Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

ISLM-modellen. Hvordan kan en økning i pengemengden redusere arb. ledigheten?

Anbefalte innlegg

Hei. Har en oppgave som skal leveres inn i Makroøkonomi. Oppgaven går ut på at jeg skal forklare ved bruk av ISLM-modellen:

1) Hvordan en økning i pengemengden kan redusere arbeidslediheten.

2) Hvordan økning i offentlige utgifter virker på arbeidsledigheten.

På nummer 2 skjønner jeg prinsippet, men klarer ikke å forklare det med ISLM. Takk til den som gidder å hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke forklare det direkte med ISLM-modellen, fordi den bare tar for seg etterspørselssiden i økonomien. Du må enten utvide modellen ved å ta inn likninger for tilbudssiden, eller bare forklare intuitivt hvorfor en endring i offentlige utgifter påvirker arbeidsledigheten gjennom en endring i aggregert inntekt.

Lenke til kommentar

Du kan ikke forklare det direkte med ISLM-modellen, fordi den bare tar for seg etterspørselssiden i økonomien.

Dette er bare tull, økning i offentlige utgifter er den mest klassiske måten å stimulere etterspørselsiden på, det er ingen grunn til å trekke inn tilbudssideøkonomi her.

TS: Hva representerer de to kurvene? Hvilken flyttes når du øker G? Derfra er det bare å lese av figuren?

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Du kan ikke forklare det direkte med ISLM-modellen, fordi den bare tar for seg etterspørselssiden i økonomien.

Dette er bare tull, økning i offentlige utgifter er den mest klassiske måten å stimulere etterspørselsiden på, det er ingen grunn til å trekke inn tilbudssideøkonomi her.

Javel? Og hvordan viser ISLM-modellen at stimulert etterspørsel og dermed økt aggregert inntekt fører til økt sysselsetting?

Lenke til kommentar

Som jeg sa til TS: IS-kurven skifter "utover og oppover" og vi får høyere Y (=lavere arbeidsledighet).

Hvorfor skriver du at jeg kommer med tull når du tydeligvis ikke har peiling selv? Høyere Y betyr ikke lavere arbeidsledighet, det betyr høyere produksjon og inntekt. For å vise at dette henger sammen med sysselsettingen kan man enten bruke en enkel arbeidsmarkedsmodell eller forklare det intuitivt.

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg også har prøvd å forklare.. Skal man modellere reduksjon i arbeidsledighet som resultat av økte offentlige utgifter mer eksplisitt må man ha vesentlig mer avanserte modeller.

I tillegg ligger det en antakelse om ledig kapasitet i økonomien( det vil si arbeidsledighet) i bunn av IS/LM som en begrunnelse for antakelsen om faste priser, så igjen, økt Y betyr redusert arbeidsledighet.

Og til syvende og sist er det jo tross alt spesifisert i oppgaven at man skal svare ved bruk av IS/LM-modellen, så å trekke inn tilbudssiden eller modeller for arbeidsmarkedet blir som sagt bare tull.

Lenke til kommentar

Hei alle flinke universitetsstudenter. Kan dere vær så snill å hjelpe meg med oppgaven min, i stedet for å krangle med hverandre på et språk som foreløpig er ukjent for meg?=) Kan dere gi meg kort forklaring, på enkelt norsk?=)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor mye som kreves av en besvarelse på videregående, men du kan si alt fra "Økte offentlige utgifter flytter IS-kurven "utover og oppover" og vi får dermed høyere Y og lavere arbeidsledighet, men høyere rente." til en relativt lang argumentasjonsrekke om multiplikatoreffekten. Personlig vil jeg nok anbefale å legge seg et sted i midten.

Lenke til kommentar

Kan noen gi noen hint på denna?)

Anta at myndighetene i utgangspunktet hadde balnase i utenriksøkonomien. Kan myndighetene innenfor denne modellen realisere målene om full sysselsetting og balanse i utenriksøkonomien samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...