Gå til innhold

Forsikringstrøbbel etter krasj


Mrck

Anbefalte innlegg

Hei

 

I går så var jeg utsatt for en uheldig situasjon da det kom en bil imot, i min kjørerettning som dundrett inn i siden på meg, for så å bare kjøre videre.

 

Politiet har ikke klart å finne vedkommende, og med tanke på hvor jeg bor i landet, og hvor mye ressurser politiet har, så er jeg skeptisk til at de skal klare å finne han igjen.

 

Når jeg ringte forsikringsselskapet mitt i dag så var beskjeden jeg fikk i korte trekk:

- Sorry, så lenge du ikke finner motparten så kan vi ikke gjøre noe for deg.

 

Hva dette i korte trekk betyr for meg: Ingen bil, Ingen erstattning, ingen dekte utgifter i forhold til borttauing av bil, kun vrakpant for bilen som er i sånn stand at det bare er å kaste den.

 

Hvis noen har noe innsikt og/eller råd så hadde jeg satt stor pris på det.

 

Legger ved link til avisoppslaget: http://www.rbnett.no/nyheter/article9247109.ece

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går så var jeg utsatt for en uheldig situasjon da det kom en bil imot, i min kjørerettning som dundrett inn i siden på meg, for så å bare kjøre videre.

Politiet har ikke klart å finne vedkommende, og med tanke på hvor jeg bor i landet, og hvor mye ressurser politiet har, så er jeg skeptisk til at de skal klare å finne han igjen.

Siden jeg har en eldre bil så har jeg kun hatt ansvarsforsikring på den.

Når jeg ringte forsikringsselskapet mitt i dag så var beskjeden jeg fikk i korte trekk:

- Sorry, så lenge du ikke finner motparten så kan vi ikke gjøre noe for deg.

Hva dette i korte trekk betyr for meg: Ingen bil, Ingen erstattning, ingen dekte utgifter i forhold til borttauing av bil, kun vrakpant for bilen som er i sånn stand at det bare er å kaste den.

Hvis noen har noe innsikt og/eller råd så hadde jeg satt stor pris på det.

Legger ved link til avisoppslaget: http://www.rbnett.no/nyheter/article9247109.ece

Lenke til kommentar

Det er riktig det ja. Ansvar dekker kun skader påført av andre og så lenge den "andre" ikke finnes så må du dekke evt. kostnader ved uhell selv.

Men den andre finnes, det er jo det som blir mitt store problem. Er bare at han valgte å kjøre videre... Føler det er jeg som blir sittende igjen med svartper.

Lenke til kommentar

Så lenge den andre ikke har noe navn og adresse så finnes han jo strengt tatt ikke for de du ber ta regningen.

 

Ansvarsforsikring dekker skader du påfører andre men ikke skader påført deg som ikke kan bevises utført av en spesifikk person.

Hvis politiet ikke finner denne personen så er løpet kjørt for deg.

Lenke til kommentar

Så lenge ulykka ikke samtidig førte til "mer enn uvesentlig" personskade (jfr bilansvarslova §10) dekkes dette dessverre ikke, med mindre politiet klarer å finne fram til synderen.

 

Har ei motorvogn gjort skade på folk eller gods, men ingen veit å seia kva for vogn det var, skal dei trygdelaga som er godkjende eller registrerte etter § 17 bokstav a, bera skaden i lag som om vogna hadde vore lovleg trygda hjå dei. For gods gjeld dette likevel berre når det ved hendinga også er gjort meir enn uvesentleg skade på person.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er riktig det ja. Ansvar dekker kun skader påført av andre og så lenge den "andre" ikke finnes så må du dekke evt. kostnader ved uhell selv.

Men den andre finnes, det er jo det som blir mitt store problem. Er bare at han valgte å kjøre videre... Føler det er jeg som blir sittende igjen med svartper.

 

 

Det er nettopp derfor forsikring er pålagt, fordi hans forsikringsselskap i utgangspunktet skulle ordnet opp i saken, noe som blir problematisk ettersom han stakk av. Det eneste som sikrer mot slike idioter er en full kaskoforsikring, men det ville uansett ha ført til bonustap for din del i en situasjon hvor ene parten stikker fra ansvaret.

Lenke til kommentar

 

Politiet har ikke klart å finne vedkommende, og med tanke på hvor jeg bor i landet, og hvor mye ressurser politiet har, så er jeg skeptisk til at de skal klare å finne han igjen.

 

 

 

Ja, her må du nok gjøre jobben selv. I tillegg til å sjekke diverse overvåkingskameraer, så kan du prøve å etablere en Facebook gruppe med etterlysning av bilen. Facebook er jo et utrolig stort nettverk og bilen som rammet deg må jo ha fått betydelige skader.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opplevd noe lignende selv, der ble saken dessverre bare henlagt :(

 

I mitt tilfelle skjedde dette 2-3 km unna en bomstasjon (motorvei og ingen andre avkjøringer), og politiet som kom på stedet sa det ikke var noe vits i å sjekke passering ved bomstasjonen.

De sa også rett ut at det ikke var vits i å anmelde en gang :(

Lenke til kommentar

Amen! Mye på grunn av den totale rettsløsheten i slike situasjoner investerte jeg i et kamera. Jeg fikk solgt et videoklipp av en nestenulykke til en avis for en 1000-lapp. Siden da har jeg selv importert og solgt noen kamera i ny og ne. Nå føler jeg meg naken om jeg må kjøre bil uten kamera, nesten som å ikke ha på setebelte :p

Lenke til kommentar

Amen! Mye på grunn av den totale rettsløsheten i slike situasjoner investerte jeg i et kamera. Jeg fikk solgt et videoklipp av en nestenulykke til en avis for en 1000-lapp. Siden da har jeg selv importert og solgt noen kamera i ny og ne. Nå føler jeg meg naken om jeg må kjøre bil uten kamera, nesten som å ikke ha på setebelte :p

Anbefalinger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...