Celestrian Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Jeg ønsker å kjøpe meg en pc jeg kan ha i stua og skal fungere som alt fra mediesenter til spillmaskin. Håper å slippe unna for rundt 10k, men innser at jeg kan måtte strekke meg noe høyere. Et veldig viktig kriterium er at den skal være stillegående. Trenger ikke være HELT støyfri, litt viftesus er lov, spesielt om det ikke er andre lyder på, men den må ikke bråke såpass at den høres godt når f.eks. Tv-en står på. Tenker vel fort at jeg velger noe på komplett eller lignende. Skulle gjerne gått for en mini pc, som tar liten plass. Noen som har erfaring med de og støy? Det jeg tenker er i utgangspunktet å prøve på noe slikt: Prosessor: helst i7 haswell (evt i5, hvor stor er forskjellen?) Vannkjølig av cpu, er det noe jeg bør gå for om det er lukket og uten vedlikeholdsbehov? Minne: 16gb 1600mhz cl9 Gfx: mener å ha lest noen tester som sier at 770 gtx er mye mer stillegående enn 760 gtx...? Kabinett: forslag? Lagring: blir vel 120 ssd til system og 1-2tb hdd, noen somhar tips til en stillegående? Hovedkort: forslag? Ønsker nok et med egen optisk lydutgang, istedenfor kun hdmi. Blu-ray med 3d er nok greit å ha også, men kan hende jeg tar det utenom, lurer på å få meg nytt lydopplegg uansett... Har noen tips eller kontrete forslag til noe? Lenke til kommentar
Satyrion Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1361603&su=5F638CFC-F199-466D-BFB1-30B61BB81ED9 Dette er et bra oppsett. Hovedkortet har wifi som klanskje kan være greit? Det støtter også overklokking av CPU. Trenger du derimot IKKE wifi eller CPU overklokking kan du velge et hovedkort som er 100 kr billigere og du kan gå for 4670 cpu uten k som er 50 kr billigere. Ikke mye å spare uansett så jeg ville nok ikke forandret på noe. Har også lagt til en grei vannkjøler å et super lite men BRA kabinett. CPU vannkjøelren tar mindre plass enn en luft kjøler å støyer lite. Hard disken jeg har valgt er utrolig stille, har selv 2 av disse å har aldri hørt et bjeff eller knegg fra ever. De holder også bedre enn andre disker å er PERFEKTE til media lagring over lang tid. PSU'n er blandt de beste på markedet til den prisen å et garantert bra valg. Grafikk kortet har en veldig bra å stille kjøler så tipper du ikke vil høre det mye, kanskje ikke i det hele tatt. Resten taler vell for seg selv visst ikke er det bare å spørre Endret 4. mars 2014 av Satyrion Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Ganske konge oppsett, men jeg ville vurdert å bytte kabinettet til et Fractal Design Node 605. Det er i mine øyne definitivt det beste HTPC kabinettet på markedet. Det er nesten lydløst, og du får plass til alt av komponenter inni det. Har dette kabinettet selv, og selv med stockviftene så er det så godt som lydløst. https://www.komplett.no/fractal-design-node-605-htpc-sort/757504 Edit: dette kabinettet er naturligvis litt dyrere, men du kan uten problemer bytte powersupply til en billigere type, samt at jeg ville kanskje ikke gått for en green disk. De støyer mindre, men ligger seg i idle modus når de ikke er i bruk, samt at de har lavere ytelse enn "vanlige" disker, som idag er veldig stillegående. I det andre kabinettet kan du også velge og vrake i større og billigere hovedkort. Endret 4. mars 2014 av Valkyria Lenke til kommentar
Celestrian Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Topp! Ser ut som veldig gode tips. Skal få sett over enda nøyere på jobb i dag. Lenke til kommentar
Celestrian Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 Jeg rakk visst ikke å se særlig mye mer på det før nå dessverre... Dette blir litt dyrere, men har hørt noen rykter om at det skjermkortet og den strømforsyninga jeg har valgt nå skal være enda litt mer stille. Men det stemmer kanskje ikke? Jeg valgte et hovedkort med AC-wifi, men det er kanskje bedre å kjøpe ac-wifi utenom? (Jeg har tilfeldigvis en ac-router). https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1365961&su=14A3DB64-580C-4990-8845-90B302DF82D7 Er disse delene forøvrig også kompatible med hverandre og kabinett slik at det er en smal sak å montere selv? Lenke til kommentar
Celestrian Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 Hmm, jeg må vel egentlig legge til en blu-ray-spiller også... Ser ut til at det kan bli litt dyrere enn egentlig planlagt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå