Gå til innhold

Forbrukslån - Ser dette ut som en grei avtale ?

Boller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da ender du opp med å betale over dobbelt så mye renter og kostnader.

Ja, tenkte meg det.

Men da må jeg vel veie opp om jeg vil satse på å betale mer i måneden, og risikere å kanskje ikke ha råd en måned, men få betalt ned på kortere tid. Eller betale på lengre tid, men ha større kjangs for å få betalt hver måned.

Jeg må bare spørre, men hva er det du trenger der forbrukslån er en nødvendighet?

Ja, du må gjerne spørre.

Forstår godt at man lurer, siden jeg er så bestemt på å ta opp lånet selv om det virker, som noen kanskje mener, idiotisk.

Jeg vil ikke si mer enn at det som sagt er ekstremt viktig for meg, og jeg vet at det er noe som kan endre hele livssituasjonen min dramatisk til det bedre. Så derfor er jeg villig til å ta risken.

Jeg vil bare prøve og unngå å la hele diskusjonen bli en diskusjon om det jeg skal bruke lånet på er nødvendig eller ikke, for det er jo helt opp til meg selv uansett. Jeg er ikke så interessert i hva andre syns og mener om akkurat det. Dette har jeg tenkt grundig igjennom nødvendigheten av selv.

Jeg er bare interessert i å høre innspill på den avtalen jeg har funnet for forbrukslån akkurat nå. Og om noen har eventuelle bedre og/eller andre løsninger, men dette har jeg også tenkt igjennom selv, og ser ingen annen utvei.

Endret av Boller
Lenke til kommentar

Du har ingen venner eller famile der du kan låne deler av summen i et forsøke å redusere forbrukslånet mest mulig?

Nei, dessverre.

Det hadde jo gjort det litt lettere, men ingen av dem har mulighet til å låne meg noe.

Lenke til kommentar

Men med kredittkort er det vel, om jeg ikke tar feil, slik at man helst bør betale det så fort som mulig (innen noen måneder) hvis ikke blir rentene skyhøye? Og jeg har ikke mulighet til å nedbetale så veldig raskt.

Nei, ikke noe høyere rente selv om du ikke betaler hele beløpet. Men det vil være et minstebeløp du må forholde deg til. Forskjellig fra tilbyder til tilbyder, men jeg tror Skandiabanken har et minstebeløp på ca. 450 kr på de summene det er snakk om.

Lenke til kommentar

Hva med å spare 1 år?

Hvis det er så viktig for deg må det være verdt å spare opp til?

Dvs, du har jo motivasjonene på plass for å spare minst 1000 kr pr mnd, siden du kan betale ned 1000 pr mnd. Inkl f.eks bursdags- og julegaver, skattepenger, feriepenger(?) o.l burde det gå på et år.

Har du ikke 15.000 har du ikke råd til det du vil kjøpe, og da må det vente uansett hvor gøy det måtte være.

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket følgende:

1. Er det muligheter for å kjøpe dette et sted som tilbyr rentefri nedbetaling? Elkjøp tilbyr for eksempel dette. Det er kun et gebyr da, eks på 250 kr. Ikea tilbyr det samme. Merk deg at etter denne perioden bør man innfri lånet og heller kjøre det rimeligst mulige forbrukslånet på det resterende beløpet.

2. Har du mulighet til å utsette eventuelle andre lån du har? Eksempelvis kan dette søkes om hos Lånekassen, eller evt huslån om du har dette.

3. Dersom du er kunde hos Skandiabanken, kan du søke om kontokreditt på brukskontoen din. Da vil du kunne overtrekke kontoen til dette kjøpet. Rentesatsen er 15.95%, men det er ingen gebyrer og siden dette er lønnskontoen, vil alle innskudd dekke en eventuell minus, slik at lånebeløpet til enhver tid er minst mulig. Husk at du på en vanlig brukskonto/lønnskonto stort sett ikke har noe renter å snakke om. Du vil da rett etter første NAV-utbetaling omtrent være i null, og så vil du få rentebelastning som stiger utover i måneden. Det er flere banker som tilbyr dette, men få har like gode betingelser som Skandiabanken(Veldig få gebyrer...) Les mer om denne løsningen her og en sammenligning med forbrukslån her.

4. Dersom du eier noe, som bil, leilighet, hus, hytte eller tilsvarende, så kan dette stilles som sikkerhet, og du vil kunne få langt lavere rente.

5. Gjør følgende vurdering: Hva er avskrivningstiden for gjenstanden? Bruker du den opp i løpet av et år, to år tre år? Dersom den varer i to år, bør du ikke bruke noe lengre tid enn dette på å nedbetale gjelda.

Med et forbrukslån på 15.000 over 1 år vil de månedlige kostnadene bli:

LAV
1.380 kr

Ved 7.5 % rente

MIDDELS
1.425 kr

Ved 13.77 % rente

HØY
1.455 kr

Ved 18 % rente

Med et forbrukslån på 15.000 over 2 år vil de månedlige kostnadene bli:

LAV
740 kr

Ved 7.5 % rente

MIDDELS
785 kr

Ved 13.77 % rente

HØY
816 kr

Ved 18 % rente

Endret av wundelman
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...