har dessverre ingen fastlege ettersom jeg fikk høre om det nå nylig (merkelig nok....) - så jeg er i en prosess med å få meg fastlege... har heller ingen rådgiver.. så......det er sikkert mer men de tingene er hva jeg kommer på for øyeblikket. jeg føler meg veldig redd fordi han har mange kontakter og familiemedlemmer som stadig kommer innom for å "observere" oss og sånt. så jeg vet ikke om jeg skal bare si opp direkte eller om det er noen rettigheter jeg har for å slutte... hva mener dere at jeg bør/skal gjøre? jeg ønsker bare det beste for mine kollegaer. vi er en god gruppe mennesker. er sjefen som gjør alt så mye mer vanskelig. hvilken rettigheter har jeg? som sagt så har jeg ikke norsk statsborgerskap men føler meg meget norsk da jeg både kan norsk i skriftlig og muntlig, har adresse her i norge og har norske venner. men er altså ikke norsk i statsborgerskap... så hva kan jeg da forvente av rettigheter og sånt?? ser forøvrig nå at i kontrakten min står det intet om timelønn og lønn. det eneste jeg ser er at jeg jobber "heltid"... da har jeg kanskje lite å gå på mot sjefen min allikevel.. hva skal jeg da skrive som oppsigelsesgrunnlag? :/ må også si at siden jeg nå kan begynne å jobbe et annet sted fortere enn antatt, skal jeg da bare skrive oppsigelse f.o.m i morgen av også sende det til han evt. sette på hans kontor ellerno sånt? eller må det leveres personlig til han? han er jo nesten aldri på kontoret och ikke har han sekretær heller.. vurderer også å kontakte fellesforbundet som enkelte har anbefalt meg å gjøre, men er dette noe jeg bør gjøre aller først eller vente med det..? jeg håper virkelig at noen av dere har råd og tips på hva jeg skal og kan gjøre. føler meg veldig fastlåst og maktesløs nå. jeg takker for alle bidrag isåfall! inntil videre så får jeg bare leve sånn som jeg gjør nå.... ps: beklager for alle skrivefeil og litt svensk-norsk her og der. er ikke helt 100% stødig på norsk men jeg prøver.... er det noe som er uklart så får dere bare spørre meg. ^^ Lenke til kommentar
3irik Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Ingen problemer med språket ditt, du skriver bedre enn mange helnorkse på forumet her! Dette hørtes virkelig ikke bra ut. Det er mye som er galt med måten arbeidsgiveren din opptrer på, men jeg tror du får raskere (og bedre) resultater hvis du bare finner deg en jobb så fort som mulig. Hva står om oppsigelse i arbeidskontrakten din? Forstod jeg det rett når jeg tolker det som at du er redd for å slutte fordi arbeidsgiver har mange venner som kan gjøre deg vondt om du slutter? Da bør du virkelig slutte. Hvis arbeidsgiver har flere andre ansatte uansett så har han sikkert mye annet å ta seg til enn å bruke energi på noen som ikke lenger jobber der 1 Lenke til kommentar
trinelle Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 takk for det. har tatt mange norsktimer på privatbasis samt at venner har vært dyktige på å lære det ene og det andre på norsk. føler nesten at jeg skriver bedre norsk enn hva jeg kan prate norsk da... det står 1 mnd. gjensidig oppsigelse iht. til arbeidstilsynets regler osv.. hva legges til i det da?? at leverer jeg oppsigelsen min i dag, så må jeg jobbe der 1 mnd, hva? vil helst komma meg bort derfrån ettersom ting har utviklet seg til dette punktet nå. men må jeg jobbe der 1 mnd så gjør jeg det. er det det det betyr?? du har nok rett i det du skriver der ja.. men uansett.. han er unødvendig krass og slavedriver. 2 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg skal IKKE sette tanker i hodet ditt, men å bare ikke møte opp, gjøre store feil eller kommer merkbart beruset på jobb er jo gyldige grunner til oppsigelse, eller rettere sagt avskjedigelse. Men da får du IKKE referanse fra den sjefen iallefall, men tror ikke du trenger det da... 1 Lenke til kommentar
trinelle Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Ingen problemer med språket ditt, du skriver bedre enn mange helnorkse på forumet her! Dette hørtes virkelig ikke bra ut. Det er mye som er galt med måten arbeidsgiveren din opptrer på, men jeg tror du får raskere (og bedre) resultater hvis du bare finner deg en jobb så fort som mulig. Hva står om oppsigelse i arbeidskontrakten din? Forstod jeg det rett når jeg tolker det som at du er redd for å slutte fordi arbeidsgiver har mange venner som kan gjøre deg vondt om du slutter? Da bør du virkelig slutte. Hvis arbeidsgiver har flere andre ansatte uansett så har han sikkert mye annet å ta seg til enn å bruke energi på noen som ikke lenger jobber der det står 1 mnd. gjensidig oppsigelse iht. til arbeidstilsynets regler osv.. hva legges til i det da?? at leverer jeg oppsigelsen min i dag, så må jeg jobbe der 1 mnd, hva? vil helst komma meg bort derfrån ettersom ting har utviklet seg til dette punktet nå. men må jeg jobbe der 1 mnd så gjør jeg det. er det det det betyr?? Jakke: tror ikke du leste første posten min helt men men... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Oppsigelse begynner normalt å løpe 1. i mnd, det vil si at den begynner å løpe fra 1. april og du må jobbe ut april. Det er derfor man gjerne leverer oppsigelse så sent i mnd som mulig, med mindre man vet man kan avtale seg unna oppsigelsestid. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg kan desverre ikke nok om det, men jeg tolker det sånn at om du leverer oppsigelse nå så må du jobbe i en måned til. Det er strengt tatt ikke så lenge, så jeg hadde sagt opp og jobbet en måned til. Begynn å søke etter jobb med en gang! Det er helt sikkert noen som er interessert i å ha deg jobbende hos seg Lenke til kommentar
trinelle Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 aha ja jeg forstår. så jeg må nå egentlig jobbe i den jobben jeg har nå i 2 mnd. til; ut mars og ut april før oppsigelsen skal gjelde i følge reglene? kan jeg ikke bare levere oppsigelsen min i dag også jobber jeg til 4. april istedenfor da? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Reglene er at en oppsigelse begynner å løpe den første i måneden etter at du leverer den. Så ja, med en måneds oppsigelse må du jobbe ut april måned. Du behøver ikkje å gi noensomhelst grunn i en oppsigelse. Der kan for eksempel stå noe slikt: Oppsigelse Jeg sier med dette opp min stilling som "ansatt" i "firmanavn". Ifølge arbeidsmiljøloven blir min siste arbeidsdag 30 april 2014. Undertegnet En oppsigelse skal leveres personlig. Men du kan jo si du vil slutte så raskt som mulig. Og bare så det er sagt, 115kr timen uten noen tillegg eller overtid er slavelønn her i Norge. Du burde hatt mye mere. Anmeld fyren til arbeidstilsynet, eller gå til avisene etter at du har sagt opp. Det er ikkje akseptabelt at det skal være sånn. Endret 4. mars 2014 av Dragavon Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 ... vurderer også å kontakte fellesforbundet som enkelte har anbefalt meg å gjøre, men er dette noe jeg bør gjøre aller først eller vente med det..? ... Om du er medlem, bør du ta kontakt med fagforeningen hver gang uenigheter med sjefen ikke kan løses gjennom en samtale. Det aller smarteste er å kontakte en fagforening når man starter i en jobb (om man ikke allerede er medlem i en). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå