Boller Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Hei. Jeg vurderer å ta opp et lite forbrukslån på 15000. Jeg har funnet en bank som tilbyr forbrukslån med 13,78% effektiv rente, men dette står i parentes; "Renten er effektiv rente basert på annuitetslån kr 65.000,- med 5 års nedbetaling og månedlige etterskuddsvise terminer." Jeg skulle likt å vite nøyaktig hvor mye jeg må betale hver måned, men jeg er usikker på hvordan jeg kan regne ut det? Lurer også på hva som er lurest å velge av annuitetslån og serielån, da jeg er litt usikker på hva forskjellen er. Inntekten min er forsåvidt rundt 12000 i måneden i bostøtte og arbeidsavklaringspenger. Men jeg følger et stramt budsjett, og har regnet ut at jeg vil ha ihvertfall 1000 i måneden til bruk på evt. nedbetaling. Så det jeg lurer på er i grunn om dette vil være mulig for meg å få til, og er det noe annet viktig jeg ikke har tenkt på? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Så det jeg lurer på er i grunn om dette vil være mulig for meg å få til, og er det noe annet viktig jeg ikke har tenkt på? Ja. Hvorfor skal du ha, og trenger du virkelig å ha? Det er seriøst idiotisk å ha forbrukslån. Det er dyrt, og du kan fort havne i problemer, særlig for noen som deg med så lav inntekt. Endret 3. mars 2014 av AvidGamer Lenke til kommentar
Boller Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Så det jeg lurer på er i grunn om dette vil være mulig for meg å få til, og er det noe annet viktig jeg ikke har tenkt på? Ja. Hvorfor skal du ha, og trenger du virkelig å ha? Det er seriøst idiotisk å ha forbrukslån. Det er dyrt, og du kan fort havne i problemer, særlig for noen som deg med så lav inntekt. Jeg kan si så mye som at jeg skal bruke det til noe som jeg anser som ekstremt viktig for meg. Jeg er fullstendig klar over at det absolutt ikke er ideelt å ta opp forbrukslån, men som sagt, det er så viktig for meg at jeg er villig til å ta den eventuelle risken. Jeg er til vanlig en person som er veldig forsiktig med pengene mine. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Hvis det er så ekstremt viktig for deg må du bare være klar over at du betaler menge tusen ekstra for noe du i utgangspunktet ikke har råd til. Jeg vil aldri anbefale noen å ta opp forbrukslån. Lenke til kommentar
Boller Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Hvis det er så ekstremt viktig for deg må du bare være klar over at du betaler menge tusen ekstra for noe du i utgangspunktet ikke har råd til. Jeg vil aldri anbefale noen å ta opp forbrukslån. Ja, og hvor mange tusen ekstra vil det bli i mitt tilfelle er en av tingene jeg lurer på. Hvordan kan jeg regne ut dette? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Legg inn tallene her og beregn alt du vil selv: https://nettbank.edb.com/nb01/owa/nnm.main?n_mod_id=4249 (bruk nominell årlig rentesats og legg inn evt. termingebyr og etableringsgebyr, i stedet for den oppgitte effektive rentesatsen som bare stemmer for det lånet de har brukt i eksemplet.) Lenke til kommentar
wampster Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) For deg med et så lavt lån vil månedsgebyr og etableringsgebyr etc gjøre det lånet veldig dyrt i %. Kan godt tenke meg at du ender opp med å betale noe over 30% (dvs ca 30.000). edit: Noen slo meg med en kalkulator. Bare bruk den du.. edit2: Forbrukslån må være noe av det mest idiotiske man kan gjøre økonomisk Endret 3. mars 2014 av wampster 2 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Tipper du får et uforpliktende tilbud og en nedbetalingsplan om de innvilger lånet, så bestemmer du selv om du vil godta tilbudet. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg er til vanlig en person som er veldig forsiktig med pengene mine. Godt mulig du normalt sett er forsiktig med pengene dine, men forbrukslån med din inntekt og situasjon (arbeidsavklaringspenger!), det vil jeg tvert i mot betegne som hasardiøst. Hva med å spare opp pengene? Bevis for deg selv og alle andre at du faktisk klarer å være veldig forsiktig med penger i noen måneder, og forsøk kanskje sågar å skrape sammen noen skattefrie kroner her og der (sitt barnevakt etc.), så har du plutselig 15 lapper på bok! Lenke til kommentar
Boller Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg er til vanlig en person som er veldig forsiktig med pengene mine. Godt mulig du normalt sett er forsiktig med pengene dine, men forbrukslån med din inntekt og situasjon (arbeidsavklaringspenger!), det vil jeg tvert i mot betegne som hasardiøst. Hva med å spare opp pengene? Bevis for deg selv og alle andre at du faktisk klarer å være veldig forsiktig med penger i noen måneder, og forsøk kanskje sågar å skrape sammen noen skattefrie kroner her og der (sitt barnevakt etc.), så har du plutselig 15 lapper på bok! Jeg er som sagt fullstendig klar over at det er ekstremt risky å ta opp lån, spesielt i min situasjon. Men det er også et veldig spesielt tilfelle, hvor jeg trenger pengene ganske så fort. Jeg vet at jeg hadde klart å spare pengene selv, men det hadde tatt alt for lang tid. Jeg brukte også den kalkulatoren som ble foreslått her og kom frem til en nedbetalingsplan hvor jeg betaler totalt ca. 1150 i måneden i ett år, og ender dermed opp med et totalbeløp på 14,000. (Jeg kom nemlig frem til at jeg kun trenger å låne 13,000) Jeg syns ikke det er alt for ille å betale 1000 ekstra på ett år. Så hva tror dere? Jeg ser for meg at det kan gå, men at det selvfølgelig er en risk å ta. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 15% rente på 13.000 blir alene 1.950.. Så kommer gebyrer og oppstartsutgifter i tillegg. Hvordan du kom frem til 1.000 totalt er forbi meg. Lykke til. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 15% rente på 13.000 blir alene 1.950.. Så kommer gebyrer og oppstartsutgifter i tillegg. Hvordan du kom frem til 1.000 totalt er forbi meg. Lykke til. Rentefoten er årlig, han oppgir månedlig betalingssum. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Ja.. 1950 i rente på er år.. +gebyrer +oppstart.. (skjønner ikke helt hva som kan missforståes her. Det eneste jeg har skrevet om er rente -ikke nedbetaling og ekstra gebyrer. Han mente at det skulle koste 1000 ekstra totalt, alt ink. Noe som er skivebom Rente: 1950 (15%) Gebyr: 500 (45 kr i mnd) Oppstart: 900 (er vel noe rundt der det ligger) Totalt: 3350 (+/-) Endret 4. mars 2014 av wampster Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Ser jeg leste feil der ja. Det skjønner ikke jeg heller helt. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Lånet betales ned på ett år. Gjennomsnittlig hovedstol som det regnes renter på blir da ikke 13.000 i ett år, men 6.500. (mye renter i begynnelsen og lite til slutt.) Endret 4. mars 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Boller Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 15% rente på 13.000 blir alene 1.950.. Så kommer gebyrer og oppstartsutgifter i tillegg. Hvordan du kom frem til 1.000 totalt er forbi meg. Lykke til. Nominell rente er 11,30% på dette lånet. Ja da er det nok noe jeg har klart å missforstå i den nedbetalingsplanen jeg fikk opp. Skal se om jeg kan ta et screenshot og få lagt det ut her. Oppstartsutgfitene var på 250. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Er vel aldri å anbefale som flere andre sier, men hva med et kredittkort eller lignende i stedet? https://www.skandiabanken.no/Kort/Kredittkort/. Er ikke sikkert du får søknaden innvilget, men det kan jo være verdt et forsøk. Da går det også nesten 2 mnd før rentene begynner å løpe dersom du benytter kortet til å betale gjenstanden med. Lenke til kommentar
Boller Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Er vel aldri å anbefale som flere andre sier, men hva med et kredittkort eller lignende i stedet? https://www.skandiabanken.no/Kort/Kredittkort/. Er ikke sikkert du får søknaden innvilget, men det kan jo være verdt et forsøk. Da går det også nesten 2 mnd før rentene begynner å løpe dersom du benytter kortet til å betale gjenstanden med. Men med kredittkort er det vel, om jeg ikke tar feil, slik at man helst bør betale det så fort som mulig (innen noen måneder) hvis ikke blir rentene skyhøye? Og jeg har ikke mulighet til å nedbetale så veldig raskt. Her er et skjermbilde av nedbetalingsplanen jeg fikk opp ved bruk av kalkulatoren som ble foreslått; Også står det i tillegg at termingebyret er 50. Så da kommer vel det i tillegg hver måned også regner jeg med. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Ja da er det nok noe jeg har klart å missforstå i den nedbetalingsplanen jeg fikk opp. Neida. Som sagt, etterhvert som lånet minker, så gjør rentene det også, i og med at de beregnes av et mindre beløp. Å regne rente (enten man bruker 15% eller 11,5%) av hele beløpet i hele løpetiden, som wampster gjorde, blir feil. edit: termingebyret kommer i tillegg, ja. (det er også et felt for dette i kalkulatoren: "terminomkostninger") Endret 4. mars 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Boller Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Et alternativ til kan jo vel kanskje være å la lånet gå over to år istedet for ett, da blir jo ihvertfall månedsbeløpet mindre. Rundt 600 og noe tror jeg det ble. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå